به گزارش آتیه آنلاین، سالهای اخیر یکی از مهمترین برنامههای اجرایی و تحولی سازمان تأمین اجتماعی در راستای بهبود کیفیت خدمات، ارائه انواع خدمت برقراری بسیاری از فعالیتهای بیمهای، بازنشستگی و درمانی به صورت غیرحضوری است تا تسهیل دسترسی در ارائه خدمات به افراد مشمول اجرایی شود.
برنامههای تحولی سازمان تأمین اجتماعی در مسیر خدمات غیرحضوری به شیوهای دنبال میشود که در حال حاضر ۶۲ خدمت در بستر خدمات غیرحضوری به بیمهشدگان، مستمریبگیران و حوزه کارفرمایی ارائه میشود که برقراری بازنشستگی عادی به شیوه غیرحضوری تنها یکی از همه انواع خدمت به گروههای تحت پوشش است.
بیمهشدگان سازمان تأمین اجتماعی در صورت احراز شرایط عام بازنشستگی، میتوانند درخواست بازنشستگی خود را از طریق سامانه خدمات غیرحضوری، به آخرین شعبه بیمهپردازی ارائه و همه مراحل بازنشستگی خود را تا صدور حکم بازنشستگی، از همان طریق پیگیری کنند.
بازنشستگان حدود ۷۰ درصد مستمریبگیران تأمین اجتماعی
دادههای آماری سازمان تأمین اجتماعی حاکی از آن است که در حال حاضر حدود ۶۸ تا ۷۰ درصد مستمریبگیران این سازمان بیمهای را بازنشستگان تشکیل میدهند. دیگر گروهها شامل خانواده بازماندگان یا متوفیان از میان بیمهشدگان و افراد ازکارافتاده میشوند.
تأمین اجتماعی چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته و مستمریبگیر تحت پوشش دارد که با اعضای خانواده و افراد تبعی آنان به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر میرسند. مستمریبگیران این نهاد بزرگ بیمهگر سه گروه بازنشستگان، ازکارفتادگان و بازماندگان هستند که حدود ۶۸ تا ۷۰ درصد مستمریبگیران سازمان در قالب بازنشستگان، ۲۸ درصد خانواده متوفیان یا بازماندگان و چهار درصد از کارافتادگان محسوب میشوند.
همچنین براساس آمارهای تفکیک شده، تعداد مستمریبگیران حداقل و کمتر از حداقل مستمری، در حال حاضر یک میلیون و ۶۳ هزار و ۸۵۴ پرونده معادل ۲۶ درصد کل مستمریبگیران و تعداد مستمریبگیران سایر سطوح و بالاتر از حداقل مستمری، سه میلیون و ۶۹ هزار و ۵۲۹ نفر معادل ۷۴ درصد کل افراد مستمریبگیر این سازمان بیمهگر برآورد میشود.
انواع بازنشستگی در تأمین اجتماعی با ارائه خدمات غیرحضوری
سازمان تأمین اجتماعی که اکنون چهار میلیون و ۳۰۰ هزار مستمریبگیر در قالب بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان را تحت پوشش دارد، انواع خدمات در حوزه مستمریبگیران را به گروههای مشمول و جامعه هدف ارائه میدهد. در بهش بازنشستگی نیز بازنشستگیهای پیش از موعد، مشاغل سخت و زیانآور و بازنشستگی عادی است.
جامعه ۴۸ میلیون نفری سازمان تأمین اجتماعی بخش عمدهای از خدمات موردنیاز خود را از طریق عدم مراجعه به شعب و مراکز بیمهای و درمانی دریافت میکنند که براساس آخرین دادههای آماری سامانه تأمیننما وابسته به این سازمان از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۰ میلیون خدمات در بخش خدمات غیرحضوری به همه ذینفعان و مخاطبان این نهاد بیمهای ارائه شده است.
گروههای مشمول خدمات خود را در سامانه خدمات غیرحضوری و برنامه کاربردی تأمین میکنند، به همین واسطه تعداد خدمات بیمهای غیرحضوری به بیمهشدگان و مستمریبگیران تحت پوشش در سال جاری به بیش از ۳۰ میلیون خدمت رسیده که البته تا پایان سال این میزان خدمات رشد قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت زیرا سازمان تأمین اجتماعی ۵۳ درصد جامعه را تحت پوشش دارد.
طبق این آمارها حدود ۱۶۶ میلیون نفر از بیمهشدگان، مستمریبگیران، کارفرمایان و دیگر شرکای اجتماعی در بازه زمانی ابتدای سال تاکنون برای دریافت خدمات گسترده خود در بخشهای بیمهای، درمانی و بازنشستگی به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir مراجعه کردهاند.
بازنشستگان پیش از موعد و مشاغل سخت و زیانآور
برخی دادههای آماری سازمان تأمین اجتماعی نشاندهنده این موضوع است که حداقل ۲۲ درصد بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی را مشاغل سخت و زیانآور تشکیل میدهد؛ این آمار نشان میدهد که بیش از یکپنجم کارگران بیمه شده تأمین اجتماعی، پیش از موعد بازنشسته محسوب میشوند.
در حال حاضر از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار مستمریبگیر و بازنشسته تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، ۵۲ درصد این بازنشستگان را نیز افراد بازنشسته پیشازموعد تشکیل میدهند. بازنشستگانی که حتی در سنین پایین به عنوان فرد بازنشسته از مستمری برخوردار هستند.
همچنین این آمارها نشان میدهد که ۲۶ درصد بازنشستگان هم به عنوان افراد بازنشسته عادی از خدمات همهجانبه سازمان تأمین اجتماعی استفاده میکنند حال این سازمان در راستای ارائه خدمات گسترده به این گروهها از طریق خدمات غیرحضوری برنامههای در دستور کار دارد.
هشت میلیون نفر خانواده مستمریبگیران
آمارهای موجود حاکی از آن است که خانواده مستمریبگیران با افراد تبعی آنان اکنون به حدود هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر میرسند که خدماترسانی به این گروهها نیز در بخشهای بیمهای، درمانی و بازنشستگی انجام میشود. البته پرداخت مستمری به همه گروههای مشمول در بخش ازکارافتادگی، بازنشستگی و بازماندگان به عنوان یکی از مهمترین تعهدات بزرگ سازمان در قبال گروه مستمریبگیران تحت پوشش به شمار میرود.
آمارها نشان میدهد که در سال ۱۴۰۱ در بخش تعهدات همهجانبه در قبال همه بیمهشدگان و مستمریبگیران ۴۶۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این تعهدات از سوی بزرگترین نهاد بیمهگر هزینه شد که این میزان تعهدات در سال گذشته به رقم ۴۲ هزار میلیارد تومان در ماه رسید.
همچنین براساس اطلاعات موجود در سال جاری میزان تعهدات سازمان تأمین اجتماعی برای بیمهشدگان و مستمریبگیران تحت پوشش با جامعه آماری بیش از ۴۸ میلیون نفر بین ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان در طول ماه است که البته بخش عمدهای از این تعهدات به گروه مستمریبگیران تعلق دارد.
روشهای برقراری خدمات حضوری به ذینفعان
سازمان تأمین اجتماعی در سالهای اخیر توسعه خدمات غیرحضوری را در دستور کار دارد تا بتواند بخش عمده خدماترسانی خود را در بستر فضای مجازی و از طریق چند برنامه کاربردی و سامانههای موجود ارائه دهد.
سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir به عنوان یکی از مهمترین بسترهای در اختیار همه ذینفعان و خدماتگیرندگان سازمان تأمین اجتماعی در فضای مجازی به شمار میرود که گروه بازنشستگان عادی هم میتوانند از این خدمت استفاده کنند.
همچنین برنامه کاربردی تأمین من تحت عنوان یکی دیگر از بسترهای ارائه خدمات غیرحضوری به همه گروههای مشمول همچون مستمریبگیران، بیمهشدگان و حوزه کارفرمایان است. البته سازمان تأمین اجتماعی در این سالها دوباره توسعه این خدمات را به عنوان یکی از برنامههای راهبردی در دستور کار قرار داده است.
نظر شما