شغل راهداری نیازمند نگاه حاکمیتی است

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: شغل راهداری یک کار تخصصی است که نیاز است با نگاه حاکمیتی به آن توجه شود و نگاه تصدی گری در این حوزه تجربه شکست خورده‌ای است.

به گزارش آتیه آنلاین، محمد اسلامی در جریان جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه ریزی در حوزه ساماندهی نیروی انسانی و نیروهای قراردادی در حوزه راهداری تصریح کرد: مجموعه نیروی انسانی فعال در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در حدود ۲۰ هزار نفر می‌باشد که ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها نیروهای شرکتی هستند. این عزیزان با حضور شبانه‌روزی در راه‌های کشور به ویژه در سه سال اخیر و در شرایط تغییرات اقلیمی روزگار سختی را سپری می‌کنند.

وی اظهار کرد: این نیروها مسئول نگهداری و بهره‌برداری از ۲۱۷ کیلومتر راه در سطح کشور هستند که ۳۵ هزار کیلومتر از آنها راه شریانی بوده و به صورت هفتگی ۱۰ میلیون تن بار و ۱۱ میلیون خودرو در آنها تردد دارد. راهداری یک کار حاکمیتی مستمر می‌باشد. متاسفانه به دلیل برخی از قوانین و مقررات به ویژه بعد از ادغام ما دچار مشکلات سنگینی شدیم. شغل راهداری از جنس تصدیگری قلمداد نمی‌شود بلکه نیازمند تخصص‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف می‌باشد. متاسفانه بعد از ریزش نیروهای خبره که به سن بازنشستگی رسیده بودند و رویش غیرسازمان یافته و غیرتخصصی نیروها شاهد وضعیتی هستیم که به کمک مجلس شورای اسلامی نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: شغل راهداری یک شغل حاکمیتی است و در حوزه شغل تصدیگری محسوب نمی‌شود. ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که با بستن قرارداد مستقیم راهدارها به عنوان کارکنان رسمی مشغول به کار شده و به صورت تخصصی در هر حوزه‌ای این عزیزان مشغول شوند و از حقوق و مزایای معینی برخوردار شوند.

اسلامی ادامه داد: ما نیازمند یک نگاه حاکمیتی به شغل تخصصی راهداری هستیم چرا که این شغل قابل اندازه گیری نیست. در یک دوره‌ای این حوزه به پیمانکاران سپرده می‌شد که مشکلاتی را به وجود آورد. در چند سال اخیر با تغییر رویکرد شاهد وضعیت ثابتی در این حوزه هستیم. ما توانستیم حدود ۱۰ هزار کیلومتر از راه‌های کشور را با محدودیت‌های سنگین اعتباری بهسازی کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: بعد از تغییرات ساختاری و ادغام دو وزارت راه و وزارت شهرسازی ما در حوزه راهداری و نیروی انسانی با مشکلاتی مواجه شدیم. نیروی انسانی در حوزه راهداری باید از مهارت‌های متنوعی برخوردار باشد از سویی دیگر اگر نیروی راهداری امید به خدمت و انگیزه کاری نداشته باشد و امنیت شغل آن در خطر باشد نمی‌تواند این وظیفه خطیر را آن طور که شایسته و بایسته است انجام دهد. تبدیل وضعیت و آوردن نیروی انسانی در حوزه راهداری در قالب قرارداد مستقیم با سازمان راهداری و شرکت‌های مرتبط یک بار در هیات دولت به تصویب رسید ولی در هیات تطبیق به تصویب نرسید. اکنون ما در صدد هستیم این مجوز را از مجلس شورای اسلامی بگیریم تا در یک فرآیند جذب نیروی انسانی راهدارهای دارای مهارت و دانش را در سازمان راهداری استخدام کنیم.

کمبود ماشین آلات راهداری / فرسودگی 60 درصدی ماشین آلات راهداری

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به وضعیت ماشین‌آلات راهداری در کشور بیان کرد: امروز حدود ۹۰۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری در سطح راه‌های کشور وجود دارد و ما با کمبود جدی ماشین‌آلات راهداری به ویژه ماشین‌آلات اختصاصی برای نگهداری در برخی راه‌ها در راهدارخانه‌ها روبه‌رو هستیم که برای تامین آنها به حمایت مجلس شورای اسلامی نیاز داریم.

به گزارش ایسنا، اسلامی ادامه داد: از ۹۰۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری موجود نیز همان طور که نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود مطلع هستند حدود ۶۰ درصد آن فرسوده شده است. از سوی دیگر براساس قراردادی که با شرکت هپکو نوشتیم تا ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات داخلی خریداری شود به دلایل گوناگون محقق نشده است. ما نیازمند یک مجوز خاص برای تهیه ماشین آلات راهداری هستیم.

وی در پایان تاکید کرد: ساماندهی و تعیین تکلیف نیروهای انسانی در حوزه راهداری و تجهیز و نوسازی ماشین آلات راهداری و بهره برداری و نوسازی راه‌های کشور همگی از اولویت‌های وزارتخانه بوده و ما در این زمینه اهتمام ویژه داریم.

کد خبر: 5624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =