بیش از ۶۲ درصد مازندرانی‌ها تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند

مدیرکل تأمین اجتماعی مازندران در نشست خبری که به مناسبت هفته تامین اجتماعی برگزار شد جمعیت تحت پوشش این سازمان در مازندران را بیش از ۶۲.۱ درصد اعلام کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از اداره کل تأمین اجتماعی مازندران، حسن فلاح در ارائه‌ای از عملکرد اداره کل تأمین اجتماعی مازندران، گفت: در پایان سال گذشته جمعیت تحت پوشش تأمین اجتماعی در استان به بیش از ۶۲.۱ درصد رسید که بیش از دو میلیون و ۳۹ هزار نفر از جمعیت سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفره استان را شامل می شوند؛ این میزان در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۹.۶ درصد بود و این درحالی است که آمار کشور در این شاخص حدود ۵۳ درصد است.

وی تعداد بیمه‌شدگان در استان مازندران را بیش از ۷۰۳ هزار نفر اعلام کرد و افزود: در این شاخص مهم نیز خوشبختانه رشد مناسبی طی سه سال گذشته رقم خورد و شاهد افزایش ۲۵ هزار نفره تعداد بیمه‌شدگان تحت پوشش تامین اجتماعی بودیم.

مدیرکل تأمین اجتماعی مازندران در ادامه گفت: در بحث تعداد بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز اکنون اداره کل تأمین اجتماعی مازندران به ۲۰۱ هزار و ۲۳۴ نفر پرداخت مستمری انجام می‌دهد که در این حوزه خوشبختانه تعهدات ۲۰ هزار و ۴۵۸ میلیارد تومانی در سال گذشته به موقع به بازنشستگان و مستمری بگیران عزیز پرداخت شد.

وی مهمترین چالشی که در استان مازندران با آن مواجه هستند را ناترازی در تعداد بیمه‌شدگان و مستمری بگیران عنوان و بیان کرد: مجموع درآمدی اداره کل که از وصول حق بیمه حاصل می‌شود در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۶ هزار و ۲۰۶ میلیارد بود که پاسخگوی منابع هزینه ای اداره کل در پرداخت مستمری و هزینه های درمانی است.

فلاح مهمترین دلایل این ناترازی را عدم وجود صنایع بزرگ و دارای نیروی کار بالا در استان دانست و گفت: موضوع دیگر دخیل در این ناترازی مهاجرت معکوس بازنشستگان پس از دوران خدمت به مازندران است، در واقع این عزیزان در دوران ۳۰ ساله کار در استان‌های صنعتی حق بیمه خود را به استانی دیگر پرداخت و بلافاصله بعد از بازنشستگی به استان مازندران بازگشته و مستمری خود را از این استان دریافت می‌کنند که در نتیجه ضریب پشتیبانی استان به ۳.۷ رسید یعنی از هر ۳.۷ نفر، یک نفر مستمری بگیر داریم که از میانگین کشوری که ۴.۲ است فاصله دارد.

وی افزود: میزان مطالبات اداره کل تأمین اجتماعی مازندران از سازمان ها، دستگاه ها و کارفرمایان بیش از دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که پرداخت این بدهی انباشته می‌تواند شرایط را برای انجام به موقع تعهدات به قشر بزرگ ذی نفعان سازمان بهبود بخشد.

کد خبر: 72373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =