به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، این پروژه پس از طی کردن فاز آزمایشی در شعبه ۱۳ تهران در آبان ماه، در شعب تأمیناجتماعی استانهای سمنان، البرز، مرکزی، قزوین و همچنین هشت شعبه دیگر استان تهران اجرا شد و به تدریج به کلیه شعب تأمیناجتماعی سراسر کشور توسعه خواهد یافت تا با اجرای آن گام بزرگی در مسیر تحقق تأمیناجتماعی هوشمند برداشته شود.
جزییات فعالیت سامانه لیست هوشمند حق بیمه
«دامون خدابنده» رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی در مورد فرایند طراحی و تولید سامانه لیست هوشمند حقبیمه گفت: طراحی و ساخت پروژه هوشمندسازی لیستهای حق بیمه ارسالی کارفرمایان از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز و با توجه به گستردگی و اهمیت پروژه، پس از طی کردن فاز آزمایشی در شعبه ۱۳ تهران، با مشارکت و همکاری حوزه بیمهای سازمان تأمیناجتماعی در شعب استانهای سمنان، البرز، مرکزی، قزوین و ۸ شعبه استان تهران بهصورت کامل عملیاتی و مطابق برنامهریزی انجام شده بهتدریج در کلیه شعب تأمیناجتماعی سراسر کشور اجرایی خواهد شد.
وی افزود: با توجه به رویکرد نوین سازمان تأمیناجتماعی مبنی بر یکپارچهسازی، هوشمندسازی و شفافسازی و بهرهگیری از توان شرکتهای دانشبنیان در مسیر دستیابی به تأمیناجتماعی هوشمند، برنامه عملیاتی هوشمندسازی لیستهای حق بیمه ارسالی کارفرمایان در دستور کار مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی قرار گرفت.
خدابنده در مورد مزایای اجرای این پروژه گفت: در این پروژه تلاش شده است تا بخش عمده کنترلهایی که تاکنون بعد از تکمیل و ارسال لیست حقبیمه، در شعب و در غیاب کارفرما بر روی لیستهای دریافتی اعمال و در مواردی سبب ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان میشد، بهصورت برخط و در زمان ثبت لیست بر روی آن اعمال شود و بازخورد لازم برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده شود.
او ادامه داد: در واقع با اجرای پروژه لیست هوشمند و تعمیم آن بهصورت کشوری، تمامی پردازشهای لیست حق بیمه کارفرمایان بهصورت متمرکز و هوشمند و همزمان با تکمیل لیست انجام میشود و کارفرما فرصت خواهد داشت نواقص احتمالی را پیش از ارسال آن رفع کند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی، مهمترین مزایا و دستاوردهای لیست هوشمند را شامل پرداخت برخط و آسان حقبیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمهشدگان با ایجاد خطای کاربری، انجام برخط پردازشهای لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازشها، کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، ایجاد نشدن بستانکاریهای کاذب، جلوگیری از انباشت بدهیها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریز دستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان دانست.
براساس اطلاعات آماری موجود؛ در آبان ماه سال جاری بالغ بر ۸۰ هزار لیست حق بیمه ارسالی به شعب تأمیناجتماعی، در قالب لیستهای هوشمند تکمیل و ارسال شده است.
نظر شما