به گزارش آتیهآنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، در سال ۹۹، تعداد ۳۸۰ مرکز درمانی ملکی شامل ۷۰ بیمارستان، ۵ دی کلینیک در مجموع با ظرفیت ۹۰۰۰ تخت و ۳۰۵ درمانگاه و پلیکلینیک بعد از وزارت بهداشت به عنوان دومین ارائه دهنده خدمات درمانی در کشور مشغول ارائه خدمات درمانی در کشور است.
در بخش درمان غیرمستقیم نیز این سازمان، در سال گذشته، با خرید خدمت از ۵۹۰۸ مرکز درمانی، ۲۲هزار و ۹۸۹ مرکز پاراکلینیک و ۲۱هزار و ۱۸۴ پزشک و دندانپزشک طرف قرارداد، نقش مهم و تعیینکنندهای در نظام سلامت کشور داشته است.
بیمارستانها و مراکز درمانی ملکی
- در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۸۰ مرکز درمانی ملکی شامل ۷۰ بیمارستان، ۵ دی کلینیک در مجموع با ظرفیت ۹۰۰۰ تخت و ۳۰۵ درمانگاه و پلیکلینیک بعد از وزارت بهداشت به عنوان دومین ارائه دهنده خدمات درمانی در کشور مشغول ارائه خدمات درمانی در کشور است.
- بیش از ۹۵ میلیون (۹۵ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۳۲۳) مراجعه سرپایی اعم از خدمت ویزیت و خدمات تشخیصی، درمانی به مراکز درمانی ملکی در سال ۱۳۹۹ انجام شده است.
- بالغ بر ۳۲ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۶۰۱ ویزیت توسط پزشک عمومی، ۹ میلیون و ۲ هزار و ۲۳۵ ویزیت توسط پزشک متخصص و ۲ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۴۳۱ ویزیت توسط دندانپزشکان انجام شده است.
- در بخش ویزیت سرپایی ۱/ ۹۸ درصد بیماران و در بخش بستری نیز ۸۸ درصد مشمول بیمه تامین اجتماعی بودهاند.
- تعداد ۹۰۰۰ تخت فعال بستری در سال ۱۳۹۹ در بیمارستانها و مراکز جراحی محدود در اختیار بیماران قرار داشته است.
- تعداد ۶۲۹ هزار و ۷۰۳ نفر در سال ۱۳۹۹ در بیمارستانها و مراکز جراحی محدود بستری و خدمت دریافت کردهاند.
- تعداد ۳۴۶ هزار و ۴۲۴ مورد جراحی در مراکز بستری در سال ۱۳۹۹ انجام شده است.
- تعداد ۱۱۰ هزار و ۲۳۰ زایمان در سال جاری در ۶۱ بیمارستان ملکی انجام شده که ۹/ ۴۷ درصد آنها به روش سزارین است.
- در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۱۷۱۵ مورد آنژیو گرافی عروق کرونر به صورت سرپایی و بستری در بیمارستانهای ملکی دارای بخش کت لب انجام شده است.
- تعداد ۵۶۸ هزار و ۳۸۶ مراجعه به ۴۴ مرکز دارای واحد سی تی اسکن در مراکز درمانی در سال ۱۳۹۹ صورت پذیرفته که به ازای این مراجعات تعداد ۶۹۹ هزار و ۸۲۶ مورد سی تی اسکن انجام شده است که میانگین این موارد برابر با ۲/ ۱ محاسبه میشود.
- به طور متوسط در هر نسخه دارویی سرپایی میانگین اقلام تجویز شده برابر با ۴/ ۳ قلم و در هر پرونده بستری این شاخص برابر با ۰/ ۳ قلم دارویی ثبت شده است.
- به طور متوسط در هر نسخه سرپایی میانگین اقلام تجویز شده در آزمایشگاه برابر با ۶/ ۵ مورد و در هر پرونده بستری این شاخص برابر با ۴/۴ مورد آزمایش ثبت شده است.
- تعداد ۱۱۷ هزار و ۰۴۸ مراجعه به ۱۶ مراکز درمانی دارای واحد MRI در سال ۱۳۹۹ انجام شده که به ازای این تعداد مراجعه ۱۴۸ هزار و ۶۲۳ مورد MRI انجام و میانگین آن ۲۷/ ۱ محاسبه شده است.
- پذیرش و ارائه خدمات کلینیکی، پاراکلینیکی و بستری به بیش از ۱۰۳ هزار بیمار بستری مبتلا به بیماری ویروس کرونا از بهمن سال ۱۳۹۸ تا اسفند ماه ۱۳۹۹ در مراکز درمانی ملکی که از این تعداد بیمار، بیش از ۹۰ هزار نفر بهبود یافته و ترخیص شدهاند.
گفتنی است، ۷ بیمارستان تحت پوشش هلدینگ درمان سازمان تامین اجتماعی نیز به بیماران تامین اجتماعی به صورت رایگان خدمات درمانی سرپایی و بستری ارائه میکند.
مراکز طرف قرارداد:
- عقد قرارداد با بیش از ۵۰ هزار (۵۰۰۸۱) مرکز طرف قرارداد به منظور ارائه خدمت به بیمه شدگان در سال ۱۳۹۹
- پذیرش بیش از۲۶۰ میلیون مراجعه سرپایی (۲۶۰ میلیون و ۰۷۹ هزار و ۴۶۱) از مراکز درمانی طرف قرارداد در سال ۱۳۹۹
- پذیرش حدود ۳ میلیون پرونده بستری (۲ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۶۴۸) از مراکز درمانی طرف قرارداد در سال ۱۳۹۹
بازنگری سطح بندی خدمات درمانی
در راستای اجرای تکالیف مصرح در بند «م» تبصره (۳) برنامه و بودجه سالجاری مصوب هیات امنای محترم سازمان، بازنگری سطح بندی خدمات درمانی در چارچوب سند نقشهراه درمان کشور تا سال ۱۴۰۴، قوانین بالادستی و نیز مصوبات هیات امنای محترم سازمان و در سال ۱۳۹۹ بهصورت ویژه در دستور کار سازمان قرار گرفت که اهم اقدامات انجام شده در این راستا تهیه و تدوین ضابطه سطح بندی خدمات در سه محور اساسی، شامل خدمات درمانی بستری، سرپایی و تجهیزات پزشکی پیشرفته انجام شد که اقدامات آن به اجمال به شرح ذیل است:
- راه اندازی ۵۵۱ تخت بیمارستانی در مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در ۲۹ استان، خرید ۱۴ قلم تجهیزات پزشکی پیشرفته (۱۱ دستگاه سی تی اسکن، یک دستگاه آنژیو گرافی، یک دستگاه سی تی آنژیوگرافی و یک دستگاه سنگ شکن برون اندامی)
- تدوین و ارسال تفاهمنامه «همسان سازی پرداخت بیمه شدگان در قالب طرح پزشک خانواده، روستائیان، عشایر و شهرهای زیر۲۰ هزار نفر» به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مصوبه شماره ۱۱۳۳/۹۹/۱۱۰۰ مورخ ۰۵/۰۸/۱۳۹۹ هیات مدیره محترم سازمان.
- خرید دو دستگاه MRI و ۴۶ دستگاه آمبولانس جهت بهره برداری در مراکز ملکی سازمان، خرید تجهیزات پزشکی سرمایهای مطابق ورژن مصوب، ساخت ۶۱ مرکز درمانی سرپایی و ارتقای شیفت ۱۰ مرکز درمانی سرپایی در شهر و شهرستانهای فاقد مرکز درمانی مطابق اولویتبندی، تفکیک و جداسازی ۲۶ درمانگاه عمومی و تخصصی از ساختمان اصلی بیمارستان و بهسازی سیستم تهویه در ۶۶ بیمارستان ملکی (حسب مصوبه شماره مصوبه شماره ۱۶۶۵/۹۹/۱۱۰۰ مورخ ۱۸/۱۱/۱۳۹۹ هیات مدیره محترم سازمان).
استقرار نسخه الکترونیک و حذف دفترچه
در راستای اجرای تکالیف قانونی مصرح در ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه و بند (ز) ماده ۱۷ بودجه سال ۱۳۹۹ کشور و در راستای تسهیل و روان سازی فعالیتهای مرتبط با ذینفعان، کاهش خطای انسانی در مراحل مختلف نسخهنویسی و نسخهپیچی و لزوم حذف دفترچه کاغذی، جلوگیری از تردد غیر ضروری بیمهشدگان و همانا مقدمه سازی برای تحقق پرونده سلامت الکترونیک ایرانیان، فرآیند پذیرش الکترونیک اسناد سرپایی، بستری و همچنین نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک تحت عنوان «پروژه نسخه الکترونیک» طراحی و در تمامی موسسات درمانی ملکی و طرف قرارداد پیاده سازی شده است.
از جمله اهداف این طرح:
- تشکیل پرونده سلامت الکترونیک در مقیاس سازمان که مقدمهای بر نیل به هدف ملی «تشکیل پرونده سلامت الکترونیک ایرانیان» است.
- ارتقای کیفیت مدیریت اطلاعات سلامت با توجه به تشکیل بانک اطلاعاتی برخط نسخه نویسی و نسخه پیچی که امکان دستیابی به اطلاعات با ارزشی، چون پراکندگی مصرف داروی کشور، ارزیابی رفتار درمانگران در تجویز دارو و خدمات، ارزیابی رفتار بیماران در استفاده از ظرفیتهای درمانی کشور و ... را در اختیار میگذارد.
- اجرای الزامات قانونی سازمانهای بیمهگر پایه
- کاهش چشمگیر خطای انسانی در تمامی مراحل نسخهنویسی و نسخهپیچی
- تسهیل دسترسی بیماران به سوابق پزشکی سرپایی خود در سراسر کشور و بر بستر موبایل و کامپیوترهای شخصی
- اجرای استانداردهای خرید راهبردی خدمات سلامت بهصورت مکانیزه در جهت مصرف بهینه منابع سلامت
- جلوگیری از قریب به ۲۰ میلیون تردد سالانه بیمهشدگان به شعب و کارگزاریها جهت صدور دفترچه درمانی جدید
- جلوگیری مستقیم و غیر مستقیم از اتلاف منابع سازمان، به عنوان نمونه: کاهش مستقیم هزینه سالانه چاپ دفترچه به میزان تقریبی ۳۰۰ میلیارد تومان.
- ارتقای شفافیت ارائه خدمات با الکترونیکی شدن تمامی مراحل نسخه نویسی و نسخه پیچی در واحدهای پاراکلینیک
- اطلاع رسانی بر خط و الکترونیک به درمانگران و بیماران و همچنین حذف ارجاعات کاغذی اسناد پزشکی به بیمههای تکمیلی
- تعهدات متقابل خدمتگیرنده و دستگاه اجرایی در راستای اجرای تکالیف قانونی محوله
- سازمان تامین اجتماعی بستر سختافزاری و نرمافزاری لازم جهت اجرای بلااشکال طرح را فراهم و از طرق مختلف (مکاتبه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی، برقراری جلسات متعدد با دیگر سازمانهای بیمهگر پایه، مکاتبه با سازمان نظام پزشکی و دیگر انجمنهای علمی پزشکی، ارسال پیامک به تمامی صاحبان فرایند، نصب بنر و تراکت، آموزش تلفنی و حضوری درمانگران)، چگونگی اجرای طرح را شفاف کرده است.
- تمامی فرایندهای جایگزین طرح نسخه الکترونیک در صورت در دسترس نبودن سامانه «در جهت اجرای اصل مهم تقدم سلامت بیمهشدگان» پیشبینی و به صاحبان فرایند اطلاع رسانی شده است.
- ساماندهی فرایندهای مرتبط با نسخه الکترونیک
مدیریت بحران اپیدمی کرونا در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی
با توجه به اپیدمی ویروس کرونا معاونت درمان با تشکیل کمیته بحران درمعاونت درمان و با ایجاد سامانه مکانیزه مبادرت به مدیریت وراهبری مدیریتهای درمان کرده که خلاصه اقدامات بهعمل آمده به شرح ذیل گزارش میشود:
۱- تهیه و ارسال دستورالعمل جامع پیشگیری از کرونا در واحدهای بیمهای و درمانی سازمان.
۲- اختصاص حدود ۲۸۰۰ تخت عادی و ۵۰۰ تخت ویژه در مراکز ملکی سازمان جهت بستری بیماران مبتلا به کووید.
۳- اعطای مجوز موقت بهکارگیری و تامین نیروی انسانی جایگزین شامل:
- به کارگیری نیروهای قراردادی خارج از محدودیت ردیفهای تشکیلاتی به منظور کنترل بحران کووید.
- نیاز سنجی نیروی انسانی مورد نیاز در ایام اوج گیری بیماری کرونا به منظور تامین نیروی انسانی مراکز درمانی تابعه در قالب قرارداد ۲ ماهه و ارائه خدمات بالینی براساس استانداردهای ملی و سازمانی.
- استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته بخش درمان کشور به صورت قراردادی با اولویت همکاران بازنشسته بخش درمان سازمان
۴- تهیه دستورالعملهای اعطای مرخصی استعلاجی و استحقاقی کارکنان در معرض خطر بیماری کرونا (مشترک ادارات کل درمان مستقیم و منابع انسانی).
۵- فعال شدن برخی درمانگاهها در دو شیفت کاری و ایام تعطیل.
۶- حذف اخذ اثر انگشت در فرمهای مربوط به فرآیندهای ارائه خدمات.
۷- جبران خدمات پزشکان و همکار شاغل در بیمارستانهای ملکی سازمان
۸- ابلاغ اولویت بستری کردن بیماران مبتلا به کرونا و کنسل کردن یا محدود کردن فعالیتهای الکتیو
۹- اعطای مجوز تهیه داروهای درمان کرونا بر اساس دستورالعملهای ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
۱۰- ابلاغ تجویز داروهای بیماران مزمن دارای پرونده مزمن بهصورت ۲ ماهه جایگزین یک ماه
۱۱- نیاز سنجی و صدور مجوز خرید تجهیزات پزشکی کمک تنفسی شامل ونتیلاتور، CPAP، BIPAP، میکروونت و ... حسب درخواست و بررسی آمار و عملکرد مراکز درمانی تابعه.
۱۲- نیازسنجی و صدور مجوز خرید دستگاه اکسیژن ساز یا مخزن اکسیژن مایع حسب درخواست و بررسی آمار و عملکرد مراکز درمانی تابعه و ارتقای سیستمهای تامین اکسیژن (اکسیژن ساز/ مخزن اکسیژن مایع) مراکز درمانی تابعه.
۱۳- نیازسنجی و صدور مجوز خرید قطعات نیمه مصرفی تجهیزات تصویربرداری با آمار مراجعه بالا به دلیل گستردگی شیوع بیماری در برخی از استانها.
۱۴- تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز مدیریتهای درمان جهت پیشگیری از کرونا.
۱۵- برآورد میزان لوازم حفاظت فردی مورد نیاز جهت مقابله با بیماری کرونا جهت پرسنل.
۱۶- بارگذاری فیلمها و مستندات مرتبط به کووید ۱۹ در تارنمای آزمایشگاه مرجع جهت راهنمایی کارکنان مراکز ملکی سازمان.
۱۷- حذف کد سه رقمی مندرج در برگه پذیرش بیماران هنگام مراجعه به پزشک یا پاراکلینیک به منظور کاهش خط انتقال بیماری
۱۸- تهیه و ابلاغ راهنمای استفاده از مواد گندزدا و ضدعفونی کننده جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ویروس جدید (۱۹ - COVID) به مدیریتهای درمان استانها
۱۹- بررسی کارشناسی و برآورد اعتبارات مورد نیاز درخصوص اصلاح سیستمهای تهویه بیمارستانهای درگیر با بیماران کرونایی و تجهیزات بهداشتی مورد نیاز
۲۰- اولویت دهی برنامههای عملیاتی در جهت بهبود سیستم تهویه مراکز درمانی و بیمارستانها و تجهیزات بهداشت و نظافت در مراکز درمانی
۲۱- تهیه و ارسال راهنمای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در محیط کار جهت بیمه شدگان (ویژه خانههای بهداشت کارگری- با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی)
۲۲- لغو اسپیرومتری در معاینات سلامت شغلی بیمه شدگان و همکاران تا پایان اپیدمی کرونا
۲۳- حذف اسپیرومتری و اثرانگشت در معاینات سلامت شغلی بیمه شدگان
۲۴- تمدید مهلت ابلاغ مجدد رای و ثبت اعتراض برای بیمه شدگانی که پایان مهلت اعتراض آنان به رای کمیسیون پزشکی بدوی پس از تاریخ ۱/ ۱۲/ ۹۸ بوده و موفق به ثبت اعتراض خود نشده بودند.
۲۵- تهیه دستورالعملهایی درخصوص بررسی استراحت پزشکی بیمه شدگان مبتلا به بیماری کرونا (مشترک ادارات کل درمان مستقیم و معاونت بیمه)
۲۶- برگزاری جلسات شوراها و کمیسیونهای پزشکی به صورت شناور و عدم همزمانی تاریخ و ساعت برگزاری جلسات.
۲۷- تنظیم نوبت و دعوت از بیمه شدگان با رعایت حداقل نرم مربوطه و به منظور جبران افزایش تعداد جلسات
۲۸- دعوت از بیمه شدگان به منظور شرکت در جلسات مذکور با فاصله زمانی مناسب و حداقل زمان انتظار
۲۹- جلوگیری از حضور همراه بیمه شدگان (به استثنای بیماران نیازمند همراه) در ساختمان کمیسیون پزشکی به منظور کاهش تراکم مراجعه کنندهها
۳۰- رعایت پروتکلهای بهداشتی با استفاده از تمهیدات لازم اعم از فاصله گذاری اجتماعی، ایجاد حائل بین اعضا و مراجعه کنندهها، استفاده از سیستم تهویه مناسب، ضدعفونی کردن مداوم محیط و ...
۳۱- تهیه و ارائه گزارشات هفتگی پیرو مصوبات نشستهای زندگی با کرونا
سایر اقدامات سازمانی
۱. توسعه ظرفیتهای ارائه خدمات در مراکز درمانی ملکی
۲. بهینه سازی ظرفیتهای فیزیکی و تجهیزاتی
۳. استقرار طرح ارتقای هتلینگ در مراکز ملکی سازمان
۴. ساماندهی اورژانس و بلوکهای زایمان در بیمارستانها
۵. بهسازی ناوگان حمل و نقل بیمار (آمبولانس)
۶. ساماندهی و بهسازی واحد لندری بیمارستانهای ملکی
۷. ارتقای سلامت غذایی (با ایمن سازی فضای فیزیکی/ تجهیزاتی/ فرآیندی) در مراکز درمانی ملکی
۸. خرید راهبردی دارو و تجهیزات پزشکی مصرفی و سرمایهای در مراکز ملکی
۹. استقرار سیستم PACS و ارتقای دستگاههای تصویربرداری آنالوگ به دیجیتال
۱۰. استقرار سیستم مدیریت و نگهداشت تجهیزات پزشکی (CMMS) به صورت واحد در کلیه مراکز درمانی ملکی
۱۱. استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و ارتقای بهرهوری در بیمارستانهای تابعه
۱۲. استقرار برنامه نظام ارجاع داخلی و تشکیل پرونده جهت بیماریهای مزمن
۱۳. بازنگری نظام جبران خدمت کارکنان (پزشک و غیرپزشک) بخش درمان سازمان
۱۴. تدوین ضابطه مدیریت تعارض منافع در بخش درمان و ارسال به مبادی ذیربط به منظور اخذ تایید
۱۵. اهم اقدامات در حوزه فناوری اطلاعات بخش درمان
۱۶. استقرار سیستم HIS در کلیه مراکز درمانی ملکی
۱۷. استقرار سیستم نوبت دهی غیرحضوری و متمرکز
۱۸- توسعه وب سایتهای مدیریت بیمارستانی و...
نظر شما