افزایش ۱۲ برابری شاغلان در برابر تعداد بیکاران در بهار امسال

در بهار سال ۱۴۰۳، تعداد شاغلان حدود ۱۲ برابر تعداد بیکاران بوده و نرخ اشتغال در بازار کار کشور حدود ۵ برابر نرخ بیکاری کشور بوده است. داده‌ها حکایت از روند رشد مثبت شاخص‌های بازار کار در بهار سال‌جاری نسبت به سه فصل پیش خود دارد. گزاره‌ای که بهبود بازار کار را یادآوری می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، بر پایه داده‌های آماری سال ۱۴۰۳، تعداد شاغلان کشور در این فصل به ۲۴ میلیون و ۷۴۵ هزار نفر رسیده که نسبت به بهار سال گذشته، ۱.۸ درصد با افزایش مواجه شده است. این درحالی است که تعداد مشارکت اقتصادی نیز در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۳۵۰ هزار نفری به ۲۶ میلیون و ۸۲۰ هزار نفر رسیده است. مشارکت اقتصادی در بازه زمانی، ۱.۳ درصد با رشد مواجه شده است. در سه ماهه اول سال‌جاری، مشارکت اقتصادی نسبت به بهار سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰‌، ۳.۲ درصد با افزایش روبه‌رو بوده و تعداد شاغلان کشور در مقایسه با سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۴.۹ درصد و ۴.۵ درصد با رشد مواجه بوده است.

میزان کاهش بیکاران در بهار امسال نسبت به سه فصل بهاری سال‌های گذشته
در بهار سال ۱۴۰۳ نسبت به بهار سال ۱۴۰۲، تعداد بیکاران با کاهش ۴.۱ درصدی مواجه بوده است. در این بازه زمانی تعداد بیکاران به کمتر از ۲ میلیون و ۷۵ هزار نفر رسیده است.
دراین فصل نسبت به بهار سال ۱۴۰۱، نرخ بیکاری با کاهش ۱۳.۵ درصدی و نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ با افت ۹.۴ درصدی روبه‌رو بوده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهند علت افزایش تعداد بیکاران در بهار سال ۱۴۰۱ نسبت به بهار سال ۱۴۰۰، بازگشت نیروی کار پس از مهار کرونا بوده است و این موضوع موجب انباشت تقاضا در بازار کار بوده که رشد مشارکت را به همراه داشته است. در بهار سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری و تعداد بیکاران روند نزولی یافته است. برپایه گزارش آماری بازار کار در بهار سال ۱۴۰۳، تعداد شاغلان بهاری حدود ۱۲ برابر بیکاران بوده است. در سه ماهه اول سال‌جاری، تعداد شاغلان بهاری همان‌طور که ذکر شد، ۲۴ میلیون و ۷۴۵ هزار نفر بوده و بیکاران نیز به ۲ میلیون و ۷۴ هزار نفر کاهش یافته بود.
در این میان، سهم شاغلان در بازار کشور نسبت به سهم بیکاران ۴.۹ درصد بوده است. سهم حدود ۵ برابری شاغلان نسبت به بیکاران در بهار سال‌جاری حکایت از بهبود بازار کار در این فصل دارد.

اشتغال ۱۱ برابری آقایان
در بهار سال‌جاری، نسبت شاغلان آقا به بیکاران نیز از شکاف بیشتری برخوردار شده است، بطوری که این نسبت در حدود ۱۱ برابر بوده است. سهم شاغلان آقا در بازار کار سه ماهه اول سال‌جاری ۱۱ برابر بیکاران آقا بوده است. ۳۴۹ هزار آقا در این بازه زمانی صاحب شغل شدند که تعداد شاغلان آن را به ۲۰ میلیون و ۷۸۸ هزار نفر رسانده است. نرخ اشتغال نیز با ۰.۳ درصد افزایش به ۶۴ درصد رسیده است. تعداد شاغلان آقا در این فصل با رشد ۱.۷ درصدی نسبت به بهار سال گذشته مواجه بوده است. تعداد شاغلان آقا در بهار سال‌جاری نسبت به سال‌های ۱۴۰۱‌، ۴.۴ درصد و نسبت به بهار سال ۱۴۰۰، ۳.۶ درصد با رشد مواجه بوده است. تعداد بیکاران آقا نیز در بهار سال‌جاری نسبت به بهار سال گذشته، با کاهش ۷.۵ درصد روبه‌رو بوده است. یک میلیون و ۳۷۷ هزار بیکار در بهار امسال وجود داشته است.
نرخ بیکاری آقایان در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته با کاهش ۰.۶ درصدی به ۶.۲ درصد رسیده است.
تعداد بیکاران آقا در بهار امسال نسبت به بهار سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ با افت مواجه بوده است. در این فصل نسبت به بهار سال ۱۴۰۱، بازار کار شاهد افت ۱۸.۵ درصدی بوده است. تعداد بیکاران در بهار امسال نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز با کاهش ۱۵.۱ درصدی روبه‌رو شده است.

وضعیت اشتغال زنان
در بهار سال‌جاری نیز بازار زنان با افزایش اشتغال و نرخ مشارکت مواجه بوده است که رشد مشارکت آنها یکی از دلایل عمده افزایش بسیار کم نرخ بیکاری آنها شده است. بازار کار زنان در بهار سال‌جاری نسبت به فصول مشابه سال‌های گذشته از روند مطلوبی برخوردار بوده است. نشان به آن نشان که در بهار امسال سهم جمعیت فعال آنها با رشد ۰.۲ درصدی به ۱۴.۳ درصد افزایش یافته است. تعداد مشارکت کنندگان زن در بازار کار کشور به ۴ میلیون و۶۴۵ هزار نفر افزایش یافته است.
رشد تعداد مشارکت کننده زن در بازار کار کشور در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته حدود ۲.۱ درصد با رشد مواجه بوده است. رشد تعداد اشتغال آنها نیز ۲.۳ درصد بوده که جمعیت شاغلان زن را به ۳ میلیون و ۹۵۶ هزار نفر رسانده است. سهم اشتغال آنها در این فصل به ۱۲.۱ درصد افزایش یافته است.
تنها نکته منفی بازار کار زنان آن هم مقطعی بوده و در این گزارش به آن اشاره شده، رشد بیکاران زن به‌صورت جزئی بوده است. تعداد بیکاران زن در این فصل به ۶۹۷ هزار نفر رسیده است.
در بهار سال‌جاری در مقایسه با سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ روند اشتغالزایی با رشد مواجه بوده است. نشانه آن هم این است که در این فصل نسبت به بهار سال ۱۴۰۱، ۷.۴ درصد و نسبت به بهار سال ۱۴۰۰، ۹.۲ درصد با رشد مواجه بوده است.
سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به بهار سال گذشته و سال ۱۴۰۰، سهم و تعداد بیکاران زن به دلیل رشد مشارکت با افزایش روبه‌رو بوده است. اما همچنان نرخ بیکاری در کانال ۱۵ درصد قرار گرفته که کمتر از نرخ بیکاری ۱۶.۱ درصدی بهار سال ۱۴۰۰ بوده است.

کد خبر: 72278

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =