خانواده بزرگ تأمین اجتماعی به حدود ۴۹ میلیون نفر رسید

جدیدترین داده‌های آماری تأمین‌نما نشان می‌دهد که در حال حاضر تعداد بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران و خانواده‌های آنان به رقم بیش از ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسیده که در همین راستا ضریب نفوذ و توسعه پوشش بیمه‌ای این سازمان بزرگ بیمه‌گر با رشد مناسبی دنبال می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس آمارهای موجود، در هر ۱۹ ثانیه به طور متوسط یک نفر به خانواده بزرگ تأمین اجتماعی اضافه می‌شود و این موضوع نشان از رشد بسیار مناسب جذب بیمه‌شدگان جدید از میان افراد بدون بیمه در بخش شاغلان، کسب‌وکارهای اقتصادی و حوزه تولید و خدماتی دارد.

ارائه خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به جامعه بزرگ ۴۹ میلیون نفری، گامی بزرگ از سوی سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود چراکه بیش از ۵۳ درصد از جمعیت کشور خدمات گسترده‌ای را در بخش‌های مختلف دریافت می‌کنند. تکلیف و وظیفه ذاتی سازمان تأمین اجتماعی براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی در این بخش به خوبی اجرایی شده است.

بر اساس اصل (۲۹) قانون اساسی، پوشش بیمه‌ای آحاد مختلف جامعه و برخورداری از تأمین ‌اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، درراه‌ماندگی، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی همگانی‌ شناخته شده است. بهره‌مندی از این حقوق؛ برای همه افراد شاغل بدون بیمه برعهده سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای همانند تأمین ‌اجتماعی است.

براساس داده‌های آماری مدیریت و آمار محاسبات اقتصادی و اجتماعی تأمین ‌اجتماعی، تا سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶ میلیون و ۳۸۶‌ هزار بیمه‌شده اصلی شامل حدود ۱۱میلیون و ۴۴۰‌ هزار بیمه‌شده اجباری و بالغ بر چهار میلیون و ۶۵۳‌ هزار نفر بیمه‌شده در بخش مشاغل آزاد، دانشجویان، زنان خانه‌دار، بیمه‌ اختیاری، کارفرمایان صنفی و بیمه‌های توافقی تحت‌پوشش این سازمان قرار دارند.

خانواده بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی با ۴۰ میلیون نفر

بیمه‌شدگان با جامعه آماری ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی به عنوان فعالان عرصه اقتصاد و اشتغال در یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه تولیدی، خدماتی و اقتصادی فعالیت دارند که بخش بزرگی از خانواده تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

براساس آخرین داده‌های آماری تأمین‌نما به عنوان یکی از مراکز آماری سازمان تأمین اجتماعی، در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون نفر و ۵۰۰ هزار نفر به عنوان خانواده بیمه‌شدگان تحت پوشش این سازمان به حساب می‌آیند که این گروه‌ها تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدتی را از این نهاد بیمه‌ای در طول سال دریافت می‌کنند.

خانواده هشت میلیون نفری مستمری‌بگیران

با توجه به اینکه در حال حاضر چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به عنوان گروه مستمری‌بگیران شامل بازنشستگان، بازماندگان و ازکارافتادگان از خدمات و تعهدات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند، خانواده و افراد تبعی آنان نیز امکان دریافت خدمات موردنیاز خود را از این سازمان دارند.

طبق آخرین آمارهای موجود در تأمین‌نما، خانواده مستمری‌بگیران با افراد تبعی آنان اکنون به بیش از هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر می‌رسند که خدمات‌رسانی به این گروه‌ها نیز در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی انجام می‌شود. البته پرداخت مستمری به عنوان یکی از مهمترین تعهدات سازمان در قبال گروه مستمری‌بگیران تحت پوشش محسوب می‌شود.

توسعه پوشش بیمه‌ای با ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره جذب بیمه‌شدگان جدید این سازمان می‌گوید: در دوره اخیر، تعداد بیمه‌شدگان جدید سازمان تأمین‌ اجتماعی، حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده که جذب این افراد و توسعه پوشش بیمه‌ای، بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار به منابع این نهاد بیمه‌گر افزوده است.

