رویکرد تأمین اجتماعی؛ توسعه پوشش بیمه‌ای اتباع خارجی   

توسعه پوشش بیمه‌ای فعالان حوزه کسب‌وکار، شاغلان حوزه‌های اقتصادی، خدماتی و تولیدی، ایرانیان خارج از کشور و اتباع خارجی از مهمترین رویکردهای سازمان تأمین اجتماعی برای گسترش چتر بیمه برای همه گروه‌های بدون بیمه و نیروهای کار در جامعه محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، به واسطه خدمات گسترده به نیروی کار و توسعه پوشش بیمه‌ای برای همه گروه‌های فعال در عرصه کار و تولید، در حال حاضر ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده اصلی از خدمات این نهاد بزرگ بیمه‌ای بهره‌مند بوده اما همچنان جذب بیمه‌شدگان به ویژه اتباع خارجی و ایرانیان خارج از کشور در دستور کار این سازمان قرار دارد.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این باره گفت: بالغ بر چهار میلیون نفر اتباع خارجی در کشور حضور دارند که طبق قانون باید پوشش بیمه‌ای این افراد صورت گیرد و بر اساس برنامه تأمین اجتماعی حداقل یک میلیون نفر از این افراد باید جذب سازمان شوند.

او افزود: پایداری منابع همچنان اولویت اصلی سازمان تأمین ‌اجتماعی به‌عنوان یک سازمان درآمد-هزینه‌ای با تعهدات بین‌نسلی است و در این مسیر و برای گسترش پوشش بیمه‌ای در سال جاری توسعه پوشش بیمه اتباع و بیمه فعالان پلتفرمی و سکوهای مجازی را با جدیت دنبال می‌کنیم.

اتباع خارجی می‌توانند از مزایای بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنند

مزایایی که بیمه تأمین اجتماعی برای همه گروه‌های شاغل در جامعه دارد می‌تواند افراد مختلف را برای دریافت خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی ترغیب کند که در این میان اتباع خارجی از آن دسته گروه‌های نیازمند خدمات بیمه‌ای به شمار می‌روند که باید ضمن آگاهی از خدمات بیمه، در راستای برنامه‌ریزی جهت بهره‌مندی از این انواع خدمت این سازمان اقدام کنند.

اگرچه اتباع خارجی در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی مشغول بکار باید همچون کارگران ایرانی از مزایای همه‌جانبه تأمین اجتماعی استفاده کنند در این راستا کارفرمایان کارگاه‌های مختلف در کشور باید برای پرداخت حق بیمه و اعلام اسامی این افراد به بزرگترین سازمان بیمه اجتماعی کشور کوتاهی نداشته باشند.

سازمان تأمین اجتماعی این امکان را برای اتباع خارجی فراهم کرده که چنانچه به هر دلیل رابطه بیمه‌پردازی آنها با این سازمان قطع شده باشد و دارای حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه قبلی نزد سازمان باشند، می‌توانند نسبت به ادامه بیمه به صورت اختیاری اقدام کنند.
از آنجا که در قانون تأمین اجتماعی پوشش بیمه اتباع خارجی پیش‌بینی شده است، در این مسیر از ظرفیت‌های قانونی برای تحت پوشش قرار دادن اتباع خارجی دارای مجوز استفاده می‌شود. اشتغال بالای اتباع خارجی در کشور و وجود فرصت‌های قانونی برای پوشش بیمه‌ای این افراد، باید زمینه‌هایی برای برخورداری از حقوق بیمه‌ای و جلوگیری از اشغال فرصت‌های شغلی بدون پرداخت حق‌بیمه برای اتباع را به دنبال داشته باشد.

اتباع ۱۸ کشور تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دارند

مدیر کل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ نیز درباره توسعه پوشش بیمه‌ای برای اتباع خارجی فعال در حوزه‌های کسب و کار در این استان گفت: اتباع خارجی دارای مجوز اشتغال مشمول قانون تأمین اجتماعی بوده و علاوه بر بیمه اجباری می‌توانند از پوشش بیمه اختیاری این سازمان نیز استفاده کنند.

سعید حسینی افرود: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از اتباع خارجی تحت پوشش شعب تأمین اجتماعی در غرب تهران از خدمات همه‌جانبه این سازمان بهره‌مند هستند. ۱۸۶ نفر از اتباع خارجی نیز از مستمری سازمان تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند که ۹۶ نفر از آنها بازنشسته و مابقی از مستمری بازماندگان یا ازکارافتادگی برخوردار هستند.

او بیان کرد: اکنون اتباع ۱۸ کشور خارجی تحت پوشش اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ هستند که افغانستان، عراق، هند، پاکستان و ترکیه بیشترین تعداد در بین اتباع خارجی بیمه‌شده را در این نهاد بیمه‌گر دارند. این گروه از شاغلان همانند فعالان حوزه اقتصادی و تولیدی در کشور امکان استفاده از بیمه اختیاری را دارند.

شرایط استفاده اتباع خارجی از بیمه تأمین اجتماعی

مزایای انواع بیمه تأمین اجتماعی برای همه افراد شاغل بدون بیمه برای اتباع خارجی هم براساس نوع بیمه‌پردازی آنها وجود دارد اما برای بهره‌مندی از این بیمه شرایطی برای اتباع خارجی هم وجود دارد که دارا بودن حداقل ۳۰ روز سابقه بیمه‌پردازی و حداکثر سن ۵۰ سال برای برخورداری از بیمه اختیاری یکی از این موارد به شمار می‌رود.

در صورتی که سن متقاضی در زمان مراجعه بیش از۵۰ سال باشد، پذیرش درخواست وی منوط به دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مدت مازاد سنی مقرر خواهد بود. متقاضیان دارای حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه از اعمال شرایط سنی مقرر معاف می‌شوند.

یکی از مهمترین موضوعات برای استفاده اتباع خارجی از بیمه تأمین اجتماعی داشتن مجوز اشتغال و اقامت در کشور است که مراجع ذیصلاح برای صدور مجوز اقامت متقاضیان موصوف، اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری محل اقامت و برای صدور مجوز اشتغال، اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان محل اشتغال محسوب می‌شوند.

همچنین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در بیمه اختیاری به این شیوه است که متقاضیانی که دارای پنج سال یا کمتر از پنج سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، می‌توانند دستمزد مبناء را بین ۱.۲ دهم حداقل و حداکثر دستمزد قانونی زمان تقاضا، به اختیار انتخاب کنند.

متقاضیانی که دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی بیش از پنج سال باشند، می‌توانند دستمزد مبناء را بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز قبل از ثبت تقاضا مشروط بر اینکه از ۱.۲ دهم حداقل دستمزد شورای عالی کار کمتر نباشد،

تعیین کنند. در هر حال مبنای پرداخت حق بیمه از ۱.۲ دهم حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار کمتر و از حداکثر دستمزد مصوب بیشتر نخواهد بود. حداقل مبلغ پرداختی برای استفاده از بیمه اختیاری بر این اساس در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۲ میلیون و ۳۲۱ هزار تومان تعیین شده است.
با توجه به نوع بیمه اختیاری برای بیمه‌شدگان اتباع خارجی میزان پرداخت حق بیمه برای این گروه‌ها براساس قانون تأمین اجتماعی ۲۷ درصد است و شامل بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی از جمله حمایت‌های بلندمدت ادامه بیمه به طور اختیاری می‌شوند.

همچنین پرداخت هزینه کفن و دفن، وسایل کمک پزشکی (پروتز و اروتز) و کمک هزینه سفر بیمار و همراه به بیمه‌شدگان موصوف امکانپذیر خواهد بود.

سازمان تأمین اجتماعی با اولویت توسعه پوشش بیمه‌ای در حال حاضر ۴۷ میلیون نفر از گروه‌های مختلف را در قالب بیمه‌های اجباری، اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه ایرانیان خارج از کشور، اتباع خارجی، بیمه فراگیر خانواده ایرانی شامل زنان خانه‌دار و دانشجویان و دیگر انواع بیمه تحت پوشش دارد که بیش از ۵۳ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند.

کد خبر: 72714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =