کارنامه بخش تعاون در دوره سه‌ساله اخیر

"حامد ویس‌کرمی" معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارائه جدیدترین داده‌های آماری، اقدامات صورت گرفته‌ و برنامه‌های مشخص شده در حوزه تعاون، کارنامه این حوزه را در دوره سه ساله اخیر تشریح کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، معاون وزیر کار امروز ۱۷ تیرماه در جریان نشست خبری بیان کرد: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی اقتصاد کشور دارای سه بخش است که تعاون یکی از این ارکان محسوب می‌شود. تعاونی یک بخش اقتصادی منعطف است که در حوزه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی دارای گستردگی است. اقتصاد مردمی باید دارای مالکیت، مدیریت، عاملیت و نظارت باشد و بخش تعاون زمینه اجرایی کردن این مهم را فراهم کرده است.
وی افزود: تجمیع دارایی و اعتبار مردم و حرکت آن در مسیر تولید، عدالت در توزیع منابع، جلوگیری از انباشت قدرت و ثروت، کاهش هزینه‌های تولید، کاهش ریسک فعالیت‌های اقتصادی‌ و کاهش هزینه‌های تصدی‌گری دولت از مزایای بخش تعاون به‌شمار می‌روند.

ویس‌کرمی ادامه داد: امروز در سطح‌کشور بیش از ۱۰۴ هزار تعاونی با مشارکت بالغ بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار عضو فعالیت دارند. ۲۲ درصد تعاونی‌های فعال هم در اختیار زنان است و در حال حاضر بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی در حوزه تعاون شکل گرفته است.

معاون وزیر کار در ادامه اضافه کرد: منابع در اختیار تعاونی‌ها بیش از ۱۳۹ همت را شامل می‌شود. ۵۴ درصد تعاونی‌های سطح کشور در حوزه تولید فعالند. در دوره سه ساله اخیر بیش از ۶۶۰۰ تعاونی با رشد ۶.۴ درصدی و بالغ بر ۱۷۳ هزار فرصت شغلی جدید و همچنین رشد ۷.۸ درصدی اشتغال تعاونی نسبت به دولت قبل تجربه شد.

ویس‌کرمی تاکید کرد: بیش از ۱۴۰۰ تعاونی در حوزه روستا با ایجاد اشتغال برای ۲۴‌هزار نفر آغاز به کار کرد و در دولت سیزدهم بالغ بر ۱۲۳۰ تعاونی در حوزه زنان تشکیل شد. این شرکت‌های تعاونی اشتغال بیش از ۱۹ هزار نفر از زنان را به دنبال داشت. همچنین در زمینه رشد تعاونی‌های زنان رشد ۲۲ درصدی در سه سال اخیر تجربه شد.

او همچنین افزود: بالغ بر ۱۲۴ هزار میلیارد تومان در این مدت به تعاونی‌های روستایی پرداخت شده است.

معاون امور تعاون وزیر کار توضیح داد: بیش از ۸۱۰ هزار میلیارد ریال به تعاونی‌های تولیدی پرداخت شد، همچنین ۱۳ هزارمیلیارد تومان تسهیلات خط اعتباری به تعاونی‌ها پرداخت شد و ۲ هزارمیلیارد تومان از این محل نیز به موضوع مسکن کارگری اختصاص داده شد.

ویس‌کرمی اضافه کرد: افزایش ۱۳۸ درصدی سرمایه‌گذاری بانک توسعه تعاون نیز در سه سال اخیر محقق شد. با استفاده از افزایش سرمایه ۷۵ درصد قدرت صدور ضمانتنامه در صندوق ضمانت سرمایه‌ تعاون را در مدت اشاره شده محقق کردیم.

او همچنین اضافه کرد: در دولت سیزدهم ۲۴ درصد رشد صادرات بخش تعاون را تجربه کردیم که ۳۸۷۴ میلیون دلار عدد این اقدامات است.

معاون وزیر کار گفت: همچنین ۷۴۷ تعاونی مسکن در سه سال اخیر ایجاد شد. اولین موج افتتاحیه این تعاونی‌ها در اردیبهشت ماه در استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد.

وی در ادامه گفت: در هفته‌های گذشته‌ تفاهم‌نامه‌هایی برای احداث ۳۸ هزار واحد مسکونی به امضا رسید. اصلاح و ابلاغ سند توسعه بخش تعاون نیز در ابتدای سال قبل به تصویب دولت رسید و در این قالب برنامه ۱۰ ساله ارائه شد.

ویس‌کرمی ادامه داد: تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های معطل مانده در سال‌های گذشته نیز در این دوره انجام شد. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های امسال واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش تعاون است. اهداف بسیاری در راستای این هدف دنبال می‌شود؛ اقدامات مربوط به این مهم آغاز شده است. برنامه دیگر تشکیل تعاونی‌های نیروگاهی است و جهش تولید برق و کاهش ناترازی ۱۴ هزارمگاواتی و پیشگیری از برق را به این واسطه دنبال می‌کنیم.

معاون وزیر کار اضافه کرد: فعالیت در حوزه اقتصاد دریا از دیگر برنامه‌های حوزه تعاون به‌شمار می‌رود. ایجاد شهرک‌های تخصصی بخش تعاون به عنوان چهارمین برنامه در این حوزه تدوین شده که باید دنبال شود. تاسیس نهادهای مالی حوزه تعاون هم باید به عنوان یکی از برنامه‌های بخش تعاون اجرایی شود. همچنین تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری بخش مسکن و ایجاد و تکمیل زنجیره‌های ارزش تولید در حوزه تعاون از برنامه‌های مهم این حوزه محسوب می‌شوند.

ویس‌کرمی افزود: امسال ۱۲۴ هزار زنجیره ارزش را در حوزه تعاون برنامه‌ریزی کردیم. افزایش تاسیس تعاونی‌های زنان با اهداف مشخص در راستای رشد این حوزه نیز در حوزه تعاون وزارت کار برنامه‌ریزی شده است.

معاون امور تعاون وزیر کار ادامه داد: توسعه تعاونی‌های پلتفرمی از دیگر برنامه‌های بسیار مهم حوزه تعاون محسوب می‌شود. در صورت توسعه این بخش کاربران صرفا به عنوان سرمایه‌گذار نخواهند بود بلکه امکان افزایش سرمایه و ارزش افزوده در این راستا وجود خواهد داشت.

کد خبر: 72107

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =