یک‌چهارم اشتغالزایی کشور در بخش صنعتی است

داده‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نشان می‌دهد که سال گذشته در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولتی و غیردولتی، با احیای واحدهای راکد صنایع کوچک و راه‌اندازی برخی واحدها، بالغ بر ۲۵۲‌هزار شغل ایجاد شده است. به‌عبارتی سهم اشتغالزایی در این حوزه، از کل اشتغال کشور که ۹۵۰‌هزار شغل بوده، ۲۶.۶درصد برآورد می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین،‌ برپایه اطلاعات ارائه شده در سال ۱۴۰۲حدود ۲۲۹۰ طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولتی و غیردولتی به بهره‌برداری رسید که پیامد آن‌ها ایجاد شغل برای ۴۰‌هزار نفر بود. طی این سال با افزایش ظرفیت۵۲‌هزار واحد جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، یک میلیون و ۱۰۰‌هزار شاغل با پایداری اشتغال مواجه شدند.

سال گذشته همچنین با استقرار ۸۰۷۹ واحد صنعتی جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی غیردولتی برای ۱۷۰‌هزار و ۴۴۹ نفر شغل به وجود آمد. از طرفی با راه‌اندازی ۱۴۴۰ واحد صنعتی راکد ۲۸‌هزار و ۶۱۴ نفر مشغول به‌کار شدند. ۱۳هزار و ۷۷۰‌هزار شاغل جدید نیز با افزایش ظرفیت تولید در ۲۷۵۵ واحد فعال در صنایع کوچک در سال گذشته به‌کار گرفته شدند.

بنابراین، در سال ۱۴۰۲ با احیای واحدهای نیمه‌فعال، تعطیل‌شده، ارتقای ظرفیت واحدهای تولیدی و ایجاد واحدهای جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولتی و غیردولتی ۲۵۲هزار و ۸۳۳ فرصت شغلی ظهور کرد که بالغ بر ۲۶‌درصد کل اشتغال ایجادی در این را شامل می‌شود.

شهرک‌های صنعتی و اثرگذاری آن‌ها بر اشتغالزایی

راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی در همه جای جهان منجر به توسعه کسب‌وکار و افزایش سرمایه‌گذاری است. این امر به نوبه خود می‌تواند اقتصاد محلی را تحریک کرده و شغل ایجاد کند. نتیجه چنین کاری افزایش درآمد و بالا رفتن سطح استانداردهای زندگی خواهد بود.

برای حمایت از فعالیت‌های صنعتی، شهرک‌های فوق اغلب روی زیرساخت‌هایی مانند جاده‌ها، شبکه‌های حمل‌ونقل و سیستم‌های ارتباطی سرمایه‌گذاری می‌کنند که در عمل سود آن به صنایع و ساکنان این مناطق می‌رسد. شهرک‌های صنعتی طیف متنوع فرصت‌های شغلی را در بخش‌های مختلف، از تولید و تدارکات گرفته تا خدمات مانند خرده‌فروشی و مراقبت‌های بهداشتی و جذب نیروی کار ارائه می‌دهند.

به هر حال، سهم بیش از ۲۶‌درصدی شهرک‌های صنعتی، نواحی صنعتی و صنایع کوچک در اشتغال سال ۱۴۰۲، بیان می‌کند که توسعه آن‌ها باعث افزایش اشتغالزایی صنعتی می‌شود. چنانچه براساس آخرین گزارش ارائه‌شده مرکز آمار، تعداد شاغلان صنعتی از مرز ۸ میلیون نفر در انتهای سال ۱۴۰۲ عبور کرده است.

رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سه سال اخیر

افزایش سهم حوزه صنعت در رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سه سال اخیر، به دلیل افزایش تولیدات صنعتی و معدنی برمبنای آمار منتشره مسجل شده است. یعنی در این دو گروه منهای نفت، بهره‏وری نیروی کار رشد نشان می‌دهد. یکی از نشانه‌های عملی این مدعا مصرف آب و برق زیرگروه‏های این بخش در سال ۱۴۰۱ به حساب می‌آید که از رشدی معادل ۷.۸‌درصدی برخوردار بوده ‏است. در عین حال از مردادماه سال ۱۴۰۰، دولت برنامه‏های اشتغالزا را در دستور کار قرار داد. دولت شهید سید ابراهیم رئیسی برای این موضوع، اطلس ملی اشتغال (در قالب زیست‌بوم ملی اشتغال) را که براساس آمایش سرزمین صورت گرفته بود تدوین کرد. سپس برای پایداری اشتغال و پرداخت تسهیلات در قالب زیست‌بوم ملی اشتغال اقدام به ایجاد سامانه ملی رصد اشتغال کرد. اعلام نتایج آن در انتهای سال، صاحب شغل شدن بیش از یک میلیون نفر را به ثبت رساند.

احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل، نه‌تنها منجر به بازگشت کارگران به‌کار می‌شود بلکه از نظر اقتصادی و خودکفایی افزایش تولید، بهره‌وری اقتصادی، استقلال در تولید و کاهش وابستگی به واردات را در پی دارد. ضمن اینکه در بسیاری صنایع امکان صادرات را نیز فراهم می‌کند.

دولت مردمی سیزدهم با راه‌اندازی «نهضت احیا» اقدام به شناسایی واحدهای غیرفعال و نیمه‌فعال و حتی راکد کرد و با رفع مشکلات و حمایت از این واحدها باعث شد واحدهای تعطیل به چرخه اقتصاد بازگردند و نیروهای بیکار، شغل مناسب پیدا کنند.

آنچه مشخص است، حضور صنایع باعث رشد نوآوری و توسعه فناوری شده که می‌تواند به سایر بخش‌های اقتصاد سرایت کرده و کارایی اقتصادی را در سطح کلان بهبود بخشد. صنایع سهم قابل‌توجهی در درآمد مالیاتی دارند؛ سهمی که می‌تواند برای تأمین مالی خدمات عمومی، آموزش و برنامه‌های رفاه اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی ساکنان مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر: 71683

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =