به گزارش آتیهآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه، با هدف توسعه تعامل بین دستگاهی، همایش مشترک هیأتهای تشخیص و حل اختلاف ادارات کل تأمین اجتماعی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در حوزه ماده ۱۴۸ قانون کار با حضور یداله سلیمانی، معاون تعهدات بیمهای، تیمور صفری مهر، معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت اداره کل تأمین اجتماعی و تیمور مروتی، رئیس اداره روابط کار و جمعی از کارشناسان و روسای هیأتهای تشخیص اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان در محل سالن جلسات تأمین اجتماعی شعبه سه کرمانشاه برگزار شد.
در ابتدای این همایش یکروزه معاون تعهدات بیمهای تأمین اجتماعی استان کرمانشاه ضمن خیر مقدم به مدعوین به ویژه کارکنان اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: خدای مهربان را شاکریم که این توفیق را عنایت فرمود تا با برگزاری نشستی مشترک بین دو دستگاه نسبت به بررسی مسائل و مشکلات و برنامه ریزی جهت حل آن قدم برداریم و امیدواریم با برگزاری چنین جلساتی به اهداف مشترک دو اداره کل دست یابیم.
یداله سلیمانی افزود: هدف کلی برگزاری این نشست بررسی کارگاهی و موردی دعاوی موضوع ماده ۱۴۸ قانون کار است و بدنبال آن هستیم با ایجاد بستر مناسب جهت گفتگوهای دوطرفه، برخی از اختلاف نظرها در نحوه اجرای قوانین و مقررات را برطرف سازیم.
وی نقش نمایندگان دو دستگاه در جلسات هیأتهای تشخیص را موثر دانسته و بیان کرد: یقیناً حضور و همراهی نمایندگان ادارات کل تأمین اجتماعی و تعاون کار و رفاه اجتماعی استان در جلسات هیأتهای تشخیص موضوع ماده ۱۴۸ قانون نقش بسزایی در صدور آرای دقیق و عاری از ابهام را خواهد داشت لذا ضروری است با هدف دفاع از حقوق ذینفعان واقعی تمام توان خود را بکار بگیریم.
سلیمانی گفت: به استناده ماده ۱۴۸ قانون کار کارفرمایان مشمول قانون کار مکلف هستند بر اساس قانون تأمین اجتماعی نسبت به پرداخت حق بیمه پرسنل شاغل خود اقدام کنند، لکن متأسفانه علیرغم انجام بازرسیهای کارگاهی، برگزاری دورههای آموزشی، مشاوره ای و ... شاهد آن هستیم برخی کارفرمایان به ویژه در حوزه اصناف لیست بیمه پرسنل خود را ارسال نکرده یا بصورت ناقص نسبت به تهیه و ارسال لیست های حق بیمه پرسنل شاغل در کارگاه اقدام می کنند و کارگران نیز از بیم اخراج از کار یا مشکلاتی که برخی کارفرمایان ایجاد خواهند کرد اقدامی در راستای پیگیری حقوق قانونی خود نمی کنند و نهایتاً زمانی که اختلافی بین کارگر و کارفرما پیش آمده و یا منجر به قطع همکاری بین آنان و اخراج کارگر می شود کارگران ضمن مراجعه به اداره کار از طریق سامانه جامع روابط کار اقدام به طرح دعوی می کنند که یکی از خواسته های آنان عموماً حق بیمه است.
معاون تعهدات بیمه ای اداره کل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه ادامه داد: طی بررسی های انجام شده از طریق اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان ، حدود ۴۰ درصد از مجموع دادخواست های واصله در طول سال و در زمان طرح دعوی با کارفرمایان مربوط به حق بیمه است.
وی گفت: با نگاهی گذار به میزان دادخواستهای واصله به اداره کار و موضوع دادخواستها میتوان دریافت که همکاری و همراهی دو اداره کل به چه میزان در رسیدن به اهداف که همانا صیانت از حقوق کارگران و ذیحقان است موثر است لذا در حوزه تعهدات بیمهای نهایت سعی و تلاش خود را در این راستا معطوف ساختهایم.
سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود به شیوهنامه مشترک بین دو اداره کل نیز اشاره و بیان کرد: در راستای تفاهمنامه شماره ۱۰۶۰۰ منعقده بین معاونین وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی با حساسیتهای خاصی نسبت به بررسی و اجرای ارای صادره توسط هیأت های تشخیص اقدام میشود.
در ادامه این همایش رئیس اداره روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشکر از متولیان برگزاری جلسه گفت: یقین داریم برگزاری چنین نشست هایی موجب هم افزایی و تسهیل دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده دو طرف و در نهایت وزارت متبوع خواهد بود.
تیمور مروتی افزود: در سطح استان ۲۲ شعبه هیأت تشخیص و ۱۳ شعبه حل اختلاف دایر است و به اختلافات کارگری کارفرمایی در راستای ماده ۱۴۸ قانون کار رسیدگی میکنند که طی برآوردهای انجام شده در سال ۱۴۰۲ حدود ۶ هزار شکایت و در سال جاری قریب به ۳۵۰۰ شکایت لغایت آبان ماه در سامانه جامع کار ثبت شده است.
وی به لزوم بررسی دقیق دادخواست ها با رعایت شیوهنامه اجرایی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه برخی از آرای صادره منجر به تعهدات بلند مدت و کوتاه مدت میگردد لذا با حساسیت خاصی بند به بند شیوهنامه اجرایی را رعایت میکنیم، تحقیقات مشترک دو نفره را در دستور کار قرار دادیم و مدارک و اصالت آن را کاملا مورد بررسی قرار می دهیم که در نهایت منجر به صدور رأی می گردد.
در بخش دوم این همایش ضمن بررسی کارگاهی و موردی دادخواستهای موضوع ماده ۱۴۸ قانون کار توسط کارشناسان دو دستگاه برگزاری پنل پرسش و پاسخ نیز در دستور کار قرار گرفت که به مسائل و مشکلات کارشناسان دو دستگاه توسط معاون تعهدات بیمه ای اداره کل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه و رئیس روابط کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان پاسخ لازم ارائه شد.
نظر شما