پرداخت بیش از ۱۷۱ میلیارد ریال غرامت دستمزد ایام بیماری به مخاطبان تامین‌اجتماعی خراسان شمالی

مدیرکل تامین اجتماعی استان خراسان شمالی گفت: در حوزه تعهدات کوتاه مدت، مبلغ ۱۷۱ میلیارد و ۳۷۴ میلیون ریال طی ۳۸۷۳ سند صادره بابت غرامت دستمزد ایام بیماری به مخاطبان سازمان تامین اجتماعی استان پرداخت شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی خراسان شمالی، جواد یزدانی با اعلام این خبر گفت: غرامت دستمزد ایام بیماری یکی از انواع خدمات سازمان تامین اجتماعی است که در قالب تعهدات کوتاه مدت به مشمولان قانونی پرداخت می‌شود.

وی افزود: در مواردی که بیمه‌شده به دلیل بیماری یا بروز حوادث ناشی و غیرناشی از کار و یا بیماری‌های حرفه‌ای، به‌طور موقت، توانایی انجام کار را نداشته باشد و به تبع آن از دریافت مزد و حقوق محروم شود، سازمان تامین اجتماعی با لحاظ شرایط قانونی بخشی از حقوق و دستمزد او را در این مدت جبران می‌کند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان خراسان شمالی درباره شرایط قانونی پرداخت این خدمت بیان کرد: در صورتی که بیمه‌شده ازکارافتاده کلی نباشد، کارفرما طبق ضوابط و مقررات دیگری مکلف به پرداخت حقوق بیمه‌شده بیمار خود نباشد، بیمه‌شده در ایام بیماری حقوق یا مزد از کارفرما دریافت نکرده باشد و برای وی مزد مطرح باشد، استراحت پزشکی بیمه‌شده به تائید مراجع پزشکی ذیربط رسیده باشد و در تاریخ اعلام بیماری، بیمه‌شده مشغول بکار بوده و یا در مرخصی استحقاقی باشد به‌لحاظ قانونی فرد استحقاق دریافت غرامت دستمزد را دارد.

یزدانی همچنین افزود: بیمه شده با لحاظ شرایط مذکور وبا ارائه مدارک ذیل می تواند از این نوع خدمت بهره‌مند شود:

۱. گواهی استراحت پزشکی بیمه‌شده با مهر و امضاء پزشک معالج

۲. گواهی کارفرما مبنی براین که در تاریخ اعلام بیماری، بیمه‌شده مشغول به کار ( یا درمرخصی استحقاقی ) بوده، درمدت بیماری مشغول به کار نبوده و مزد و حقوق دریافت نکرده است

۳. تائیدیه مراجع پزشکی سازمان

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی در ادامه گفت: گواهی و مدارک استراحت پزشکی صادره از طرف پزشک معالج نیز باید به‌لحاظ قانونی شرایط ذیل را دارا باشد:

۱. در تمام گواهی‌ها باید نوع بیماری، مدت بستری در بیمارستان یا استراحت در منزل به تفکیک و با صراحت مشخص شده باشد. گواهی‌های استراحت پزشکی که در هر نوبت، هفت روز یا کمتر باشد، ( و جمع آنها در طول سال از ۱۵ روز بیشتر نشود ) براساس گواهی پزشک معالج قابل قبول است.

۲. گواهی‌های استراحت پزشکی که در یک نوبت بیشتر از ۷ روز باشد، باید به تایید پزشک معتمد برسد.

۳. چنانچه جمع گواهی‌های استراحت پزشکی در طول سال از ۱۵ روز تا ۶۰ روز باشد، باید به تایید پزشک معتمد برسد.

۴. استراحت‌های بیش از ۶۰ روز در طول سال باید به تایید شورای پزشکی برسد.

وی متذکر شد: در صورتی‌که استراحت بیمار به دلیل هر نوع حادثه یا به دلیل بیماری حرفه‌ای باشد یا در صورتی‌که بیمه‌شده بخشی از طول دوره استراحت ( یا تمام آن ) را در بیمارستان بستری شده باشد همچنین در صورتی‌که استراحت بیمار در ارتباط با عواقب بیماری قبلی او باشد و نیز در مواردی که کارفرما بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه حقوق و مزایای سه روز اول بیماری را پرداخت کرده باشد در موارد زیر، غرامت دستمزد ایام بیماری، از اولین روز شروع استراحت پزشکی پرداخت می‌شود و در سایر موارد، غرامت دستمزد ایام بیماری از روز چهارم شروع استراحت پزشکی پرداخت می شود.

۷۵,۷۵۷ بیمه شده اجباری، ۱۳,۰۹۶ بیمه شده مشاغل آزاد،۲۳۰۲ بیمه شده اختیاری ، ۵۰۵۳ بیمه شده طرح کارگران ساختمانی،۳۲۵۹۰ بیمه شده خاص، و بیش از ۳۰ هزار نفر بازنشسته و مستمری بگیر از خدمات قانونی اداره کل تامین اجتماعی خراسان شمالی بهره مند هستند.

کد خبر: 72111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =