کاهش تعدیل کارگران نشانه‌ ثبات بازار کار

در روزهای پایانی اردیبهشت ماه، «صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جامعه کارگری ما پایدار و تعدیل نیروی کار کاهش پیدا کرده و شاهد آن هم این است که مستمری‌بگیران بیمه بیکاری رو به کاهش است. آمارهای رسمی نیز نشان از بهبود شاخص‌های اشتغال دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، از یک سو نرخ بیکاری به ۸.۱ درصد (کمترین میزان در دهه‌های گذشته) رسیده و نشان از آن دارد که فرصت‌های شغلی بیشتری در اختیار نیروهای جویای کار کشور قرار گرفته و از سوی دیگر، نرخ مقرری‌بگیران بیمه بیکاری به نسبت سال‌های قبل، حتی در مقایسه با سال ۱۴۰۱ کاهش یافته که این روند نزولی، به معنای نرخ پایین‌تر بیکاری غیرارادی و تعدیل کارگران است، کارگران بیشتر از قبل توانسته‌اند مشاغل خود را حفظ کنند.

۲۵ اردیبهشت سال‌جاری، «محمود کریمی بیرانوند» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار از کاهشی شدن تعدیل نیروی کار خبر داد و گفت: بر اساس داده‌های آماری نرخ اشتغال ناقص ۸.۲ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال به ۲۱.۲ درصد رسیده است و خالص اشتغال ایجادی کشور در سال ۱۴۰۲ به رقم کم نظیر ۷۷۵ هزار نفر رسیده است.

وی با اشاره به آمارهای بازار اشتغال در سال گذشته گفت: بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران در سال قبل نرخ بیکاری کل کشور به ۸.۱ درصد رسید که این کمترین نرخ بیکاری در چند دهه اخیر است. معاون وزیرکار با بیان اینکه ایجاد این میزان از اشتغال چند نشانه اصلی دارد، گفت: در سال گذشته بیش از ۹۰۰ هزار بیمه شده جدید در سازمان تامین اجتماعی داشتیم، تعدیل نیروی کار نیز ۱۰ درصد کاهشی بوده است و همچنین آمار نشان می‌دهد، در ۲۵ استان کاهش نرخ بیکاری داشتیم.

«کاهش ۱۰ درصدی تعدیل نیروی کار» رابطه مستقیم و علت و معلولی با «کاهش ۱۷ درصدی مقرری بگیران بیمه بیکاری» دارد، شاخصی که بهترین نشانه از پایداری نسبی مشاغل کشور است. در روزهای پایانی فروردین امسال، مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی از کاهش ۱۶ تا ۱۷ درصدی افراد مستمری‌بگیر بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: کاهش حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومانی پرداخت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۳ را شاهد بوده‌ایم.

براساس آمارها تا پایان زمستان سال گذشته حدود ۱۷۰ هزار نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در کشور داشته‌ایم که این شاخص در سال قبل‌تر همین زمان حدود ۲۰۰ هزار نفر یا بیشتر بوده است؛ این آمار در فروردین امسال به ۱۶۰ هزار نفر رسیده است.

بهمن ماه سال قبل «میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به پرداخت بیمه بیکاری اشاره کرد و گفت: امروز بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌کنیم و به طور متوسط سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.

در روزهای اخیر، «علیحسین رعیتی‌فرد» معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره آخرین آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در کشور اظهار کرد: شهریور سال ۱۴۰۰ تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری نزدیک به ۲۴۰ هزار نفر بود که اکنون به ۱۶۰ هزار نفر رسیده و تعداد قابل ملاحظه‌ای از مقرری بگیران بیمه بیکاری کم شده است.

کاهش معنادار مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در ۲.۵ سال گذشته، نشان از کاهش نرخ تعدیل در کشور دارد. براساس قانون، کارگرانی که ناخواسته و غیرارادی توسط کارفرما تعدیل می‌شوند، می‌توانند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری ثبت‌نام کنند اما تعداد مقرری‌بگیران فعلی بیمه بیکاری به نسبت ۲.۵ سال قبل بسیار کمتر است. کاهش اشاره شده برآیند دو مولفه اصلی کم شدن نرخ تعدیل در کارگاه‌های کشور و به وجود آمدن فرصت‌های شغلی افزون‌تر برای بیکار شدگان غیرارادی و بازگشت بیشتر آن‌ها به سر کار است؛ بنابراین آنگونه که «آرمین خوشوقتی» کارشناس حقوق و روابط کار به آتیه آنلاین می‌گوید «هرچه نرخ مقرری بگیران بیمه بیکاری کمتر شود، فضای اشتغال کشور با سرعت بیشتری به سمت ثبات و پایداری پیش می‌رود».

او اضافه کرد: اصلاحات اخیر در قانون بیمه بیکاری و الزم بیکار شدگانِ غیر ارادی به آموختن مهارت‌های لازم، می‌تواند فرصت‌های بیشتری پیش پای بیکارشدگان بگذارد و از سوی دیگر با تجهیز نیروی کار به مهارت‌های تخصصی، از تعدیل احتمالی آن‌ها در آینده جلوگیری کند.

خوشوقتی اضافه کرد: یکی از نشانه‌های بارز یک اقتصاد موفق، پایداری مشاغل آن است، هرچه نرخ تعدیل بیشتر کاهش یابد، رونق تولید بیشتر روی غلتک می‌افتد.

کاهش ۱۰ درصدی نرخ تعدیل کارگران را می‌توان نشانه مثبتی از ثبات بازار کار کشور دانست؛ در عین حال، اجتناب از تعدیل بی‌دلیل کارگران، نیازمند ابزارهایی است که یکی از آن‌ها اصلاح قراردادهای شغلی کارگران و الزام کارفرمایان به عقد قرارداد دائم در مشاغل مستمر است. امید می‌رود با تصویب لایحه امنیت شغلی که‌ اخیراً از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، شاهد کاهش تعدیل کارگران و ثبات افزون‌تر بازار کار کشور باشیم.

کد خبر: 70849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =