مهارت‌آموزی کارگران بیکار شده «اجباری» شد

سازمان تأمین‌اجتماعی در اسفندماه سال 1402، برای اجرای ماده (۹) قانون بیمه بیکاری در زمینه آموزش و بازآموزی بیمه‌شدگانی که به دلایل غیرارادی کار خود را از دست می‌دهند، با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه امضا کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در این تفاهم‌نامه که به امضای علی‌حسن رعیتی‌فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی و مهرداد عظیمی معاون وزیر و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور رسید، مقرر شده سازمان فنی و حرفه‌ای دوره‌های آموزش مهارتی ویژه مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را با هدف فراهم آوردن زمینه اشتغال مجدد آنان، متناسب‌ با فرصت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار هر منطقه و نیز تقاضای کارفرمایان برگزار کند.

به موجب این سند ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها موظف‌اند مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را که حداقل شش‌ماه از مدت دریافت حقوق بیکاری آنان باقی مانده براساس سن، جنس، رشته تحصیلی، مهارت و شغل قبلی طبقه‌بندی کرده و متناسب با نیاز بازار کار منطقه و تقاضای کارفرمایان برای نیروی کار، برای گذراندن آموزش‌های مهارتی به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی کنند.

سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نیز براساس این تفاهم‌نامه متعهد شده، ضمن اجرای دوره‌های آموزشی متناسب با نیازهای بازار کار هر منطقه و تقاضای کارفرمایان، فهرست مقرری‌بگیرانی را که از ثبت‌نام و شرکت در دوره‌های آموزشی امتناع یا دوره‌ها را ترک می‌کنند، در پایان هر ماه به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین‌اجتماعی ارسال کنند. طبق بند «ب» ماده (۸) قانون بیمه بیکاری مصوب سال ۱۳۶۹، مقرری بیمه بیکاری افرادی که بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی خودداری کنند، قطع خواهد شد.

سازمان تأمین‌اجتماعی نیز با محوریت این تفاهم‌نامه متعهد شده با اخذ مستندات هزینه‌کرد، هزینه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای موضوع این تفاهم‌نامه را از محل اعتبارات بیمه بیکاری، هر شش‌ماه یک‌بار به حساب سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای واریز کند.

لزوم آموزش مهارت

کارشناسان روابط کار بر این باورند که با فراهم آمدن زمینه‌ اجرای ماده (۹) قانون بیمه بیکاری، مقرری برخی کارگران در معرض قطع شدن قرار می‌گیرد. آرمین خوشوقتی، کارشناس ارشد حقوق و روابط کار، در این رابطه گفت: «کارگران بیکار شده باید متوجه و مراقب باشند که از حضور در دوره‌های آموزشی پیشنهادی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، طفره نروند. اگر در این دوره‌ها شرکت نکنند، براساس تفاهم‌نامه جدید، مقرری بیمه بیکاری آن‌ها قطع خواهد شد. شرکت در این دوره‌ها کاملاً اجباری است.»

نکته قابل‌توجه در ارتباط با شرکت مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در دوره‌های فنی و حرفه‌ای، این است که دوره‌های مذکور کاملاً رایگان هستند و کارگران نباید از جیب هزینه‌ای بپردازند.

مورد مهم بعدی که ازجمله مزایای شرکت در این دوره‌های مهارت‌آموزی محسوب می‌شود، تناسب این دوره‌ها با شغل و تخصص حرفه‌ای کارگران است. البته چنین مزیتی نیازمند طبقه‌بندی دقیق کارگران از سوی ادارات کار استان‌ها براساس تخصص و مهارت‌ آن‌هاست تا به دوره‌های مهارتی متناسب ارجاع داده شوند.

کارشناسان روابط کار تأکید می‌کنند که بهترین خروجی برای این دوره‌های اجباری، بهبود سطح مهارت و تخصص کارگران بیکار شده است. آن‌ها در صورت اتمام این دوره‌ها، فرصت‌های شغلی بهتر و شایسته‌تری در مقابل می‌بینند و می‌توانند سطح دستمزد و مزایای مزدی خود را از راه ارتقای مهارت، بهبود ببخشند.

آنچه کارگران بیکار شده باید بدانند

دو نکته مهم در ارتباط با دوره‌های اجباری مهارت‌آموزی وجود دارد که لازم است مورد توجه کارگران بیکار شده قرار گیرد:

1- قطع مقرری بیکاری با عدم حضور در کلاس‌های آموزشی

تمام بیمه‌شدگان بیکار اعم از زن یا مرد که از صندوق بیمه بیکاری مقرری دریافت می‌کنند، مکلف‌اند در صورت معرفی، در دوره‌های آموزشی مورد نظر شرکت کنند. با امتناع از شرکت در دورهای آموزشی یا ترک دوره بدون عذر موجه، ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین‌اجتماعی به استناد بند «ب» ماده (۸) قانون بیمه بیکاری باید به قطع مقرری این افراد مبادرت ورزند.

2- درخواست بیمه بیکاری کاملاً غیرحضوری است

در حال حاضر کلیه مراحل مربوط به اخذ درخواست بیمه بیکاری، احراز هویت، تشخیص شرایط قانونی، معرفی فرد بیکار به سازمان تأمین‌اجتماعی، برقراری و پرداخت حقوق بیمه بیکاری به‌صورت کاملاً غیرحضوری انجام می‌پذیرد. بیمه‌شده بیکار باید ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با مراجعه به سامانه جامع روابط کار به نشانی (prkar.mcls.gov.ir) درخواست خود را برای دریافت بیمه بیکاری ارائه و اطلاعات موردنیاز و مدارک و مستندات مربوطه را در آن سامانه بارگذاری کند. چنانچه شرایط قانونی احراز شود، درخواست موافقت با برقراری بیمه بیکاری از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه به‌صورت سیستمی به سامانه متمرکز تعهدات کوتاه‌مدت و بیمه بیکاری سازمان تأمین‌اجتماعی برای برقراری بیمه بیکاری اعلام می‌شود. امکان رصد وضعیت درخواست در سامانه مذکور برای فرد بیکار فراهم است و در هر مرحله نیز از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود.

کد خبر: 72296

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =