تحقق قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی براساس برنامه هفتم توسعه یکی از برنامه‌های عملیاتی و راهبردی این سازمان بیمه‌گر محسوب می‌شود که در این مسیر  بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور نیز به سمت تحقق وعده خود در راستای پرداخت این مبالغ و اجرای قانون متناسب‌سازی افراد بازنشسته حرکت کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، در این مرحله اجرای متناسب‌سازی، برای همه افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش این نهاد بیمه‌گر به صورت علی‌الحساب مبالغی واریز شد که سازمان تأمین اجتماعی در این مسیر نیز ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این قانون ویژه بازنشستگان هزینه کرد.
براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سازمان تأمین اجتماعی و اعلام مدیریت این سازمان،‌ متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان مطابق قانون اجرا خواهد شد تا این گروه از افراد تحت پوشش بتوانند به مطالبه به حق و قانونی خود در راستای رسیدن حقوق آنان به حدود ۹۰ درصد حقوق شاغلان دست یابند.
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره وضعیت معیشت بازنشستگان و روند متناسب‌سازی حقوق آنها گفت: پس از مصوبه دولت، مبلغ سه میلیون تومان علی‌الحساب کمک معیشت و متناسب‌سازی به همه بازنشستگان تحت پوشش پرداخت شد که در مجموع بیش از ۱۲.۶ هزار میلیارد تومان برای سازمان تأمین ‌اجتماعی هزینه داشت.
او ادامه داد: از طرفی برنامه هفتم توسعه و قانون برنامه بودجه درباره متناسب‌سازی تکالیفی را مشخص کرده که اجرای مُر قانون در این مورد وظیفه ما است و از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

حدود ۶ میلیون بازنشسته صندوق‌های بازنشستگی مشمول متناسب‌سازی هستند
با توجه به فعالیت ۱۸ صندوق و سازمان بازنشستگی در کشور در حال حاضر بیش از ۶ تا ۷ میلیون بازنشسته از خدمات این سازمان‌ها بهره‌مند هستند که مهمترین خواسته آنها همسان‌سازی حقوق و به نوعی رسیدن به ۹۰ درصد حقوق شاغلان است که در نهایت در برنامه هفتم توسعه این موضوع محقق شد.
صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی و بیمه‌ای شامل بزرگترین سازمان یعنی تأمین اجتماعی با چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر، صندوق بازنشستگی کشوری با یک میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با ۲۰۰ هزار مستمری‌بگیر به شمار می‌روند که در مجموع بیشترین تعداد بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار داشته و مابقی افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر از خدمات دیگر صندوق‌های بازنشستگی بهره‌مند هستند.
مجلس شورای اسلامی پیشتر اعلام کرده بود که بیش از هفت میلیون نفر از بازنشستگان در کشور منتظر اجرای هرچه سریع‌تر متناسب‌سازی حقوق خود هستند در همین راستا در مجلس یازدهم در بودجه سال ۱۴۰۳ اعتباری معادل ۱۸۰ همت برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داده شده که ۵۰ همت آن برای بازنشستگان کشوری، لشکری و فولاد و ۱۳۰ همت برای بازنشستگان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده است.
پس از کش‌وقوس‌های فراوان در نهایت از تیرماه موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی همچون تأمین اجتماعی تحقق یافت و پرداخت مبلغ علی‌الحساب نوید تحقق این موضوع را به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش داد.

اعمال ۲۵ درصد متناسب‌سازی تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱
سازمان تأمین اجتماعی با جامعه آماری چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفری بازنشستگان و مستمری‌بگیران به دنبال اجرای قانون متناسب‌سازی براساس تکلیف و مصوبه قانونی هیات دولت بوده است زیرا در سال‌های اخیر مهمترین مساله از سوی مدیریت سازمان توجه به معیشت بازنشستگان به عنوان یکی از دغدغه‌های دولت و سازمان تأمین ‌اجتماعی بود.
براساس تکلیف قانونی که مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه هفتم ‌توسعه ‌و در بودجه سال جاری بر عهده صندوق‌های بیمه‌ای و سازمان تأمین‌اجتماعی گذاشته است، در این بخش سه میلیون تومان به حساب هرکدام از بازنشستگان پرداخت شد تا به عنوان علی‌الحساب اجرای طرح متناسب‌سازی برای این گروه‌ها از جامعه هدف لحاظ شود.
با توجه به اینکه مبلغ پرداختی بابت متناسب‌سازی بازنشستگان و مستمری‌بگیران باید تأمین منابع می‌شد، سازمان برنامه و بودجه بخشی از این منابع موردنیاز سازمان تأمین اجتماعی را در راستای اجرای این قانون از محل تبصره ۱۵ به عنوان اوراق و بخش دیگر در قالب تکلیف بانک‌ها تأمین کرده و در اختیار سازمان قرار داد.
از آنجا که اجرای متناسب‌سازی تکلیف قانونی سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود به همین منظور تاکنون اقداماتی از سوی این سازمان در راستای اجرای قانون انجام شده به گونه‌ای که اوایل سال ۱۴۰۱ میزان ۲۵ باقیمانده متناسب‌سازی از سوی این سازمان اعمال شد که برای ۹۰۰ هزار نفر از مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان واریز شد.

متناسب‌سازی در سه مرحله اجرایی می‌شود
ابلاغ برنامه هفتم توسعه و ماده ۲۹ الحاقی در زمینه متناسب‌سازی و همچنین تأکید دولت بر پرداخت علی‌الحساب مسیری را فراهم کرد تا سازمان تأمین اجتماعی همچون دیگر تعهدات در قبال بازنشستگان و مستمری‌بگیران به این وعده خود عمل کند و در اسرع وقت مبالغ متناسب‌سازی را به حساب بازنشستگان تأمین ‌اجتماعی واریز کرد.
طبق برنامه‌ریزی‌های سازمان تأمین اجتماعی محاسبه مابه‌التفاوت متناسب‌سازی برای بازنشستگان تأمین ‌اجتماعی از ابتدای سال ۱۴۰۳ انجام خواهد شد و مابقی مبالغ متناسب‌سازی نیز پس از تأمین منابع موردنیاز پرداخت می‌شود.
براساس قانون قرار است متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سه سال اول برنامه هفتم توسعه اجرایی شود که در سال اول یعنی ۱۴۰۳ باید ۴۰ درصد، در سال‌های دوم و سوم نیز هرکدام ۳۰ درصد این طرح زمینه اجرایی پیدا کند که سازمان تأمین اجتماعی براساس تکلیف قانونی در راستای ارائه خدمات مطلوب به بازنشستگان و مستمری‌بگیران بر اجرای این طرح تأکید جدی دارد تا این گروه از افراد تحت پوشش بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.
سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای در حال حاضر ۴۷ میلیون نفر را در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور تحت پوشش دارد که برای اجرای تعهدات بلندمدت همچون پرداخت مستمری و تعهدات کوتاه‌مدت در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران سال گذشته ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است. مبلغ تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ طبق آمارهای موجود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بود.

کد خبر: 72337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =