کاهش جمعیت در فرهنگ، هنر و اقتصاد جامعه تاثیر مخربی دارد

یک استاد دانشگاه و جامعه شناس با بیان اینکه، مسئله جمعیت از آغاز تمدن‌ها یکی از مهم‌ترین مسئله جوامع بوده است، گفت: کاهش جمعیت یک جامعه آثار مخربی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و در عصر معاصر پذیرش فرهنگی نیروی کار مهاجر به شدت سخت و نشدنی است. 

به گزارش آتیه آنلاین، در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های غرفه خانواده ما (سازمان تامین اجتماعی) در سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، بهزاد جامه بزرگ میزبان عباس بصیری- استاد دانشگاه و جامعه شناس بود که مهمان هجدهمین نشست غرفه خانواده ما با موضوع اهمیت تاریخی مسئله جمعیت، گفت: در تمام ادوار مسئله جمعیت به عنوان یک مسئله مهم و جدی بوده که در زمان فعلی این مسئله رنگ جدیدی به خود گرفته است.

او ادامه داد: در دوران‌های مختلق ایران، آسیب‌های بسیاری به جمعیت ایران به واسطه جنگ، سیل، زلزله و بلایای طبیعی وارد شده است که کاهش جمعیت آثار خود را در سیاست، فرهنگ و اقتصاد کشور خود را نشان داده است.

بصیری خاطرنشان کرد: حمله مغول‌ها جایگاه نیشابور را تحت تاثیر قرار داد و این شهر نقش محوری خود را با از دست دادن جمعیت از دست داد و این در حالی است که زلزله عامل از دست رفتن جایگاه شهر تبریز در ایران بود.

این کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: در دوران گذشته جمعیت در جنگ‌ها خود را به شدت نشان می‌داد اما در زمان معاصر جمعیت در صنعتی شدن زندگی و تمدن‌ها تاثیر در اشتغال و جایگاه‌های اقتصادی خودنمایی می‌کند.

او با اشاره به سیاست‌ جمعیتی هندوستان گفت: زمانی افزایش جمعیت هندوستان یک بحران بود اما هندوستان در افزایش جمعیت از چین پیشی گرفته و از افزایش جمعیت در رشد حوزه‌های مختلف به عنوان یک مزیت استفاده کرده که آثار خود را در هنر، فرهنگ، اقتصاد، سیاست و فناوری به نمایش گذاشته است.

بصیری تاکید کرد: در شرایط فعلی در تامین نیروی انسانی بخش خدمات مجبور به استفاده از افراد غیرایرانی هستیم که آثار اسیب‌های اجتماعی و اقتصادی به همراه داشته و خواهد داشت.

این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: امنیت را نمی‌توان از حوزه اجتماعی جدا دانست، کاهش جمعیت حتی در تولید ناخالص کشور تاثیرگذار خواهد بود و این در حالی است که ورود نیروی کار از کشورهای دیگر آسیب‌های فرهنگی به همراه دارد.

کد خبر: 71020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =