ارائه یک میلیون و ۸۰۰ هزار خدمت کوتاه‌مدت به بیمه‌شدگان

آمارها حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۲ طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی، یک میلیون و ۷۳۹ هزار و ۴۴۹ مورد خدمت در بخش تعهدات کوتاه‌مدت به افراد مشمول تحت پوشش این نهاد بیمه‌ای شامل بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران ارائه شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی با بیش از ۴۷ میلیون نفر بیمه شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش سالانه خدمات گسترده‌ای در حوزه تعهدات کوتاه‌مدت به همه مشمولان ارائه می‌کند که در همین راستا پرداخت کمک هزینه بارداری، دستمزد غرامت ایام بیماری، غرامت نقص عضو، کمک هزینه ازدواج، هزینه سفرف خدمات اروتز و پروتز و کمک هزینه کفن و دفن از مهمترین تعهدات کوتاه‌مدت به شمار می‌رود.

سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ طبق آمارهای موجود ۶۵۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای همه تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران هزینه کرد که براساس داده‌های آماری در سال گذشته نیز به طور میانگین ماهانه ۴۰ تا ۴۲ هزار میلیارد تومان در این بخش هزینه داشته است.

همچنین طبق برخی برآوردهای آماری به طور میانگین در سال ۱۴۰۳ برای اجرای همه تعهدات ارائه شده به گروه‌های مشمول و جامعه هدف بین ۶۰ تا ۶۵ هزار میلیارد تومان در ماه هزینه برای سازمان تأمین اجتماعی دارد که هرساله بدون هیچ وقفه‌ای این خدمات را به همه گروه‌ها ارائه می‌دهد.

حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان تعهدات کوتاه‌مدت در سه سال

آمارهای سازمان تأمین اجتماعی حاکی از آن است که در مدت سه سال اخیر تأمین اجتماعی در راستای اجرای این تعهدات کوتاه‌مدت ۴۶.۳ هزار میلیارد تومان به همه مشمولان از میان بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش پرداخت کرده که البته در کنار آن تعهدات بلندمدتی همچون پرداخت مستمری به مستمری‌بگیران نیز به عهده این سازمان بزرگ بیمه‌گر است.

براساس داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی، در سال ۱۴۰۰ میزان تعهدات کوتاه‌ ۸.۷ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱ نیز میزان تعهدات به ۱۷.۹ هزار میلیارد تومان و در سال گذشته نیز به ۱۹.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. به طور یقین سال جاری نیز رقم قابل توجهی برای اجرای این خدمات از سوی بزرگترین نهاد بیمه‌ای هزینه خواهد شد.

پرداخت کمک هزینه بارداری به ۳۵۷ هزار نفر

یکی از خدمات گسترده سازمان تأمین اجتماعی به بیمه‌شدگان، پرداخت کمک هزینه بارداری به زنان شاغل در زمان استفاده از مرخصی زایمان است که براساس آمارهای موجود در سال گذشته ۳۵۷ هزار و ۴۲۷ نفر از بانوان مشمول از این نوع خدمت در تأمین اجتماعی استفاده کردند.

پرداخت دستمزد ایام بارداری یکی از تعهدات کوتاه‌مدت است که براساس ماده ۶۷ قانون تأمین اجتماعی در صورتی که بیمه شده زن ظرف یکسال قبل از زایمان سابقه پرداخت حق بیمه ۶۰ روز را داشته باشد می‌تواند به شرط عدم اشتغال به کار از کمک بارداری استفاده کند که تاثیر قابل توجهی در افزایش آرامش روان و امنیت مادران شاغل دارد.

۴۹۸ هزار نفر بهره‌مند از غرامت ایام بیماری

همچنین یکی دیگر از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در بخش تعهدات کوتاه‌مدت پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری است که در سال ۱۴۰۲ طبق آمارهای موجود به ۴۹۸ هزار و ۵۰۷ نفر از افراد مشمول از میان بیمه‌شدگان تحت پوشش این نوع غرامت پرداخت شده است.

براساس داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی برای اجرای تعهدات در قبال این تعداد سند غرامت دستمزد ایام بیماری، ۲ هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان هزینه کرده که در قالب تعهدات کوتاه‌مدت به افراد مشمول و بیمه شده این سازمان پرداخت شد.