موسوی با تأکید بر تلاش سازمان تأمین اجتماعی در جهت توسعه پوشش بیمه‌ای طی ۳۳ ماه گذشته، افزود: پوشش بیمه اجباری در این نهاد بیمه‌ای از ۱۰ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۱ میلیون نفر در سال جاری رسیده است.

یک میلیون و ۳۷۸ هزار کارگاه تحت پوشش تأمین اجتماعی

کارگاه‌های فعال در حوزه اقتصاد، تولید و خدمات به عنوان بزرگترین کارفرمایان سازمان تأمین اجتماعی در راستای پرداخت حق بیمه خود و کارگران شاغل در این کارگاه‌ها به این نهاد بیمه‌ای به حساب می‌آیند که بیمه‌شدگان اجباری فعال با جامعه بیش از ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در این کارگاه‌ها حق بیمه‌های خود را از طریق این کارگاه‌ها به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند.

همچنین بخش دیگری از کارگاه‌ها بیمه‌شدگان اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد را تحت پوشش دارند که در مجموع همه بیمه‌شدگان اصلی سازمان به ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌رسند. براساس آمارهای موجود اکنون سازمان تأمین اجتماعی ۸۶ درصد منابع خود را از طریق وصول حق بیمه از این گروه‌های تحت پوشش دریافت می‌کند.

ارتباط افزایش شمار بیمه‌شدگان با ارائه بهینه تعهدات

محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی نیز پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: با توجه به اینکه پایداری صندوق‌های بیمه‌ای متأثر از عواملی نظیر نسبت (ضریب) پشتیبانی است، بر این اساس روشن است تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای علاوه بر اجرای تکالیف قانونی و ذاتی تأمین‌اجتماعی در حوزه گسترش بیمه‌های اجتماعی برای اقشار مردمی، موجب افزایش نسبت پشتیبانی و تقویت منابع سازمان و به تبع آن ارائه با کیفیت و مطلوب‌تر تعهدات و خدمات تأمین‌اجتماعی به همه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان خواهد شد.

محمدی ادامه داد: یکی از عوامل مؤثر در پایداری مالی صندوق‌های بیمه‌ای، افزایش نسبت جمعیت بیمه‌پرداز به تعداد مستمری‌بگیران آن صندوق است. به این معنا که هرچه تعداد بیمه‌شدگان سازمان‌هایی همانند تأمین ‌اجتماعی بیشتر شود، سازمان به نحو بهینه‌تر می‌تواند نسبت به ارائه تعهدات قانونی و خدمات به موقع به همه ذی‌نفعان؛ به ویژه مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش اقدام کند.

وی افزود: این موضوع به طور حتم در بلندمدت به عنوان یکی از اصول اساسی نظام‌های بیمه اجتماعی موجب ارتقاء یا افزایش میانگین سابقه جهت دریافت مزایا و خدمات در این سازمان شده و به نوعی بیمه‌شدگان را به سمت کسب سوابق کامل‌تر و بیمه‌پردازی از هنگام جوانی، سوق داده و تشویق می‌کند.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: این سازمان با توجه به رسالت خود در گسترش و پوشش بیمه‌های اجتماعی و منطبق با سیاست‌های کلی تأمین ‌اجتماعی، راهبردهای چندگانه‌ای را در چند سال اخیر به عنوان برنامه تحولی در دستور کار خود قرار داده است. فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی گسترده و همچنین بازنگری و تسهیل فرایندهای اجرایی با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات به‌ منظور ایجاد رضایتمندی مخاطبان تأمین ‌اجتماعی و تسریع در انجام امور، به طور خاص غیرحضوری کردن ارائه انواع خدمات بر بستر الکترونیک را می‌توان از اقدامات اساسی مرتبط با جذب بیمه‌شدگان جدید در این سازمان دانست.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای با ۱۸ صندوق، به صورت ماهانه در سال گذشته ۴۲ هزار میلیارد تومان و در سال جاری برنامه‌ریزی بر هزینه ۶۵ هزار میلیارد تومانی در ماه برای اجرای تعهدات برای همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش است.

کد خبر: 73952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =