ایجاد 2 میلیون و 700 هزار شغل با احیای واحدهای راکد

حدود یک سوم از اشتغال ایجاد شده در سه سال اخیر که حدود 2 میلیون و 700 هزار شغل بوده، حاصل احیا و ارتقای واحدهای راکد و نیمه راکد بوده است. به بیانی دیگر در این سه سال، این میزان شغل یا ایجاد شده یا اینکه شغل از دست رفته دوباره احیا و به تثبیت رسیده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران ، طبق آخرین آمار از دبیرخانه نهضت احیای واحدهای اقتصادی، در سه سال گذشته هشت هزار و ۷۷۰ واحد تولیدی و صنعتی به ریل تولید و اقتصاد بازگشته است. سهم واحدهای صنعتی احیا شده 44 درصد و سهم واحدهای کشاورزی راکد و نیمه راکد 46 درصد از اشتغال است که سهم قابل توجهی نسبت به اشتغالزایی در بخش‌های دیگر خدماتی و معدنی دارد.
با احیای این واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل، تعداد زیادی از فرصت‌های شغلی که به دلیل تعطیلی یا کاهش فعالیت این واحدها از بین رفته بود، دوباره ایجاد می‌شود. همچنین با افزایش فعالیت تولیدی، میزان تولید داخلی افزایش می‌یابد که این موضوع کاهش وابستگی به واردات و افزایش خودکفایی اقتصادی کشور را به دنبال خواهد داشت. در ادامه نیز احیای واحدهای تولیدی می‌تواند منجر به توسعه صنایع محلی و افزایش رقابت در بازار شود که این مهم بر کاهش قیمت‌ها و افزایش کیفیت محصولات نیز تأثیرگذار است.

این روند احیا یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های رشد اقتصادی است و در این راستا فعالسازی مجدد خطوط تولید نه تنها به رونق تولید داخلی، تولید ناخالص ملی، میزان صادرات و ارزآوری کمک می‌کند، بلکه امنیت شغلی و معیشتی کارگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برای احیای واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی راکد و نیمه راکد اقداماتی از جمله شناسایی موانع و مشکلات، هدایت نقدینگی بانک‌ها به بخش تولید، توجه به تولید داخل، رونق و رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف، بهبود صادرات، مدیریت واردات کالاهای دارای تولید مشابه داخل، بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و تسهیل صدور مجوزها از مهم‌ترین مسائل است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی واقع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است؛ بخش قابل توجهی از تأمین زیرساخت‌ها و تأمین انرژی بر عهده این سازمان است. این نهاد در حال حاضر با داشتن ۸۶۲ شهرک و ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۴ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، هفت شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری و بهره‌برداری از ۵۲ هزار و ۲۴ واحد صنعتی و سه هزار و ۳۸۷ واحد کارگاهی زمینه اشتغال یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفری را فراهم کرده است.

این سازمان در راستای نهضت احیای واحدهای اقتصادی و صنعتی که از سه سال گذشته کلید خورد، از نزدیک مشکلات واحدهای راکد و نیمه راکد را مورد بررسی قرار داد و با تعامل نهادهای دیگر، بخشی از مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان را کاهش داد.

شفاف سازی داده‌های آماری
سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اقداماتی در جهت احیای واحدهای صنعتی و تولیدی انجام داد که رسیدگی به وضعیت واحدها از نزدیک و بررسی و پیگیری مشکلات آنان از طریق نهادهای متولی از مهم‌ترین اقداماتی بود که در راستای احیای واحدهای راکد به میزان ۲۴۰ همت از سرمایه‌های مردم به کار گرفته شد. این سازمان همچنین گزارشی از احیای واحدهای راکد و نیمه فعال در سه سال گذشته ارائه کرد که بر اساس آن نزدیک به چهار هزار و ۶۲۷ واحد راکد احیا شد. بیشترین احیای واحدهای راکد و نیمه فعال به استان‌های تهران با ۵۶۵ واحد، فارس با ۴۰۴ واحد، اصفهان با ۳۶۶ واحد، خراسان رضوی با ۲۷۷ واحد، خوزستان با ۲۵۱ واحد، مرکزی با ۱۷۵ واحد، آذربایجان شرقی با ۲۰۷ واحد، آذربایجان غربی با ۱۸۵ واحد، مرکزی با ۱۷۵ واحد، البرز با ۱۵۲ واحد، قزوین با ۱۴۸ واحد، گیلان با ۱۴۷ واحد، قم با ۱۴۵ واحد و مازندران با ۱۳۹ واحد اختصاص یافت.

کد خبر: 73844

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =