به گزارش آتیه آنلاین، ایسنا نوشت: وسایل نقلیه الکتریکی(EV) به طرز چشمگیری در حال رایج شدن هستند، اما در عین حال دارای نواقصی نیز هستند. یکی از این نواقص، محدودیت پیمایش مسیر با هر بار شارژ باتریها و ترس از تمام شدن شارژ باتریها قبل از رسیدن به ایستگاه شارژ است.
بر اساس این گزارش که به نقال از آی ای نوشته شده: اکنون به لطف مهندسان دانشگاه ایالتی "پنسیلوانیا" این ترس ممکن است دیگر برچیده شود. مهندسان این دانشگاه موفق به تولید باتریهای "لیتیوم آهن فسفات" شدهاند که دارای برد ۲۵۰ مایلی(۴۰۲ کیلومتر) هستند و در عرض ۱۰ دقیقه به طور کامل شارژ میشوند. این باتری جدید همچنین ارزانتر از باتریهای مشابه خود است و سریعتر از آنها نیز شارژ میشود.
"چائو-یانگ وانگ" مدیر مرکز موتور الکتروشیمیایی در دانشگاه پنسیلوانیا گفت: ما یک باتری کاملاً هوشمند برای بازار انبوه وسایل نقلیه الکتریکی با هزینه برابر با وسایل نقلیه احتراقی تولید کردهایم.
چیزی که این باتری را بسیار سریع و مقرون به صرفه و دارای دامنه خوبی برای ماشینهای برقی میکند، توانایی گرم شدن سریع آن تا ۱۴۰ درجه فارنهایت(۶۰ درجه سانتیگراد) برای شارژ و تخلیه و سپس خنک شدن به همان سرعت است.
این بدان معنی است که این تیم میتواند باتری را بدون نگرانی کوچک کند. "وانگ" گفت: این باتری با کاهش وزن، حجم و هزینه تولید شده است. من بسیار خوشحالم که بالاخره این باتری را ساختیم که به نفع بازار و مصرف انبوه برای مصرف کننده است.
این باتریها پس از گرم شدن، توان مناسبی را تأمین میکنند: ۴۰ کیلووات ساعت و ۳۰۰ کیلووات نیرو. یک خودروی برقی مجهز به این باتری میتواند در عرض سه ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
انگیزه تیم "وانگ" از این پروژه این بوده است که شرایط را تغییر دهند و فقط به خودروهای لوکس کمک نکنند، بلکه اجازه دهند همه از عهده خرید وسایل نقلیه برقی برآیند.
البته این تیم تنها تیمی نیست که در زمینه بهبود دامنه، هزینه و زمان شارژ باتریهای خودروهای برقی کار میکند. به عنوان مثال تیم "Aptera" یک خودروی برقی تولید کرده است که در واقع به هیچ شارژی نیاز ندارد و مجهز به صفحات خورشیدی در سقف خود است که از انرژی خورشید برای شارژ شدن استفاده میکند. همچنین شرکت تویوتا در حال کار بر روی یک خودروی برقی جدید با ۱۰ دقیقه زمان شارژ است.
این مطالعه در مجله Nature Energy منتشر شده است.
نظر شما