با توجه به ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی غرامت دستمزد ایام بیماری در ایام ‌بارداری، ‌بیماری و توانایی نداشتن موقت اشتغال به کار و عدم دریافت مزد یا حقوق به جای مزد یا حقوق به افراد بیمه شده مشمول این غرامت پرداخت می‌شود.

شرایط دریافت این غرامت نیز شامل عدم اشتغال به کار، دریافت نکردن مزد یا حقوق در ایام بیماری، قبل از شروع بیماری، ‌عدم قطع رابطه کارگر و کارفرما، تایید مدت استراحت بیمه شده از سوی مراجع پزشکی سازمان تأمین اجتماعی، عدم بازخرید، استعفا و یا اخراج فرد بیمه شده در ایام بیماری محسوب می‌شود.

پرداخت کمک هزینه ازدواج به ۹۹ هزار نفر

پرداخت کمک هزینه ازدواج نیز تحت عنوان یکی دیگر از تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی به بیمه‌شدگان دارای شرایط است. در صورتی که زن و شوهر بیمه‌شده، هر ۲ دارای شرایط لازم برای دریافت هدیه ازدواج سازمان تأمین ‌اجتماعی باشند، این هدیه به هر ۲ نفر پرداخت می‌شود.

بیمه‌شده (زن یا مرد یا هر ۲) در صورتی می‌تواند کمک هزینه ازدواج تأمین ‌اجتماعی را دریافت کند که ازدواج او به عنوان ازدواج اول و دائم باشد، در تاریخ ازدواج، رابطه استخدامی بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده باشد و همچنین بیمه‌شده ظرف پنج سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل ۷۲۰ روز سابقه کار و پرداخت حق‌بیمه داشته باشد.

براساس قانون تأمین ‌اجتماعی هیچ محدودیت زمانی برای دریافت هدیه ازدواج از سوی بیمه‌شدگان سازمان تأمین ‌اجتماعی وجود ندارد و گروه‌های مشمول و واجد شرایط می‌توانند هر زمان پس از تاریخ عقد برای دریافت این هدیه اقدام کنند. همچنین نرخ ریالی هدیه ازدواج بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی براساس متوسط حقوق یا مزد بیمه‌شده در زمان عقد، محاسبه و پرداخت خواهد شد.

طبق آخرین داده‌های آماری در سال ۱۴۰۲ تعداد ۹۹ هزار و ۶۲۶ نفر از افراد مشمول و دارای شرایط توانستند کمک هزینه ازدواج از سازمان تأمین اجتماعی دریافت کنند.

خدمات اروتز و پروتز به ۷۱۷ هزار و ۶۴۵ نفر

وسایل کمک پزشکی (پروتز و اروتز) به منظور اعاده سلامت یا برای جبران نقص جسمانی یا تقویت یکی از حواس به افراد بیمه شده تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی داده می‌شود. این نوع خدمات گسترده نیز در قالب تعهدات کوتاه‌مدت سازمان به شمار می‌رود.

عینک طبی، دندان مصنوعی، سمعک، ویلچر از جمله این وسایل کمک پزشکی در سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود که بیمه‌شدگان باید مدارک مورد نیاز برای این تعهد را شامل اصل گواهی پزشک معالج مرتبط مشتمل بر مشخصات بیمار، نوع پروتز و اروتز، تاریخ تجویز و علت استفاده و فاکتور خرید حاوی مشخصات بیمار و درج نوع وسیله در آن و ممهور به مهر فروشنده را داشته باشند.

دیگر تعهدات کوتاه‌مدت تأمین اجتماعی به مشمولان

همچنین سازمان تأمین اجتماعی در بخش تعهدات کوتاه‌مدت در سال گذشته پرداخت غرامت نقص عضو به ۷۳۵ نفر، کمک هزینه سفر بیمار به چهار هزار و ۷۱۷ نفر و کمک هزینه کفن و دفن به ۶۰ هزار و ۷۹۲ نفر را به افراد مشمول و دارای شرایط در این سازمان پرداخت کرده است.

کد خبر: 74654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =