تحول در پرداخت تسهیلات بازنشستگان صندوق بازنشستگی بانک‌ها

صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها در سال جاری نیز همانند سال‌های گذشته با رویکرد حمایت از نیروهای بازنشسته تحت پوشش رشد قابل توجهی در میزان تسهیلات پرداختی به این گروه‌های هدف داشته است تا از این طریق به سمت بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان این صندوق حرکت کند.

به گزارش آتیه آنلاین، صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها رشد قابل توجه مبالغ همه تسهیلات صندوق تأمین رفاه بازنشستگان را رقم زد تا افراد تحت پوشش بتوانند از تسهیلات موردنیاز خود در بخش وام ضروری، ازدواج فرزندان و تسهیلات دانشجویی استفاده مطلوبی داشته باشند.

براساس آمارهای موجود صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها، در این مدت حدود سه سال گذشته در ۲ مرحله افزایش تسهیلات ویژه بازنشستگان، رشد پنج برابری وام ضروری، افزایش ۱۷ برابری تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج فرزندان و رشد پنج برابری وام قرض‌الحسنه دانشجویی محقق شده است.

رشد تسهیلات بازنشستگان در چند مرحله

تسهیلات بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها در سال‌های اخیر در چندین مرحله دچار تحول و رشد شده به گونه‌ای که در یک مرحله با پیشنهاد صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها و مصوبه ۲۳ تیرماه سال گذشته هیأت امنا، مبالغ همه تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی افزایش یافت.

نخستین مرتبه از افزایش تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها در این دوره مدیریتی با مصوبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ هیأت امنا صورت گرفت و دومین مرتبه از رشد تسهیلات نیز با مصوبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ رقم خورده است. این رشد دو مرحله‌ای تسهیلات قرض‌الحسنه در بازه زمانی حدود یکسال مصوب و اجرایی شده است.

پیش از اجرایی شدن نخستین مرحله از رشد تسهیلات، مبالغ اعطایی برای مدت ۲ سال (از سال ۱۳۹۹) ثابت مانده بود که در نهایت با رویکرد حمایتی صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها، مصوبات لازم برای رشد مبالغ تسهیلات اخذ اجرایی شد و این در حالی بوده که مبلغ حق‌ عضویت مشترکان رشد ناچیزی داشته است.

مطابق مصوبه ۲۳ تیر سال جاری هیأت امنا مبالغ تسهیلات قرض‌الحسنه رشد قابل توجهی داشته و تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و ازدواج فرزندان از مبلغ ۳۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان با رشد ۶۷ درصدی و تسهیلات قرض‌الحسنه دانشجویی از مبلغ ۱۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان با رشد ۱۰۰ درصدی افزایش یافته است.

صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها موفق شد طی ۲ مرحله افزایش در تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری رشد پنج برابری، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج فرزندان رشد ۱۷ برابری و در تسهیلات قرض‌الحسنه دانشجویی رشد ۵ برابری را رقم بزند.

پرداخت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال گذشته

براساس جدیدترین آمارها از صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها، در سال گذشته تسهیلات پرداختی به متقاضیان این صندوق به رقم ۲۰ هزار و ۱۴۷ میلیارد ریال رسید. این میزان پرداختی وام‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد حدود ۳۲ درصدی داشته است.

مجموع تسهیلات پرداختی توسط صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها در سال گذشته رشد حدود ۳۲ برابری داشته است و از مبلغ ۶۳۸ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ هزار و ۱۴۷میلیارد ریال در سال جاری رسید. سیاست صندوق بازنشستگی بانک‌ها افزایش تسهیلات پرداختی به افراد متقاضی و به منظور افزایش رفاه مشترکان تحت پوشش است و در همین راستا نیز جمع تسهیلات پرداختی در تمامی طرح‌ها رشد قابل توجهی داشته است.

در بخش تسهیلات ضروری ۱۷ هزار و ۹۷۷ میلیارد ریال وام به متقاضیان اعطا شده که در سال گذشته میزان پرداختی وام در این بخش ۳۴۲ هزار میلیارد ریال بوده که رشد ۵۲ برابری داشته است.

همچنین پرداخت تسهیلات ازدواج به فرزندان بازنشستگان و کارکنان تحت پوشش این صندوق به رقم یک هزار و ۶۳۲ میلیارد ریال رسید که در این بخش نیز ۴۴ برابر رشد را نشان می‌دهد. تسهیلات دانشجویی نیز در صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها در سال گذشته با رقم ۵۰۰ میلیارد ریال، حدود ۲۲.۵ برابر رشد نسبت به سال گذشته را نشان داد.

آمارهای صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها

براساس آخرین داده‌های آماری تا سال ۱۴۰۱ صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها به عنوان یکی از ۱۸ صندوق بازنشستگی و بیمه‌ای در کشور، بیش از ۲۵۵ هزار شاغل، بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش درد.

طبق آخرین اطلاعات این صندوق، از این تعداد ۱۲۹ هزار شاغل و ۱۰۵ هزار به عنوان بازنشسته و مستمری‌بگیر از خدمات این صندوق همچون تسهیلات پرداختی بهره‌مند هستند.

صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها یکی از برنامه‌های کاربردی و راهبردی خود را ارائه برنامه‌ها در بستر الکترونیک برنامه‌ریزی کرده که توسعه میز خدمت الکترونیکی را به عنوان یک ضرورت در دستور کار خود قرار داده است. به همین منظور با طراحی و ارائه سامانه خدمات الکترونیک، مشترکان، شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و در هر بازه زمانی، درخواست خود را ثبت و پیگیری کنند که این موضوع موجب تسهیل فرآیندها و بهبود ارائه خدمات در کوتاه‌ترین زمان خواهد شد.

کد خبر: 72567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =