به گزارش آتیه آنلاین، حتی زمانی که مسائل و مشکلات حوزه روابط کار و بسترهای مرتبط با ایجاد اشتغال به بهترین وضعیت ممکن رسیده باشد، شکلدهی و ساماندهی ارتباطی نیروی کار در قالب کارجویان در سطوح مختلف دانشآموختگی و مهارت با استفاده از ابزار کاریابیها برای تحقق چارچوبگذاری در این بخش ضروری به نظر میرسد.
بر اساس شرایط حاکم بر بازار کار، علاوه بر عدم وجود فرصتهای شغلی کافی برای کارجویان، نبود پل ارتباطی بین ارکان بازار اشتغال در قالب نیروی کار و کارفرما به عنوان یکی از چالشهای حوزه کار مطرح است. در این خصوص بسیاری از کارجویان به علت عدم آگاهی از شرایط بازار اشتغال موفق به یافتن شغل در کوتاهمدت نمیشوند.
همچنین کارفرمایان نیروی کار مدنظر خود را به واسطه راههای متفاوت ارتباطی با کارجویان در زمان مدنظر پیدا نکرده و موفق به جذب و اشتغال آنها نمیشوند که دراین راستا موسسات کاریابی بهترین راهکار برقراری ارتباط بین این دو به شمار میرود.
ارتقاء شاخصهای بازار کار از طریق کاریابیها
تحقق سیاستهای حوزه اشتغال نیازمند نقشآفرینی ابزارهای کارآمد و اثرگذار برای شکلگیری خروجی مثبت شاخصهای بازار است که فعالیت کاریابیهای قانونی در راستای گسترش حلقه ارتباطی کارجو و کارفرما نیز در این چارچوب قابل ارائه است.
کاریابیها به عنوان حلقه واسط قانونی ارتباط بین کارجو و بنگاههای کسب و کار در طول دههها با بهرهمندی از ظرفیتهای ویژه روابط کار در حوزههای تخصصی اشتغال، بستری برای ایجاد پیوند کارآمد بین افراد جویای کار و کارفرمایان را ایجاد کردهاند.
بی تردید اجرای سیاستهای تحولی و دوراندیش در حوزه اشتغال و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار کار علاوه بر الزام بسترهای برنامهریزی، حمایتهای قانونی و دولتی و همچنین ضرورت تمهیدات مالی و اعتباری برای ایجاد، گسترش و توسعه فرصتهای شغلی، الزام استفاده از نقشآفرینی نهادی جهت تنظیم و تدوین روابط ابتدایی ارتباط بین افراد کارجو و کارفرما را روشن میکند.
سامان بازار اشتغال در بستر کاریابی
تجربه بیش از دو دهه حضور مراکز مشاوره اشتغال و کاریابیها در بازار کار و اشتغال نشان میدهد که به هر میزان سیاستگذاری و برنامهریزی دولتها در گسترش فعالیت کاریابیها در حوزه بازارکار پررنگ بوده، یافتن اشتغال مناسب برای کارجویان و همچنین ارتباط و استخدام نیروی کار مدنظر کارفرمایان راحتتر صورت گرفته و در نتیجه تعادل بازار کار و اشتغال در زمان کوتاهتر و به شکل اثرگذار صورت گرفته است.
ارتباط چندسویه ارکان بازار کار در حوزه اشتغال، از موضوعاتی است که در مناسبات جاری در بازار کسب و کار برای کافرمایان در قالب سرمایهگذار یا کارآفرین و همچنین برای جویندگان شغل در قالب افراد دانشآموخته دانشگاهی و یا دیگر افراد ماهر و متخصص نیازمند کار و البته برای دولت و نهادهای متولی ساماندهی، کنترل و نظارت بر حوزه کسب و کار مورد توجه قرار میگیرد.
توجه بیشتر به کاریابیها در شرایط نامطلوب کسب و کار
هر اندازه که تعادل میان شاخص کمی نیروی کار و یا به عبارتی کارجویان در بازار کار و میزان فرصتهای شغلی موجود در حوزه کار برقرار نباشد، به همان میزان، اقبال به کارگزاریها افزایش پیدا خواهد کرد و اما در شرایط خاص امروز و با جمعیت بالای بیکاران، عملاً نیاز به وجود و عملکرد مراکز مشاوره شغلی و کاریابی در سطح کشور بیشتر از همیشه به چشم میخورد.
دادههای آماری حوزه فعالیت کاریابی ها نشان می دهد که به طور میانگین بیش از یک سوم افرادی که در سالهای اخیر شاغل شده و کار موردنظر خود را یافته اند از طریق کاریابی ها این فرصت را به دست آورده اند.
فعالیت هزار مرکز کاریابی و مشاوره شغلی / نقش کاریابیها در کشورهای توسعهیافته
همچنین بر اساس اعلام معاونت اشتغال وزارت کار بیش از ۱۰۰۰ کاریابی غیر دولتی و مرکز مشاوره شغلی در کشور فعال هستند که نقشآفرینی این نهادهای فعال در حوزه کار در ایجاد فرصت برای اشتغال به کار افراد بخصوص نیروی کار ماهر و تامین نیروی انسانی کارفرمایان و بنگاه ها از مسیر فعالیت کاریابی ها ضرورت اثرگذاری آنها در سیاست های اشتغال را روشن می کند.
البته با نگاهی به آمار بیش از ۵۰ درصدی تامین نیروی کار از طریق کاریابی ها در کشورهای توسعه یافته و فاصله زیاد این شاخص در کشور ما نسبت به کشورهای پیشرفته، تصمیم سازان حوزه اشتغال باید از ظرفیت نهادهای کاریابی در راستای گسترش بهره مندی از این امکان در تحقق سیاست های اشتغال استفاده لازم را داشته باشند که این مهم با توجه به نرخ ۹.۲ درصدی بیکاری در کشور و جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارنفری بیکاران که اقشار مختلف از جمله دانش آموختگان را شامل می شود از درجه اهمیتی بالایی برخوردار است.
یکی از راهکارهای اثرگذاری بیشتر کاریابی ها در پیشبرد اهداف ارتباطی اشتغال ،تخصصی شدن فعالیت کاریابی ها است که این مسئله به تمرکز فعالیت کاریابی ها در یک حیطه شغلی خاص و شناخت دقیق تر از بازار کار منجر می شود چرا که در نتیجه افزایش اطلاعات شغلی و استفاده بهتر از ظرفیت این مراکز، ارتباط اثرگذارتری بین کارفرمایان و دفاتر کاریابی شکل می گیرد و تمایل به جذب نیرو از طریق موسسات کاریابی بیشتر می شود.
آمار اشتغال به واسطه موسسات کاریابی
محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار از کاریابیها به عنوان حلقه واسط بین کارفرما و کارجو نام برده و میگوید: موسسات کاریابی یکی از ابزارهایی است که وزارت کار برای تحقق هدفگذاری پیش بینی شده اشتغال تا پایان سال ۱۴۰۱ به کار گرفته است.
وی با اشاره به آمار بکارگماری افراد جویای کار توسط کاریابیها میگوید: در ۵ ماه گذشته از طریق کاریابیها بیش از ۱۰۷ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی شناسایی و ۱۵ هزار و ۴۶۲ نفر از ابتدای سال به وسیله کاریابیهای غیردولتی داخلی و خارجی بکارگمارده شده اند.
به گفته معاون اشتغال وزارت کار، بیش از ۱۰۰۰ کاریابی غیر دولتی و مرکز مشاوره شغلی در کشور فعال هستند که وزارت کار با هدف افزایش جایگاه این مراکز و بهبود عملکرد آنها، طرح بکارگیری ۳۰۰ هزار کارجو از طریق دفاتر کاریابی را تدوین و به ادارات کار استانها ابلاغ کرده است.
ابزارهای کاهش نرخ بیکاری و رشد اشتغال
در شرایطی که آمارهای رسمی حکایت از بیکاری ۲ میلیون و ۴۰۰هزارنفر بیکار و نرخ ۹.۲ درصدی شاخص نرخ بیکاری در کشور دارد، اهمیت بهرهمندی از تمامی بسترها و ابزار موجود برای کاهش نرخ بیکاری و رشد اشتغال روشن میشود که موسسات کاریابی به عنوان نهادهای ارتباطدهنده بین نیروی کار و کارفرما در این خصوص امکان نقشآفرینی قابل توجهی در ساماندهی بازار اشتغال خواهند داشت.
بر اساس آمار و اطلاعات مرکز راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد کل جویندگان کار ثبت نام شده در سال ۱۳۹۹، برابر با ۳۰۲۴۶۱ نفر است که تعداد ۲۳۵۷۲۸ نفر در دفاتر کاریابی خصوصی ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۶۸۳۶۸ نفر ( ۲۹,۰ درصد) آنها به کارگمارده شده اند و مابقی جویندگان کار، به تعداد ۶۶۷۳۳ نفر در مراکز خدمات اشتغال ثبت نام کرده اند.
نظر شما