محمدجواد بازدرهوا با بیان اینکه در حال حاضر ۳۴۸ هزار و ۱۳۵ بیمهشده اصلی و ۵۹۵ هزار و ۹۸۷ بیمهشده تبعی دراستان تحت پوشش هستند که با احتساب اعضای خانواده آنها، جمعیت تحت پوشش سازمان تأمیناجتماعی در استان بوشهر به ۹۴۴ هزار و ۱۲۲نفر میرسد، گفت: «با توجه به جمعیت استان میتوان گفت ۷۸ بوشهریها تحت پوشش تأمیناجتماعی قرار دارند.»
مستمریها و تعهدات جاری
بازدرهوا در خصوص اینکه ماهانه چه میزان بابت مستمری و تعهدات جاری در استان هزینه میشود، گفت: «تعداد کل مستمریبگیران استان از لحاظ پرونده، ۳۸ هزار و۴۶۳ و از لحاظ نفر۴۷ هزار و۳۷۰ و با لحاظ کردن ۳۵ هزار و ۸۸۹ نفر افراد تبعی آنها، مجموعاً ۸۳ هزار و ۲۵۹ نفر است که به طور متوسط ماهانه مبلغ ۲۶۰ میلیارد تومان به عنوان مستمری در استان پرداخت میشود.» سرپرست اداره کل تأمیناجتماعی استان بوشهر افزود: «به طور متوسط ماهانه مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به عنوان تعهدات کوتاهمدت و ماهانه مبلغ ۱۱ میلیارد تومان بهعنوان مقرری بیمه بیکاری پرداخت میشود.»
بازدرهوا در ادامه آماری از کارگاههای فعال ارائه و درباره میزان بیمهشدگان جدیدی که در سال گذشته تحت پوشش قرار گرفتند، گفت: «کارگاههای فعال استان، ۲۲ هزار و ۹۰۰ کارگاه است. با توجه به ساحلی بودن استان، شناورها بهرغم اینکه جزو کارگاههای فعال محسوب میشوند، اما در تمام ماههای سال لیستی ارسال نمیکنند و ماهیت بازرسی هم ندارند.»
او افزود: «استان بوشهر در حوزه بیمه فراگیر با برنامهریزی دقیق از جمله تبلیغات، اطلاعرسانی، دیدارهای چهرهبهچهره در مساجد و... در سال ۱۴۰۱ بدون در نظر گرفتن نرم ابلاغ شده از ستاد بیش از ۱۲ هزار قرارداد منعقد کرد که نسبت به سال ۱۴۰۰، رشد بسیار چشمگیری داشت.» سرپرست اداره کل تأمیناجتماعی استان بوشهر با اشاره به اینکه بوشهر از جمله استانهایی است که از سوی ستاد مرکزی این سازمان مورد تشویق قرار گرفته گفت: «استان نسبت به سال قبل، ۱۳۰ هزار و ۳۳۲ نفر بیمهشده جدید دارد. آنچه اهمیت دارد این است که بیمه تعداد زیادی از بیمهشدگان مشمول کمک دولت مانند قالیبافان، باربران، رانندگان، خادمین مساجد، کارگران ساختمانی و غیره به علل مختلفی مانند عدم فعالیت در حرفه مورد نظر، تغییر شغل و نظیر آن، قطع و بسیاری از آنها با راهنماییهای صورت گرفته، جذب بیمه فراگیر شدهاند.»
ارائه خدمات غیرحضوری
بازدرهوا در تشریح روند ارائه خدمات غیرحضوری در استان گفت: «۴۸ خدمت از خدمات سازمان به صورت غیرحضوری ارائه و در برنامه کاربردی تلفن همراه «تأمین من» جهت بهرهبرداری کاربران تعبیه شده است؛ بنابراین بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان میتوانند به جای مراجعه حضوری به شعب اجرایی سازمان درخواست خود را به صورت غیرحضوری به آدرس (es.tamin.ir) ارسال کنند تا زمینه انجام خدمات فراهم شود.»
او ادامه داد: «البته با توجه به اینکه طرح غیرحضوری قسمتی از مشکلات جامعه هدف را برطرف میکند، سازمان تأمیناجتماعی در برنامه تحولی پیش رو طرح هوشمندسازی خدمات را در دستور کار دارد تا در آینده نزدیک خدمات به صورت کاملاً غیرحضوری و الکترونیک انجام شود.» سرپرست اداره کل تأمیناجتماعی استان بوشهر با بیان اینکه دراستان بوشهر این طرح به خوبی اجرا و بار مراجعات به شعب نسبت به گذشته کاهش یافته، اما به دلیل اینکه کاربر مراحل بعدی انجام کار را در شعبه انجام میدهد؛ لذا تعداد زیادی از آنها به شعب مراجعه و پیگیر انجام خدمات هستند که این با معنای غیرحضوری شدن خدمات منافات دارد، گفت: «بعد از هوشمندسازی خدمات بار مراجعات قطعاً کاهش
چشمگیری مییابد.»
بازدرهوا پیرامون افرادی که از مقرری بیمه بیکاری در استان استفاده میکنند نیز گفت: «استان بوشهر دارای هزار و ۵۷۷ نفر مقرریبگیر بیمه بیکاری است. تعداد مقرریبگیران بیمه بیکاری هر ماه نسبت به ماه گذشته از آن، روند کاهشی دارد؛ به طوری که آمار مقرریبگیران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش ۱۴ درصدی داشته که این اتفاق با پالایش دقیق مقرریبگیران از لحاظ بازرسی اشتغال پنهان و... و مختومه شدن مقرریهای منغیرحق محقق شده است.»
تحقق شعار سال
او در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده، چه برنامهریزیهایی برای حمایت از تولید و کارگاههای تولیدی انجام دادهاید؟» گفت: «اهتمام اداره کل مبنی بر خرید کالای ایرانی در جهت حمایت از رشد تولید، اعمال بخشودگی جرائم بیمهای کارفرمایان در راستای رونق تولید، تقسیط بدهی معوق کارگاههای دارای بحران، آموزش قوانین و مقررات سازمان به منظور ارتقای نقش پاسخگویی، استمرار و تقویت ارتباط مناسب و مستمر با شرکای اجتماعی و اثر بخشی آن در دستور کار قرار دارد.»
سرپرست اداره کل تأمیناجتماعی استان بوشهر افزود: «برگزاری جلسات مستمر با مجامع کارفرمایی از جمله اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و... جهت کاهش مشکلات کارفرمایان درراستای رونق تولید، برنامهریزی جهت انجام محاسبات دقیقتر بیمهای جهت جلوگیری از کاهش اعتراضات کارفرمایان، برنامهریزی جهت برگزاری بهموقع جلسات هیأتها و تسریع در تعیین تکلیف اعتراض کارفرمایان برای حمایت از تولید و کارگاههای تولیدی از دیگر اقدامات این اداره است.»
وصول مطالبات
بازدرهوا درباره میزان وصولی مطالبات از کارفرمایان در سال گذشته نیز گفت: «در سال گذشته هزار و ۵۳۶ میلیارد تومان مطالبات معوق وصول شد که نسبت به برنامه ابلاغی ۱۴۳ درصد افزایش را نشان میدهد.» او برخی از برنامهریزیهای صورت گرفته جهت وصول مطالبات را برشمرد و گفت: «برگزاری جلسات تعاملی با کارفرمایان و استفاده حداقلی از قوه قهریه سازمان جهت جلوگیری از تنش و چالش جهت وصول مطالبات، برگزاری جلسات با دستگاههای نظارتی جهت آگاهی موضوع، همسو کردن مسئولان و تعامل با کارفرمایان دارای بحرانهای مالی جهت تقسیط بدهی از برنامههای استان در این زمینه بود.» سرپرست اداره کل تأمیناجتماعی استان بوشهر به برخی چالشهای پیشرو نیز اشاره کرد و گفت: «با توجه به بازنشسته شدن تعداد زیادی از همکاران در سالهای گذشته و احراز شرایط بازنشستگی بخش قابل توجه دیگری از همکاران شاغل ظرف امسال و یکی دو سال آینده و عدم جایگزینی به موقع نیروی انسانی؛ خصوصاً از لحاظ تعداد در استخدام، باعث اختلال در انجام به موقع خدمات به جامعه هدف و روند انجام امور مختلف سازمان شده است.»
بازدرهوا افزود: «یکی دیگر از چالشها، عدم همکاری برخی دستگاهها جهت حسابرسی از جمله شهرداریها و عدم ارسال دستمزد و مزایای واقعی مشمول حق بیمه است که باعث ایجاد نارضایتی و شکایت در مراجع قضایی؛ بخصوص دیوان عدالت اداری شده است.» او افزود: «همچنین بخش قابل توجهی از مطالبات مربوط به دستگاههای دولتی از جمله دانشگاه علوم پزشکی، مخابرات و... است که با توجه به شرایط خاص آنان امکان وصول مطالبات میسر نبوده و ارائه تعهدات به بیمهشدگان این دستگاهها با اختلال مواجه و موجب نارضایتی شدید میشود.» سرپرست اداره کل تأمیناجتماعی استان بوشهر با بیان اینکه همچنین تعداد قابل توجهی از کارگران ساختمانی در انتظار تخصیص سهمیه کارگران ساختمانی هستند، گفت: «از آنجا که فعلاً سهمیهای در این خصوص تخصیص نمییابد، این موضوع نارضایتی و اعتراضاتی را موجب شده، لذا امیدواریم با تصویب قانون جدید، این مشکل نیز حل شود.»
نظر شما