راه‌اندازی رشته تعاون در دانشگاه‌ها

معاون امور تعاون وزارت کار گفت: ارتباط و تفاهم نامه با ۲ دانشگاه در حوزه تعاون در دست اقدام است و رشته تعاون در این دانشگاه ها تدریس خواهد شد.  

به گزارش آتیه آنلاین،  مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امروز در نشست خبری در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای ۶ ماهه وزارت مردم گفت: یکی از کارهایی که در مدت ۴ ماهه گذشته در معاونت امور تعاون صورت گرفته، گره گشایی از کار تعاونی ها در قالب ۱۵۰۰ تعاونی است و رویکرد دیگر پیگیری مسائل مختلف حوزه تعاون در قالب سند توسعه تعاون و نیز سیاست های کلان بخش تعاون مانند نقش تعاون در برنامه هفتم توسعه قابل اشاره است.  

مسکنی اظهار داشت: در مدت آغاز به کار دولت سیزدهم ۲۱۴ مورد شناسایی سرمایه گذاری در بخش تعاون صورت گرفته است که این عدد به نسبت سال گذشته افزایش قابل ملاحظه ای داشته است، تعاونی های جدیدی که برای سه دهک پایین تشکیل شده به ۱۰۰ مورد رسیده است و بیش از یکهزار و ۱۰۰ مورد ثبت تعاونی نیز در دیگر بخش ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۰۰ مورد درخواست ثبت تعاونی در سامانه وجود دارد، همچنین ۳۰ مورد رویدادهای تعاون و اتاق های تعاون در این مدت تشکیل شده است.  

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: ایجاد ۲ مرکز علم و تعاون در دانشگاه ها و پیش بینی ۴۰ مرکز در سطح کشور از جمله برنامه های معاونت تعاون است.  

وی افزود: ۷۵ درصد معوقات سال‌های ۹۷ و ۹۸ مطالبات تعاونی های سهام عدالت محقق شده و مانده آن نیز در حال پیگیری است و معاونت تعاون در کارگروه های شورای عالی بورس در این مدت درگیر حل مسئله بوده است و تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات تعاونی های سهام عدالت استان‌ها برای سه ماه ابتدایی سال آینده در حال انجام است.  

معاون امور تعاون وزارت کار ادامه داد: ارتباط و تفاهم نامه با ۲ دانشگاه در حوزه تعاون در دست اقدام است و رشته تعاون در این دانشگاه ها تدریس خواهد شد.  

وی گفت: ۱۰ هزار تعاونی مسکن در کشور وجود دارد که ۹ هزار ۵۰۰ تعاونی در حال فعالیت هستند.

مسکنی افزود: ۳۹ هزار واحد مسکن در حوزه تعاونی ها دارای مشکل بوده اند که ۵ هزار واحد از آنها در هفته آینده تحویل داده می شود.  

وی گفت: معاونت تعاون از کارگروه شورای عالی مسکن حذف شده بود که با ارتباط‌گیری مناسب، دوباره به این شورا ورود کرده و مطالبات لازم را در این بخش دنبال خواهیم کرد.

سند توسعه تعاون به شکل کامل قابلیت اجرایی دارد

مسکنی اضافه کرد: در این مدت ۶ ماهه سفرهای استانی مختلف داشته و مطالبات تعاونگران را به شکل میدانی دنبال کرده ایم.

وی گفت: خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی با ابلاغ  آیین نامه در اختیار تعاونی ها قرار گرفته است.  

معاون امور تعاون وزارت کار ادامه داد: برگزاری جلسات کارگروه خط اعتباری به صورت ۱۰ روزه در برنامه ریزی معاونت تعاون وزارت کار است.  

وی افزود: سند توسعه تعاون به شکل کامل قابلیت اجرایی دارد. هماهنگی بخش های مختلف دولت در راستای سند توسعه تعاون به طور طبیعی باید در معاونت امور تعاون وزارت کار صورت گیرد.  

بخش تعاون می تواند در اداره باشگاه های ورزشی بسیار اثرگذار باشد

معاون وزیر در ادامه گفت: برخی جریان های فکری مخالف اداره باشگاه های پرسپولیس و استقلال در قالب تعاونی هستند و ما با ذکر نام باشگاه های خارجی که در قالب تعاونی در حال فعالیت هستند اعلام آمادگی خود را در خصوص ارائه مدل اداره تعاونی باشگاه های داخلی داشته ایم. بخش تعاون می تواند در اداره باشگاه های ورزشی بسیار اثرگذار باشد.  

وی ادامه داد: مدیرعامل استقلال از ارائه پیشنهاد ورود تعاونی به اداره تعاونی ها استقبال نکرده و این مورد در خصوص پرسپولیس مخالف موضع گیری استقلال است.  

عضویت معاونت تعاون در ستاد تنظیم بازار

مسکنی بیان داشت: کل سرمایه بانک توسعه تعاون ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

وی گفت: ۱۵ هزار طرح اشتغال برای سال آینده تا به حال اعلام شده و در قالب دو طرح اشتغالزایی ۱۷۳ هزار شغل در دو سال آینده در حال پیگیری و برنامه ریزی است.

مسکنی ادامه داد: امروز در کشور ۲۴ تعاونی سهامی عام فعال هستند که همگی به عنوان تعاونی های موفق در حال فعالیت هستند.

معاون وزیر ادامه داد: عدالت حضور و برابری اعضا در بخش تعاون یکی از شاخص های اصلی این حوزه است.

وی افزود: بخش تعاون دارای ۳۵۰۰ تعاونی مصرف است که ۵ هزار شعبه آن در حال فعالیت است و از زمان جنگ تحمیلی همواره در تنظیم بازار نقش داشته است.  

مسکنی افزود: معاونت تعاون به عضویت ستاد تنظیم بازار درآمده است و تعاونی های مصرف با رویکرد سنتی در حال فعالیت هستند و امروز باید بتوانند به صورت مجازی در بازار رقابت داشته باشند.

وی ادامه داد: قطعا بخش تعاون در حوزه تامین کالاهای اساسی در هر شرایطی می توانند نقش اثرگذاری داشته باشند.

معاون امور تعاون وزارت کار ادامه بیان داشت: در شهر تهران یکی از تعاونی های سهام عدالت دارای یک میلیون و ۸۰۰ هزار عضو است که برگزاری انتخابات این مهم بسیار مشکل است.  

وی همچنین بیان کرد: دفتر تعاونی های سهام عدالت در معاونت تعاون وزارت کار به تازگی تشکیل شده است.

مسکنی اضافه کرد: اگر تعاونی ها به صورت زنجیره ای، خوشه ای و ضربدری اقدام کنند می توانند از صندوق ضمانت سرمایه گذاری اقدام به دریافت تا ۵۰۰ میلیون تومان با شرایط آسان داشته باشند.

کد خبر: 48366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =