ضریب پشتیبانی تامین اجتماعی در مسیر صعود

داده‌های رسمی نشان می‌دهد دولت سیزدهم دستاوردهای کمّی و کیفیِ قابل توجهی در حوزه بیمه داشته است و از زمان روی کار آمدن این دولت، چتر پوشش بیمه‌های اجتماعی گسترده‌تر از قبل شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، یکی از مهم‌ترین اقدامات این دولت، پوشش بیمه‌ای رایگان ۱۲ میلیون نفر افراد فاقد هرگونه بیمه پایه سلامت در ۵ دهک اول درآمدی بوده است. هدف از این اقدام، رایگان‌سازی بیمه همگانی برای دهک‌های نخست جامعه به ویژه ساکنان مناطق کم برخوردار و در نتیجه کاهش هزینه‌های درمانی مردم بوده است اما دولت سیزدهم در زمینه بیمه‌های اجتماعی و به طور مشخص ارتقای کمّی و کیفی خدمات سازمان تامین اجتماعی نیز به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده است.

آمارها نشان می‌دهد اعضای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر نسبت به ابتدای دولت مردمی رشد ۵.۲۵ درصدی داشته است. بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی نیز نسبت به ابتدای دولت نیز رشد ۱۳ درصدی داشته است. به نظر می‌رسد در این مدت، بیش از ۲ میلیون نفر به خیل بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی افزوده شده اند.

۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری، «قائم موهبتی» سرپرست معاونت حقوقی، مجلس و امور بین‌الملل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در دوره مدیریتی جدید تامین اجتماعی و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مأموریت‌ها، موضوع افزایش بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و شاهد افزایش بیش از دو میلیون بیمه‌شده در سازمان تأمین‌اجتماعی بودیم.

شاید مهم‌ترین دستاورد سازمان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم، افزایش شمار بیمه شدگان باشد که ورودی‌های مستمر و ماهانه این صندوق بیمه‌گر را به میزان معناداری افزایش داده است؛ براساس آمارها، افزایش ۲ میلیون نفری بیمه شدگان تامین اجتماعی، حدود ۴۹ هزار میلیارد تومان به منابع ریالی ماهانه سازمان افزوده است و این در حالیست که به گفته «علیرضا حیدری» کارشناس رفاه و تامین اجتماعی، مطمئن‌ترین و امن‌ترین راه برای حل بحران ناترازی صندوق ها، افزودن بیمه شدگان جدید به صندوق است.

او در گفتگو با آتیه آنلاین اضافه کرد: گسترش چتر تامین اجتماعی و افزایش شمار بیمه شدگان جدید، ورودی‌های تامین اجتماعی را افزایش می‌دهد و موجب ارتقای نرخ ضریب پشتیبانی این صندوق می‌شود؛ مصارف ماهانه صندوق در حوزه مستمری‌ها و درمان، از محل حق بیمه‌های پرداختی بیمه شدگان تامین می‌شود و هرچه تعداد بیمه شدگان با شیوه‌ها و اشکال مختلف افزایش یابد، تامین اجتماعی در تامین اعتبار برای ارائه خدمات مستمر و لاینقطع خود کمتر به دردسر می‌افتد.

حیدری تاکید کرد: برای تضمین پایداری تامین اجتماعی باید ضریب نفوذ این صندوق در جامعه هدف تا جاییکه ممکم است افزایش یابد؛ رسمی کردن اقتصاد غیررسمی و تحت پوشش درآوردن کارگران غیررسمی، یکی از اقدامات بسیار موثر است که باید جدی گرفته شود.

در حال حاضر ضریب نفوذ سازمان تامین اجتماعی حدود ۵۳ درصد است اما با افزایش شمار بیمه شدگان، احتمال صعود این شاخص در آینده‌ای نزدیک تا ۶۰ و یا ۷۰ درصد هم وجود دارد اما همه موفقیت‌های مدیریت تامین اجتماعی محدود به گسترش چتر بیمه نبوده است.

خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی نیز در دولت سیزدهم توسعه یافته است؛ افزایش مراکز ملکی، بهبود کیفیت خدمات درمانی و رشد قراردادها، از دستارودهای این سازمان در حوزه درمان است. امروز سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان مستقیم با ۱۱ هزار و ۵۹۳ تخت فعال در۸۴ مرکز درمانی بستری، خدمات رایگان به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد و دربخش درمان غیرمستقیم ۵۷ هزار و ۱۱۴ مؤسسه و مرکز شامل ۱۱۰۶ بیمارستان و مرکز جراحی محدود، ۲۱ هزار و ۷۷۳ مطب، بیش از ۱۴ هزار داروخانه و نزدیک ۲۰ هزار مرکز پاراکلینیکی و درمانگاه با این سازمان قرارداد همکاری دارند. در بخش درمان تأمین‌اجتماعی روزانه بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار خدمت سرپایی و بیش از ۱۳ هزار خدمت بستری به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود.

در فروردین ماه سال جاری، «مهدی ناقوسی» مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی در ارتباط با توسعه ضرفیت‌های درمان مستقیم این سازمان گفت: اکنون شبکه درمان ملکی یا مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی مشتمل بر ۴۰۴ مرکز درمانی ملکی در سراسر کشور است که ۸۴ مرکز شامل ۷۹ بیمارستان (۷۶ بیمارستان ملکی و ۳ بیمارستان هیات‌مدیره‌ای) و ۵ مرکز جراحی محدود و ۳۲۰ مرکز نیز خدمات سرپایی رایگان به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه می‌دهند.

ناقوسی اضافه کرد: در برنامه توسعه بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، علاوه بر احداث مراکز جدید و توسعه ظرفیت‌های موجود، ارتقای شیفت فعالیت ۱۰ مرکز برای هر سال پیش‌بینی شده که در دو سال گذشته برای ۲۰ مرکز انجام شده است همچنین ۴۶ دستگاه آمبولانس برای استفاده در مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی خریداری شده که در مراحل نهایی تحویل به مراکز درمانی است.

وی از افزایش ۱۲ درصدی تعداد مراکز طرف قرارداد درمان تأمین‌اجتماعی نسبت سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: اکنون ۵۷ هزار و ۱۱۴ مؤسسه و مرکز شامل ۱۱۰۶ بیمارستان و مرکز جراحی محدود، ۲۱ هزار و ۷۷۳ مطب، بیش از ۱۴ هزار داروخانه و نزدیک ۲۰ هزار مرکز پاراکلینیکی و درمانگاه با این سازمان قرارداد همکاری دارند.

توسعه خدمات درمانی در سطوح مختلف اتفاق افتاده است؛ علاوه بر افزایش نرخ کمی و کیفی خدمات درمانی مستقیم و غیرمستقیم، کاهش سهم پرداختی حق بیمه تکمیلی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از ۷۰ به ۵۰ درصد، پوشش بیمه‌ای درمان زوجهای نابارور، پوشش هزینه‌های بیماران خاص توسط سازمان تأمین اجتماعی برای بیش از ۷ میلیون نسخه و پوشش ۲۳۴ قلم دارو، معافیت افراد مستمری بگیر ۶۵ سال به بالا از پرداخت ۱۰درصد فرانشیز بستری در تمام بیمارستانهای تحت پوشش تأمین اجتماعی و افتتاح صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج با اعتبار ۵ همت در سال ۱۴۰۱ و ۷ همت در سال ۱۴۰۲ از دیگر اقدامات دولت در زمینه گسترده شدن چتر بیمه‌های درمانی و اجتماعی بوده است.

به همه اینها باید توسعه دولت الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی از الکترونیکی شدن نسخ درمانی تا ارسال برخطِ حق بیمه توسط کارفرمایان را افزود. اینها بخشی از موفقیت‌های دولت سیزدهم در حوزه‌های بیمه و تامین اجتماعی است که توانسته عمق و گستره خدمات ارائه شده توسط سازمان تامین اجتماعی را گسترش دهد؛ به گفته علیرضا حیدری، بهبود خدمات ارائه شده به بیمه شدگان، یک مشوق کارآمد برای گروه‌های مختلف مردم است که از طرق مختلف از جمله بیمه‌های توافقی و اختیاری به زیر چتر حمایتی سازمان تامین اجتماعی کوچ کنند و در نتیجه آن، منابع ورودی این صندوق بیمه‌گر افزایش می‌یابد و پایداری آن تضمین می‌شود.

کد خبر: 71184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =