به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفهای، «غلامحسین محمدی» با حضور در یک برنامه تلویزیونی مهارتآموزی را مهمترین موضوع اشتغال در کشور دانست و گفت: استانداردهای شغلی از نظام صلاحیت حرفهای که آخرین آن ایسکو ۲۰۰۸ و مورد تأیید سازمان جهانی کار است، تدوین میشود که در ایران نیز طبق این استاندارد، به ارائه آموزشهای مهارتی پرداخته میشود.
وی با بیان این پرسش که آیا کارشناسانی که در سکوها مشغول به کارند دارای صلاحیت حرفهای برای انجام آن شغل است؟ افزود: این نظام مشخص میکند که افراد دارای حرفه و شغل، نیازمند به کسب چه شایستگی هستند و چگونه در این حرفه امکان ارجاع کار به آنان وجود دارد. نظامهای بیمه و مسئولیت مدنی در جهان بهگونهای رفتار کردند که علاوه بر سنجش صلاحیت شغلی حرفهای، از آنان حمایت میکنند.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای با بیان اینکه هشت درجه در این نظام از نظر صلاحیت شغلی و حرفهای قرار دارد، اضافه کرد: درجات صلاحیت حرفهای از کارگر ساده، تکنسین، تکنسین ارشد تا دکترای حرفهای پیش میرود. اینکه اشخاص از چه فرآیندی و مسیری موفق به کسب مهارت میشوند از دبیرستان، هنرستان، دورههای غیررسمی، دانشگاهها و ... دارای اهمیت نیست بلکه این مسأله حائز اهمیت است که در چه زمان و مکانی مورد سنجش مهارت قرار گرفته و در کدام رتبه از این ۸ محور مهارتی قرار میگیرید؟
وی با اشاره به اینکه نظامهای فنی و حرفهای برای رسیدن به این چارچوب شکل گرفتهاند، گفت: سازمان آموزش فنی و حرفهای، حوزههای مختلف وزارتی و مجموعههایی در شورای عالی فنی و حرفهای، یکی از وظایف آنان رفتن به این سمت است، اما تا کنون اتفاق ملموسی در پیادهسازی این نظام صلاحیت حرفهای نیفتاده است.
پر کردن خلاء نظام صلاحیت حرفهای
محمدی با تأکید بر پر کردن خلاء نظام صلاحیت حرفهای توسط سازمان آموزش فنی و حرفهای، افزود: برخی مشاغل به تعداد کم و حساس مورد نیاز صنایع و مشاغل به صورت گسترده در جامعه وجود دارد که باید تقاضای صنایع و بازار کسب و کار احصاء و در دورههای فنی و حرفهای آموزش آن تعریف و این دو بازار به هم وصل شود.
عدم وجود زنجیره ارزش از نهادهای تولید ابزار و فرآیندهای تولید و بازار
معاون وزیر کار در تشریح وضعیت کنونی آموزشهای فنی و حرفهای، بیان کرد: آموزشهای فنی و حرفهای در کشور ما به شدت عرضهمحور است و اینکه ما صنعت نداریم، کارخانه داریم و زنجیره ارزش از نهادهای تولید ابزار و فرآیندهای تولید و بازار وجود ندارد، حرف درستی است.
او همچنین با اشاره به سرعت رشد فناوری و تغییرات علم و صنعت در جهان، افزود: تنها مسأله ثابت در این جهان تغییر است، در شرایط فعلی سرعت فناوری باعث ایجاد پویایی گستردهای در مشاغل میشود و با فناوریهای برافکنی روبرو هستیم که اساساً خیلی از مشاغل را تغییر میدهد، بهویژه هوش مصنوعی که مشاغلی دور از مخیله ما را ایجاد میکند.
محمدی با مقایسه هوش مصنوعی و فناوریهایی مانند برق و اینترنت، گفت: هوش مصنوعی با ایجاد تفاوتهای برافکن، مشاغل جدید ایجاد میکند و در این برهه ما با از دست دادن مزیتهای نسبی در مشاغل روبرو خواهیم شد؛ فناوریهای دانشبنیان مانند کدنویسی از جمله مشاغلی است که در چند سال آینده این شغل از بین میرود و هوش مصنوعی این کار را انجام میدهد.
او در ادامه بر تغییر نظام آموزش فنی و حرفهای با توجه به سرعت تحولات به یک نظام تقاضامحور، بسیار پویا، به شدت مشارکتجو با صنعت و خدمات، بینالمللی و بهروز، مبتنی بر داده و اطلاعات تأکید کرد و افزود: این سازمان باید بتواند خود را دائما تغییر داده و در محیطهای مختلف، واکنش داشته باشد. اگر چنین حرفهآموزی را نداشته باشیم، سازمان آموزش فنی و حرفهای کارا نخواهد بود.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای با ابزار نگرانی از آینده مشاغل به دلیل عدم وجود برخی زیر ساختهای نهادی و فیزیکی برای این تغییرات، گفت: بهترین سنجه برای اینکه ما در دنیای آینده، روی چه مهارتهایی کار کنیم، بررسی نرخ رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی کشورها و دولتها در گذر زمان است که چه اتفاقاتی در فناوری و صنعت برای آنها افتاده است.
محمدی با بیان اینکه مهارتهای کلیدی که میتواند مزیت نسبی ایجاد کند در حوزههای نرم است، گفت: برای حوزههای نرم باید مهارتهای متنوعی را تولید کنیم. ذهن نیازمند مهارتهای چند بعدی و چند رشته ایاست تا بتواند فناوری را توسعه دهد و برای مسائل پیچیده راه حل پیدا کند. امروز به فردی نیازمندیم که توانایی تحلیل، قضاوت تصمیمگیری در کنار دانش تخصصی و مهارتهای مبتنی بر دادههای موجود را داشته باشند.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای با اشاره به برنامه پیشرفت هفتم، افزود: ۵۰۰ هزار نفر نیروی کار متخصص و ماهر در اقتصاد دیجیتال در ۱۵ حوزه فناوری داده مانند مثل هوش مصنوعی، دادهمحوری، اینترنت اشیاء، واقعیت مجازی، بلاک چین و امنیت سایبری و ... نیازمندیم که باید افرادی در این حوزهها تربیت شوند.
نظر شما