معافیت بیمه‌ای 12 هزار بنگاه اقتصادی

طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در راستای حمایت از نیروی کار و بنگاه‌های اقتصادی طبق ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه و در قالب تبصره (۱۸) قوانین بودجه سنواتی در جهت سیاست‌های بازار کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، بر اساس این طرح، زمانی که بیکاران دارای مدرک دانشگاهی لیسانس و بالاتر در یکی از بنگاه‌های تولیدی و خدماتی مشغول به کار شوند، آن بنگاه برای دو سال مشمول معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارفرما می‌شود.
این طرح کارورزی نه تنها به نفع کارفرمایان در بحث معافیت بیمه‌ای می‌شود بلکه به نفع فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است تا بتوانند از نزدیک در بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی آموزش‌ها و تخصص‌های تجربی لازم را کسب کنند و از این تخصص‌ها در جهت اشتغال پایدار و مولد بهره‌مند شوند ضمن اینکه در این طرح فارغ‌التحصیلان از هزینه‌های آموزش نیز معاف هستند.
ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی به فارغ‌التحصیلان یکی از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت بهبود بازار کار است تا این افراد ضمن جذب در بازار کار به اشتغال و کارآفرینی دست پیدا کنند و در نتیجه بیکاران این بخش روند نزولی پیدا خواهند کرد.
در طرح کارورزی، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی متقاضی شغل می‌توانند از طریق سامانه کارورزی که از سوی وزارت کار طراحی و اجرا شده است، اقدام به بارگذاری اطلاعات کنند تا در رشته‌های تخصصی دانشگاهی جذب بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی شوند. در مقابل نیز کارفرمایان از متقاضیان فارغ‌التحصیل دانشگاهی در رشته‌های مورد نظر دعوت به همکاری و پذیرش می‌کنند که طبق این طرح متقاضی در دوره‌های حدود 6‌ ماهه به فراگیری فنون و مهارت‌های شغلی خواهد پرداخت.
البته این طرح دارای شرایطی برای متقاضیان شغل است که داشتن مدرک دانشگاهی حداقل کارشناسی و سن کمتر از ۳۵ سال در زمان ثبت نام از جمله شرایط است. همچنین داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه برای متقاضیان مرد ثبت نام کننده در این طرح است.
در قالب طرح کارورزی، دولت ماهانه مبلغی در حدود یک سوم حداقل حقوق مصوب قانون کار به‌عنوان دستمزد و هزینه کمک معیشتی به کارورزان می‌پردازد و در صورت جذب آنها در واحد و بنگاه اقتصادی مربوطه نیز تا ۲ سال پرداخت صد درصدی حق بیمه کارفرما را متقبل می‌شود.
طبق آخرین گزارش نتایج اجرای طرح کارورزی و معافیت بیمه‌ای، ۱۶۱ هزار و ۱۳۳ نفر داوطلب در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۹ هزار و ۲۶۱ نفر موفق به عقد قرارداد شده‌اند. همچنین ۲۲ هزار و ۱۳۹ واحد تولیدی و بنگاه اقتصادی در اجرای این طرح شرکت کرده است که ۱۲ هزار و ۴۲۷ واحد مشمول معافیت بیمه‌ای شده‌اند.

شفاف‌سازی روند طرح کارورزی
بررسی طرح کارورزی در استان‌های مختلف حاکی از این است که استان‌ فارس با 16 هزار و 481 داوطلب واجد شرایط و 2 هزار و 567 واحد پذیرنده با هشت هزار و 618 قرارداد صدرنشین است. استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، اردبیل، کرمان و تهران نیز دارای بیشترین واحدهای پذیرنده در طرح کارورزی هستند. بررسی‌های وضعیت استان‌ها نشان می‌دهد که استان خوزستان و لرستان بعد از استان فارس در رتبه‌های دوم و سوم با حدود 11 هزار داوطلب واجد شرایط را در طرح کارورزی دارند. همچنین بیشترین قراردادهای منعقد شده به استان‌های خوزستان، اردبیل و لرستان با بیش از چهار هزار قرارداد اختصاص دارد. سامانه کارورزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی https://karvarzi.mcls.gov.ir برای متقاضیان دانشگاهی و کارفرمایان در بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی فعال است تا از این طرح نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

کد خبر: 73900

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =