توسعه خدمات بازنشستگان تأمین اجتماعی در هزار روز گذشته

پرداخت تسهیلات ضروری، توسعه خدمات درمانی، اجرای ۵۰ درصدی تعهدات بیمه تکمیلی، اجرای متناسب‌سازی حقوق، خدمات‌رسانی رایگان در حوزه درمان به بازنشستگان بالای ۶۵ سال و گسترش خدمات غیرحضوری از مهمترین برنامه‌های تحولی و راهبردی سازمان تأمین اجتماعی در حوزه مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش در یک هزار روز گذشته بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی که چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را شامل می‌شوند با خانواده و افراد تحت تکفل آنها به جامعه بیش از هشت میلیون نفر می‌رسند که سازمان در این دوره مدیریتی توسعه خدمات برای بازنشستگان را در دستور کار قرار داد.

سازمان تأمین اجتماعی به منظور بهبود وضعیت معیشتی و ارائه خدمات درمانی مطلوب به گروه‌های بازنشستگان به دنبال اجرای این طرح‌های توسعه‌ای در حوزه تعهدات بلندمدت به این گروه از جامعه هدف بوده تا از این طریق این افراد دغدغه کمتری برای دریافت خدمات در حوزه درمان، دریافت تسهیلات و خدمات غیرحضوری داشته باشند.

پرداخت تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی به بازنشستگان

تسهیلات ضروری قرض‌الحسنه بازنشستگان در این دوره سه ساله با رشد نسبتا مناسبی از پنج به ۳۰ میلیون تومان در سال جاری رسیده است به شیوه‌ای که در چندین مرحله رشد این وام‌های ضروری بازنشستگان و مستمری‌بگیران از سوی سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است.

ابتدای فعالیت این دوره مدیریتی در سه سال گذشته، میزان تسهیلات در سال ۱۴۰۰ رقم پنج میلیون تومان برای بازنشستگان بود اما در چندین مرحله به هفت، ۱۲، ۲۰ و در نهایت ۳۰ میلیون تومان رسید که در حال حاضر افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۳۶ درصد این تسهیلات را دریافت می‌کنند.

رقم ریالی این تسهیلات با رشد ۶۷ درصدی از ۱۲ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ میلیون تومان در سال گذشته رسید. همچنین تعداد تسهیلات پرداختی نیز با ۱۸ درصد افزایش از ۲۲۰ هزار فقره در سال ۱۴۰۱ به ۲۵۹ هزار و ۳۴۸ فقره در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت.

تعهدات ۵۰ درصدی تأمین اجتماعی درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان

یکی دیگر از اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی در راستای خدمات‌رسانی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش اجرای تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان تا با رشد ۸۰ درصدی بود به شیوه‌ای که سهم سازمان تأمین ‌اجتماعی از پرداخت حق بیمه نیز به ۵۰ درصد از کل مبلغ رسید.

در حال حاضر سازمان تأمین ‌اجتماعی سالانه بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ایفای سهم خود از بیمه تکمیلی بازنشستگان برای همه افراد تحت پوشش در حوزه مستمری‌بگیران پرداخت می‌کند.

توسعه خدمت در بخش درمان مستقیم بازنشستگان

سازمان تأمین اجتماعی همچنین در سه سال گذشته برای توسعه خدمات در بخش درمانی مستقیم بازنشستگان و مستمری‌بگیران برنامه‌ریزی‌هایی را دنبال کرد تا از این طریق افراد بازنشسته بتوانند از خدمات درمانی مناسب بهره‌مند شوند و بخشی از نیاز به خدمات درمانی خود را بتواند تأمین کنند.

افراد سالمند و مسن تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در این دوره سه ساله مورد توجه جدی این نهاد بیمه‌گر قرار گرفتند. در همین راستا برای افراد ۶۵ سال به بالا در مراکز دولتی و دانشگاهی طبق تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه خدمات به صورت رایگان انجام می‌شود.

به همین منظور در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی مانند مراکز درمانی تأمین ‌اجتماعی همه خدمات بستری برای این گروه از جامعه هدف به صورت رایگان است یعنی حتی فرانشیز ۱۰ درصد از این افراد دریافت نمی‌شود.

اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره خدمات رفاهی و درمانی و توسعه ارائه خدمات به بازنشستگان، گفت: مبلغ تسهیلات ضروری بازنشستگان در این دوره مدیریتی به ۳۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ رسید و در سال گذشته ۲۵۰ هزار فقره از این تسهیلات به این افراد پرداخت شد. همچنین تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان تا ۸۰ درصد افزایش یافت و سهم سازمان تأمین ‌اجتماعی از پرداخت حق بیمه نیز به ۵۰ درصد از کل مبلغ رسید.

موسوی درباره روند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز بیان کرد: در روزهای اخیر پس از مصوبه دولت سیزدهم، مبلغ سه میلیون تومان علی‌الحساب کمک معیشت و متناسب‌سازی به همه بازنشستگان پرداخت شد که در مجموع بیش از ۱۲.۶ هزار میلیارد تومان برای سازمان تأمین ‌اجتماعی هزینه داشت. از طرفی برنامه هفتم و قانون برنامه بودجه درباره متناسب‌سازی تکالیفی را مشخص کرده که اجرای مُرّ قانون در این مورد وظیفه ما است و از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی برای بازنشستگان وجود ندارد.

گسترش خدمات غیرحضوری برای مستمری‌بگیران

مستمری‌بگیران با جامعه آماری چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفری بخش عمده‌ای از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی را از سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند که در همین راستا ارائه خدمات غیرحضوری در بخش تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت نیز در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

در همین راستا سازمان تأمین اجتماعی این خدمات را در سامانه خدمات غیرحضوری و برنامه کاربردی تأمین من به همه این گروه‌ها ارائه می‌دهد تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، خدمات گسترده‌ خود را در بستر فضای الکترونیک و مجازی دریافت کنند. به همین منظور نشانی es.tamin.ir در اختیار مستمری‌بگیران و بازنشستگان و خانواده‌های آنان قرار دارد.

کد خبر: 72369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =