تنش‌های منطقه‌ای هم بازار خودرو را از رکود خارج نکرد

تحولات سیاسی اخیر موجب شده است بسیاری از بازارها حتی کوتاه مدت و بطور هیجانی با تغییراتی مواجه شوند. با این وجود گویا خودرو از این قاعده مستثنی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پرتاب موشک‌های ایران به اسرائیل و تنش‌های چند وقت اخیر منطقه باعث شده است حتی بازاری مانند ارز که طی هفته‌های اخیر نوسانات اندکی را تجربه کرده با افزایش قیمت مواجه شود. در این میان این سئوال پیش می‌آید که آیا این تحولات بر بازار خودرو نیز اثر داشته است؟

سعید موتمنی آزاد، فعال بازار و رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در گفتگویی با آتیه‌آنلاین در این باره اظهار کرد: ماه‌های متمادی است که بازار خودرو درگیر رکود است و طی روزهای گذشته و با توجه به وقایع سیاسی نیز تغییر قابل توجهی در وضعیت ایجاد نشده است.

وی گفت: البته تنش‌های رخ داده باعث شد در هفته گذشته نرخ ارز حدود هزار تا ۱۵۰۰ تومان افزایش داشته باشد که بر این اساس برخی خودروها نیز تا حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان گران‌ شدند اما این قیمت‌ها در حالی صعود کرده که همچنان در بازار مشتری چندانی وجود نداشته و بازار در رکود کامل است.

وی ادامه داد: بازار خودرو همانند ماه‌های گذشته در رکود مطلق است و داد و ستد چندانی در آن صورت نمی‌گیرد و طی روزهای گذشته نیز هیچ تغییری نداشته‌ایم.

این کارشناس حوزه خودرو همچنین اظهار کرد: از سوی دیگر در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که قیمت خودروهای مونتاژی و چینی به کف قیمت آنها نزدیک شده و خودروهای وارداتی نیز با توجه به استمرار واردات مدل‌های مختلف تا حدود چند صد میلیون در هر مدل با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند که این موارد می‌تواند در تامین نیاز بازار تاثیرگذار باشد اما در هرحال خودروسازان داخلی همچنان با رسیدن به نقطه تولید به حد نیاز بازار فاصله دارند.

موتمنی آزاد ادامه داد: اگر تولید خودروسازان بصورت روزانه وارد بازار می‌شد در این عرصه نیز شاهد کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار بودیم و شاید در این وضعیت، رونق ایجاد می‌شد اما متاسفانه همچنان به دلیل پائین بودن میزان تولید شاهد فاصله قیمت کارخانه و بازار هستیم. در چنین شرایطی نیز با وجود اینکه بازار خودروهای دست دوم و کارکرده مدت‌هاست راکد است در این مقطع زمانی قیمت برخی محصولات افزایشی در حد ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان داشته است.

کد خبر: 74559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =