مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی چقدر افزایش یافت؟

براساس ابلاغیه هیأت وزیران، پایه مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی از اردیبهشت ماه براساس مصوبات مزدی شورای عالی کار افزایش می‌یابد. برطبق گفته «میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، مابه التفاوت فروردین ماه همراه مستمری خرداد به حساب مستمری‌بگیران این سازمان واریز می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، هیأت وزیران در جلسه ۱۲ اردیبهشت سال جاری به پیشنهاد شماره ۱۷۸۴۷ مورخ هشتم اردیبهشت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (۹۶) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ میزان افزایش مستمری ۱۴۰۳ را تصویب کرد. براساس این مصوبه، «از تاریخ اول فروردین ۱۴۰۳ همه مستمری‌های بازنشستگی، از کار افتادگی و مجموع مستمری‌های بازماندگان مشمول قانون تأمین اجتماعی که تا پایان سال ۱۴۰۲ برقرار شده است.

برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری موضوع مواد (۹۶) و (۱۱۱) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴، به میزان ۳۵ درصد افزایش می‌یابد به نحوی که مجموع دریافتی مستمری‌بگیران با احتساب افزایش مذکور و کمک هزینه‌های جنبی عائله‌مندی، اولاد، تأمین معیشت و مسکن کمتر از یکصد میلیون و نهصد و شصت و یک‌هزار و پانصد و شصت (۹۶۱.۵۶۰، ۱۰۰) ریال نباشد». به این ترتیب، افزایش حقوق مستمری‌بگیران حداقل بگیران برابر با افزایش حداقل مزد ۱۴۰۳ کارگران مصوب شورایعالی کار و برابر با ۳۵ درصد خواهد بود.

اما این مصوبه، تکلیف حقوق ماهانه مستمری‌بگیران سایر سطوح یا بازنشستگانی که در زمان اشتغال بیشتر از حداقل به تأمین اجتماعی حق بیمه پرداخته‌اند را نیز مشخص کرده است؛ براساس تصویب هیأت وزیران و برطبق پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی، مستمری دریافت‌کنندگان بالاتر از حداقل به میزان ۲۲ درصد مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به علاوه مبلغ ثابت ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۰۸ ریال افزایش می‌یابد.

در عین حال، میزان افزایش مستمری ازکارافتادگان و مستمری‌بگیرانی که بازنشسته کامل محسوب نمی‌شوند نیز همان ۳۵ درصد است؛ در مصوبه هیأت وزیران در مورد این گروه از مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی آمده است: «مستمری مشمولان از کارافتادگی جزیی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده به میزان ۳۵ درصد افزایش یافته و به نسبت از مزایای جنبی مذکور برخوردار خواهند شد». به این ترتیب، مستمری این گروه ۳۵ درصد به نسبت پایه مستمری اسفندماهِ آن‌ها افزایش خواهد یافت اما برخورداری آن‌ها از مزایای جنی به میزان سنوات بیمه‌پردازی آن‌هاست.

اما مصوبه ۱۲ اردیبهشت هیأت وزیران در مورد مزایای جنبی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی تاکید دارد «کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد همه مستمری‌بگیران واجد شرایط همانند بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی وفق بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری افزایش می‌یابد».

مطابق بند ۴ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، حق عائله‌مندی، معادل ۸۰۰ امتیاز و حق اولاد، برای هر فرزند، تا فرزند سوم، ۲۰۰ امتیاز بوده که با توجه به رقم سال ۱۴۰۳، به تریب، معادل ۷۰ و ۱۴ درصد ضریب سالانه حداقل حقوق است. در بخشنامه ابلاغی دولت در فروردین ماه امسال، در ارتباط با این مزایای جنبی و مبالغ آن آمده است:

«حق عائله‌مندی کارکنان مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری یک میلیون و ۴۰۰ هزار و ۴۱۰ تومان (برای بازنشستگان معادل ۲۹۰۰ امتیاز). حق اولاد شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ۸۵۹ هزار و ۵۶۲ تومان (برای بازنشستگان معادل ۱۷۸۰ امتیاز). کمک هزیئه عائله‌مندی برای کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر یک میلیون و ۸۲۰ هزار و۵۳۳ تومان (برای بازنشستگان معادل ۳۷۷۰ امتیاز). حق اولاد برای کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۳۰ تومان (برای بازنشستگان معادل ۲۳۱۴ امتیاز)».

۱۸ اردیبهشت، «صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از اعمال افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: ۳۵ درصد به حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تأمین اجتماعی اضافه شد که این افزایش از اول فروردین امسال اعمال می‌شود. بخش دیگری از بازنشستگان نیز سایر سطوح درآمدی هستند که افزایش حقوق این افراد ۲۲ درصد به علاوه ۶۵۰ هزار تومان است؛ این رقم نیز اعمال و با حقوق اردیبهشت و خردادماه تحت عنوان مطالبات معوق پرداخت خواهد شد.

یک روز بعد، «میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص کف و سقف حقوق بازنشستگان با افزایش‌های صورت گرفته توضیح داد: کف حقوق یک فرد دارای همسر و یک فرزند تحت پوشش، ۱۰ میلیون و ۹۰ هزار تومان است و سقف آن نیز هفت برابر حداقل دستمزد است.

موسوی همچنین درباره میزان افزایش «حق عائله‌مندی و اولاد» نیز گفت: حق عائله‌مندی نیز با این افزایش جدید بیش از ۱۰۰ درصد در سال جاری رشد داشته و حق اولاد نیز با رشدی بالغ بر ۵۰ درصد همراه بوده است.

حسن ایزدان، بازرس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران، در ارتباط با افزایش مستمری ۱۴۰۳ در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: با ابلاغیه هیأت دولت، کف مستمری بازنشستگان بدون در نظر گرفتن شرایط تعلقِ حق اولاد و عائله‌مندی، حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۰ میلیون تومان است؛ باید گفت با این افزایش ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، به طور کامل اجرا نشده اما انتظار داریم دولت با پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی و انجام تکالیف قانونی، مقدمات اجرای متناسب‌سازی مستمری‌بگیران این صندوق را فراهم سازد.

به گفته وی، پرداخت مستمری‌ها براساس ابلاغیه هیأت وزیران از ۲۰ اردیبهشت ماه بر طبق حروف الفبا آغاز خواهد شد و مابه‌التفاوت فروردین نیز در خردادماه به همراه مستمری این ماه به حساب مشمولان واریز می‌شود.

این فعال صنفی بازنشستگان افزود: بازنشستگان انتظار دارند با بهبود وضعیت مالی سازمان تأمین اجتماعی، خدمات رفاهی و تسهیلات پرداختی به مستمری‌بگیران نیز افزایش یابد.

به نظر می‌رسد با رفع مشکلاتی مانند کسری بودجه و عدم نیاز تأمین اجتماعی به استقراض از نظام بانکی، مسیر بهبود معیشت مستمری‌بگیران این صندوق از همیشه هموارتر شده است؛ مدیران فعلی تأمین اجتماعی تلاش دارند سطح خدمات درمانی و رفاهی بیمه‌شدگان را ارتقاء ببخشند و این هدف زمانی به صورت صد درصدی محقق می‌شود که دولت‌ها به تکالیف خود در قبال این صندوق ابربیمه‌گر کشور پایبند و متعهد بمانند.

کد خبر: 70548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =