پوشش بیمه‌ای ۶۰۰ هزار زن در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان

رویکرد جذب بانوان غیرشاغل و شاغل در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در دولت سیزدهم در حالی پیگیری شد که براساس آمارهای موجود پوشش بیمه‌ای ۶۰۰ هزار زن کارنامه موفقی را برای این صندوق در سه سال گذشته به ثبت رسانده است.

به گزارش آتیه آنلاین، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در مسیری حرکت می‌کد تا بتواند با جذب تعداد بیمه‌شدگان بیشتر هرساله به پایداری و ماندگاری این صندوق بیفزاید و از طرفی دیگر بتوانند با رشد تعداد افراد بیمه‌شده و کاهش میزان مستمری‌بگیران و بازنشستگان، به عنوان جوان‌ترین صندوق در کشور فعالیت داشته باشد.
بیت‌الله برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به تازگی مهم‌ترین مولفه مورد تاکید در این صندوق را ضریب پشتیبانی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این پشتیبانی به شکل یک به ۱۰ ارتقا پیدا کرده است. جذب بیش از یک میلیون بیمه شده جدید به عنوان یکی از برنامه‌های اثربخش در راستای تثبیت این ضریب در صندوق است.
او ادامه داد: با توجه به رشد پوشش بیمه اجتماعی زنان در صندوق که تاکنون ۴۱ درصد بوده که در حال حاضر به بیش از ۵۷ درصد افزایش یافته است، در همین راستا ۶۰۰ هزار نفر از بانوان کشور، تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند.


رویکرد جذب بانوان غیرشاغل دارای سه فرزند و بیشتر
مهمترین برنامه محوری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، ‌روستاییان و عشایر در این دوره مدیریتی و در دولت سیزدهم، رویکرد جذب بانوان غیرشاغل دارای سه فرزند و بیشتر بود که در این مسیر نیز علاوه بر جذب بانوان، بر رشد شمار بیمه‌شدگان این صندوق نیز افزوده شده است.
اهداف اصلی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان جذب همه گروههای فعال در حوزه کشاورزان، روستاییان، عشایر، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، مادران غیرشاغل دارای سه فرزند و بیشتر است که در این دوره تلاش‌های جدی برای رشد شمار بیمه‌شدگان داشته است به طوری که در بخش مادران غیرشاغل تاکنون حدود ۲۳۰ هزار زن ثبت‌نام خود را برای بهره‌مندی خود از خدمات این صندوق به صورت رایگان انجام داده‌اند.
براساس ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، همه زنان روستایی و عشایری با سه فرزند یا بیشتر امکان برخورداری از بیمه رایگان در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان را دارند. در همین راستا در سال جاری ثبت‌نام از این زنان برای استفاده از بیمه آغاز شد که در ابتدا تا ۳۰ فروردین برنامه‌ریزی شده بود که به دلیل استقبال گسترده زنان دارای شرایط تا اطلاع ثانونی این طرح ادامه خواهد داشت.
براساس اعلام صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر زنان برای برخورداری از بیمه رایگان باید شرایطی داشته باشند که شامل مادران غیرشاغل (خانه‌دار) ساکن در مناطق روستایی و عشایری دارای سه فرزند و بیشتر، سه فرزند از یک مادر بوده، هر سه فرزند در قید حیات باشند، دارای تابعیت ایرانی باشند و نرخ باروری شهرستان محل زادگاه شوهر متقاضی با فرزند سوم و بیشتر بالای ۲.۵ باشد.
طبق اقدامات انجام شده سطح درآمدی مشمولان سطح یک درآمدی خواهد بود که همه حق بیمه سهم بیمه شده و سهم دولت توسط دولت پرداخت می‌شود. همچنین با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند ۲ سال به سنوات بیمه‌ای مادران مشمول اضافه می‌شود. همچنین با توجه به اولویت‌بندی ثبت‌نام مشمولان از سوی ستاد ملی جمعیت، مرحله پیش ثبت‌نام نخست مربوط به مادرانی است که تاریخ تولد فرزند سوم و بالاتر آنها از یکم فروردین سال ۱۳۹۶ به بعد باشد.
در مرحله نخست ۵۰۰ هزار نفر از زنان روستایی دارای سه فرزند و بیشتر برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستایی مشمول این طرح شده‌اند.
بیت‌الله برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با اهتمام دولت یکی از مواد این قانون متعلق به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر است که در ماده ۲۱ تاکید می‌شود مادران دارای سه فرزند و غیرشاغل ساکن در مناطق عشایری و روستایی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و حق بیمه آنها را دولت پرداخت می‌کند. در همین راستا سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شد.
براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، براساس بند ب ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اگر در حین بیمه‌پردازی فرزند چهارم و پنجم آنها متولد شود به ازای هر فرزند ۲ سال به سابقه بیمه‌پردازی آنها اضافه خواهد شد.

داده‌های آماری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان به عنوان یکی از صندوق‌های جوان در میان ۱۸ صندوق بیمه‌گر اکنون به دنبال جذب روستاییان، عشایر و کشاورزان است که پس از سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری بیشترین تعداد بیمه شده تحت پوشش را به خود اختصاص داده است.
آمارهای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نشان می‌دهد که در حال حاضر ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار و ۹۹۹ نفر به عنوان اعضای این صندوق به حساب می‌آیند که یک میلیون و ۶۲۸ هزار و ۸۴۷ نفر به عنوان بیمه شده فعال از خدمات این صندوق استفاده می‌کنند.
همچنین بیش از ۹۳ هزار نفر به عنوان مستمری‌بگیر بازنشسته، ۹۵ هزار و ۵۹۱ نفر مستمری‌بگیر بازماندگان و ۱۱ هزار و ۴۳۸ نفر مستمری‌بگیر ازکارافتادگی از خدمات مستمری این صندوق بهره‌مند هستند.

کد خبر: 71574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =