برنامه‌ریزی و تنظیم خانواده در تقابل با فرزندآوری نیست 

یک جمعیت شناس گفت: برنامه ریزی و تنظیم برنامه خانواده  برای فرزندآوری در تقابل با فرزندآوری نیست و باید برای خانم‌ها و مادران شاغل برنامه و سیاست‌های حمایتی در نظر گرفته شود.

به گزارش آتیه آنلاین، زهرا دانش طلب در بیستمین نشست از سلسله نشست‌های غرفه خانواده ما (سازمان تامین اجتماعی) با محوریت خانواده و جمعیت میزبان منصور شریفی- جمعیت شناس بود.
شریفی در این نشست که با موضوع چالش‌ها و مشوق‌های رشد جمعیت برگزار شد، گفت: پرداخت به مسئله جمعیت موضوع تازه‌ای نیست و در ادوار مختلف این موضوع دغدغه و مسئله بوده است.

او ادامه داد: از موارد تاثیرگذار بر کاهش جمعیت در سال‌های اخیر می‌توان به مهاجرت، خانواده ناپایدار، کاهش باروری و افزایش سالمندی اشاره کرد.

این جمعیت شناس خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان باروری مناسب نیست و این میزان کمتر از سطح جانشینی است.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر تشویق به افزایش جمعیت سیاست درستی است، گفت: نسخه مناسب برای افزایش جمعیت سیاست‌های ابلاغی رهبری در سال ۹۳ است که اگر به درستی اجرا شده بود، شرایط بهتری در کشور وجود داشت و امید است باروری رشد کند.

شریفی بیان کرد: در حال حاضر باید به ازای هر ۱۰ مادر ۲۱فرزند داشته باشیم که این میزان برای ۱۰ مادر ۱۷ فرزند است.

او خاطرنشان کرد: خانواده‌ها و افراد جامعه مخالف ازدواج، فرزندآوری و تعداد بیش‌تر از ۲ فرزند نیستند اما مسائلی همچون مهاجرت، طلاق عامل کاهش فرزندآوری بوده است.

این جمعیت شناس گفت خانواده‌ها به دو فرزند رازی هستند اما باید ازدواج آسان، اشتغال و ثبات اقتصادی وجود داشته باشد تا به دو فرزندی دست پیدا کنیم.

شریفی خاطرنشان کرد: سن ازدواج افزایش یاقته که برخی از موارد در پی توسعه فردی و اجتماعی جامعه بوده است که این موارد را نمی‌توان مانع بزرگی برای ازدواج و فرزندآوری تلقی کرد.

او تصریح کرد: توسعه و رشد فردی عامل تاخیر در ازدواج و فرزندآوری است اما عدم ازدواج نیست و سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که از افراد جامعه در مسیر رشد و توسعه و بعد از آن ازدواج حمایت کزد.

شریفی ادامه داد: زنان شاغل نیاز به حمایت دارند تا دو سال بتوانند فرزند خود را بزرگ و تربیت کنند و این در حالی است که در نظام اشتغال، زنان و مادران نیاز به حمایت دارند.

این جمعیت شناس تاکید کرد: اکثریت خانواده‌ها از تک فرزندی پشیمان هستند و تک فرزندی خیلی خوب نیست.

او در انتها با بیان اینکه برنامه ریزی برای خانواده مخالف فرزندآوری نیست، گفت: اگر قرار است فرزندآوری داشته باشیم باید تنظیم خانواده یا برنامه‌ریزی خانواده برای جلوگیری از فرزند ناخواسته در راستای جلوگیری از مرگ و میر مادر صورت گیرد.

کد خبر: 71021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =