تأدیه بدهی ۳.۵ برابری دولت به تأمین اجتماعی در ۳ سال گذشته

سازمان تأمین اجتماعی که در حال حاضر ۴۷  میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه به عنوان کارفرمایان بخش خصوصی و دولت تحت عنوان بزرگترین کارفرما حق‌بیمه دریافت می‌کند تا از این طریق منابع موردنیاز خود را تأمین کند. اما در صورتی که این حق‌بیمه‌ها از سوی کارفرمایان به این سازمان پرداخت نشود در قالب بدهی به تأمین اجتماعی انباشته می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، در سالیان گذشته تاکنون مبلغ هنگفتی از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از سوی کارفرمایان پرداخت نشده و تحت عنوان بدهی به این سازمان باقی مانده که در دولت‌های گذشته چندان رغبتی برای پرداخت این بدهی به تأمین اجتماعی وجود نداشت اما در سه سال گذشته تأدیه بدهی ۳.۵ برابری به این سازمان صورت گرفت.

از آنجا که پایداری و ماندگاری صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی به توازن منابع و مصارف آن صندوق‌ها بستگی دارد، بنابراین در صورتی که این حق‌بیمه‌ها به عنوان بدهی انباشته شود به طور یقین این توازن به هم خورده و سازمان بیمه‌گر امکان پرداخت تعهدات را در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران ندارد اما در این یک هزار روز گذشته تأدیه بدهی از سوی دولت به بهترین شیوه انجام شده است.

تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر بیش از نیمی از جمعیت کشور را با حدود ۵۳ درصد جامعه را تحت پوشش دارد که ارائه خدمات گسترده در حوزه‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی نیازمند تأمین منابع از محل وصول حق بیمه از سوی بیمه‌شدگان تحت پوشش است.

دولت‌های گذشته در مسیر تأدیه بدهی گامی برنداشته و همین موضوع باعث شد که منابع سازمان تأمین اجتماعی در این بخش کمتر و از طرفی دیگر مصارف سازمان روز به روز روند افزایشی داشت که در سه سال اخیر تأدیه بدهی توانست تعادل در منابع و مصارف را به همراه داشته باشد.

۲۶۰ هزار میلیارد تومان تأدیه بدهی دولت

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: تا امروز حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین ‌اجتماعی تأدیه شده است. در تمام دولت‌های قبلی تا دولت سیزدهم، مجموع رقم بدهی تسویه شده در همه دولت‌ها، حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده اما در این دولت ۳.۵ برابر دولت‌های قبلی تأدیه بدهی انجام داده است که در نوع خود کم‌نظیر بود.

او ادامه داد: به لحاظ سهم مبالغ پرداختی از کل بدهی‌های ایجادی در هر سال نیز محاسبات نشان می‌دهد در حالی که در دولت‌های قبلی تنها حدود ۲۰ درصد از بدهی‌های ایجادی هر سال در همان سال تسویه شده؛ در دولت شهید جمهور خستگی‌ناپذیرمان، به‌طور متوسط ۶۵ درصد بدهی ایجادی هر سال، در همان سال تسویه شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در این دولت تا امروز حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین ‌اجتماعی تأدیه شده است که البته این رقم تنها تا امروز است و مبالغ بیشتری در بودجه سالیانه دیده شده که به طور یقین این رقم بیشتر هم خواهد شد.

وی افزود: با این اقدامات به ‌طور متوسط ۶۵ درصد بدهی ایجادی هر سال، در همان سال تسویه شده است که از محل این تسویه بدهی کم‌نظیر چند کار عمده انجام شد. یکی همان تسویه بدهی ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی سازمان به نظام بانکی بود که باید اقتصاددان‌ها بررسی کنند و بگویند این رقم چقدر در کنترل تورم و اقتصاد کلان، تأثیر مثبت داشته است. با این تسویه بدهی از پرداخت ۲۵ هزار میلیارد تومان سود سالانه‌ای که باید هر سال به بانک می‌دادیم جلوگیری کردیم.

موسوی بیان کرد: استقراض بی‌رویه‌ای که در گذشته وجود داشت، به نوعی دست‌اندازی به منابعی بود که باید برای آینده مردم حفظ می‌شد و به تعبیری مصداق آینده فروشی به جای آینده‌سازی بود. ما به عنوان یک صندوق بیمه‌ای باید برای تأمین آینده بازنشسته و بیمه‌شده سرمایه‌گذاری کنیم نه این‌که در قالب استقراض بی‌رویه، بیماری مزمنی را در صندوق بنیان بگذاریم که مثل خوره صندوق را بخورد.

صیانت از منابع بین‌النسلی تکلیف قانونی تأمین اجتماعی

یکی از رویکردها و تکالیف اصلی سازمان تأمین اجتماعی صیانت از منابع بین‌النسلی و حفظ این ذخایر برای آیندگان سازمان است زیرا این نهاد بیمه‌گر متعلق به همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش با جامعه آماری حدود ۴۷ میلیون نفر گروههای هدف است.

سازمان تأمین اجتماعی با توجه به وصول حق بیمه به عنوان منابع پایدار در راستای ارائه خدمات گسترده و اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت به جامعه هدف اقدام می‌کند، به گونه‌ای که در سال گذشته به طور میانگین ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ براساس آمارهای موجود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه بابت تعهدات داشته است.

براساس آمارهای موجود ۸۶ درصد از منابع سازمان تأمین اجتماعی از وصول مربوط به حق‌بیمه‌های کارفرمایان تحت پوشش سازمان تأمین می‌شود که پرداخت به هنگام این حق‌بیمه‌ها می‌تواند در تعادل منابع و مصارف سازمان بسیار موثر باشد.

هزینه‌ها و تعهدات سازمان تأمین اجتماعی زمانی به شیوه‌ای مناسب محقق خواهد شد که کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی بتوانند در موعد مقرر حق‌های جامعه تحت پوشش و خود کارفرما را پرداخت کنند تا با منابع تأمین شده از محل وصول حق‌بیمه‌ها، میزان مصارف سازمان که همان تعهدات است در زمان خود اجرایی شود.

کد خبر: 72346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =