به گزارش آتیه آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، محمود مرتضایی فرد با بیان این مطلب افزود: صندوق بازنشستگی کشوری هم برای بهبود شرایط معیشتی و رفاهی افراد تحت پوشش خود، طرح مکمل خدمات درمان را ایجاد کرده است و بر این اساس صندوق بازنشستگی هم بخشی از هزینه های آن را پرداخت می کند، اما این موارد به معنی واقعی بیمه تکمیلی نیست و در اصل مکمل خدمات بوده و نزدیک به یک دهه است که انجام می شود.
وی ادامه داد: صندوق بازنشستگی کشوری برای اینکه بتواند در این شرایط سخت به بازنشستگان کمک کند در واقع مکمل خدمات درمان را ایجاد کرد و با مشارکت بازنشستگان و صندوق، بخشی از خدمات را پوشش می دهد، ولی آنچه که به عنوان بیمه تکمیلی قابل انتظار است، چیزی نیست که در این صندوق اتفاق میافتد؛ صندوق بازنشستگی کشوری به یک معنا نمی تواند بیمه تکمیلی انجام دهد، چرا که با خدمات و وظایف ارائه شده در این صندوق مغایرت دارد، اما اگرچه ارایه خدمات مکمل درمان، هزینه زیادی را به صندوق بازنشستگی تحمیل کرده است، اما این خدمات را همچنان ارائه میدهد.
فقط «آتیهسازان حافظ» پاکت مناقصه را تحویل داد
مرتضایی فرد در مورد اینکه چطور شد که بیمه آتیه سازان حافظ عهدهدار بیمه تکمیلی صندوق بازنشستگی کشوری شده است، تصریح کرد: در این خصوص باید به چند نکته اشاره کرد و آن اینکه هر ساله این صندوق با برگزاری تشریفات مناقصه و فروش پاکات، آن را اعلام عمومی میکند تا هر شرکتی که می تواند در مناقصه و فرآیند بیمه تکمیلی صندوق شرکت کند.
وی ادامه داد: نزدیک به ۲میلیون نفر تحت پوشش بیمه صندوق بازنشستگی کشوری هستند که در سطح کشور پراکنده اند، بنابراین اگر شرکتی بخواهد در این مناقصه بیمه و جبران خسارت شرکت کند باید در همه کشور شعبه داشته باشد.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: ۹شرکت آمدند تا در این مناقصه شرکت کنند، اما فقط شرکت آتیه سازان حافظ بود که پاکت مناقصه را تحویل داد و به همین دلیل هم یک بار مناقصه تجدید شد و برای بار دوم هم فقط همین شرکت آتیه سازان حافظ بود که شرکت کرد و پاکت داد.
وی افزود: شرکت آتیه سازان حافظ به عنوان کارگزار بیمه سلامت بوده و می تواند از امکانات بیمه سلامت در سراسر کشور استفاده کند و بر همین اساس این شرکت از سال ۱۳۸۸ وارد این فرایند شد.
مرتضایی فرد با بیان اینکه «مراحل مناقصه و تعیین شرکت عهده دار طرح بیمه تکمیلی صندوق بازنشستگی کشوری تماما بصورت قانونی برگزار می شود»، تاکید کرد: آنچه مهم است، اینکه شرکت آتیه سازان حافظ یک شرکت ارزیاب خسارت است و نظر و نتیجه ارزیابی خود را به نمایندگان صندوق اعلام می کند و بعد از محاسبات بیمه ای و طی مراحل قانونی هزینه ها توسط خود صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت می شود.
وی درباره خدمات این طرح به بازنشستگان اعلام کرد: عمده خدماتی که در صندوق بازنشستگی کشوری در این خصوص ارایه می شود «سقف دارد» و به دلیل اینکه بازنشستگان عموما در سنین بالا هستند، شرکت های بیمه ای وارد قراردادهای بدون سقف نمی شوند.
مرتضایی فرد خاطرنشان کرد: شرکت آتیه سازان حافظ در بیش از ۸۰۰ مرکز درمانی و بیمارستانی شامل بیمارستان های اساسی و اصلی مثل بیمارستان رجایی و بیمارستان قلب قرارداد دارد؛ ضمن اینکه اطلاعات کلیه مراکز درمانی و بیمارستانی وابسته به آتیه سازان علاوه بر سایت این شرکت در درگاه خدمات صندوق بازنشستگی کشوری نیز موجود است.
وی با بیان اینکه «نزدیک به ۴۸ هزار بیمار خاص را تحت پوشش داریم»، ادامه داد: بیماران خاص، دو برابر بیماران عادی پوشش خدمات دارند و سقف بیمه ای آنها نیز شناور است و می توانند به صورت شناور از خدمات خود استفاده کنند.
در محاسبه افزایش حق بیمه باید سال ۹۸ مبنا باشد
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: حق بیمه تکمیلی در سال ۱۳۹۸ برای هر نفر ۳۰هزار تومان بود و این حق بیمه در سال ۱۳۹۹ همان ۳۰هزار تومان باقی ماند، اما خدمات در آن سال ۱۰۰درصد افزایش یافت و دو برابر شد.
وی تاکید کرد: پرداخت حق بیمه در این طرح شامل سه وجه است که توسط بیمه گذار، صندوق بازنشستگی کشوری و دولت تامین می شود و بر همین اساس هم در سال ۱۳۹۹ قرار شد تا بیمه گذار یا همان بازنشستگان عزیز ۳۰هزار تومان پرداخت کنند و ۵۵ هزار تومان توسط صندوق بازنشستگی کشوری و ۵۵ هزار تومان هم توسط دولت پرداخت شود که پرداخت سهم دولت در سازمان برنامه و بودجه هم مصوب شد، اما تاکنون محقق نشده است.
وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ هم با وجود محقق نشدن وعده پرداخت از سوی دولت، حق بیمه توسط بیمه گذار همان ۳۰هزار تومان باقی ماند و خدمات هم همان خدمات سال ۹۹ ارائه شد.
مرتضایی فرد گفت: اما امسال یعنی سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۵ هزار تومان به حق بیمه ای که توسط بیمه گذار باید پرداخت شود، اضافه شد و سهم بیمه گذار که از سال ۹۸ بدون تغییر بود ۴۵ هزار تومان شد.
او ادامه داد: براین اساس بازنشستگان صندوق بازنشستگی اعتقاد دارند چون امسال ۵۰درصد به حق بیمه آنها افزوده شده است باید ۵۰درصد هم به خدمات و پوشش ها افزوده شود؛ اما در واقع این مقایسه می بایست نسبت به سال ۱۳۹۸ انجام شود که بدون افزایش حق بیمه از این سال تاسال گذشته، ۱۰۰درصد خدمات افزایش یافته و امسال هم ۳۰درصد دیگر به پوشش خدمات اضافه شده است؛ با وجود اینکه دولت وقت به وعده های خود در پرداخت ۵۵ هزار تومان حق بیمه از سوی خود عمل نکرد و فشار زیادی به صندوق بازنشستگی وارد شد، اما ما در این صندوق همچنان خدمات مورد نظر را ارایه می کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد که در بودجه امسال با کمک دولت و تحقق وعده های گذشته، صندوق بازنشستگی بتواند خدمات گسترده تر و مطلوب تری به بازنشستگان در این حوزه ارایه دهد.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری در مورد مدت زمان لازم برای ارایه مدارک مورد نظر برای دریافت خسارت بیمه نیز گفت: در همه بیمه ها و حتی بیمه پایه مدت زمان تحویل مدارک و اسناد ۶ماه است، اما در دوران کرونا به منظور رفاه حال بازنشستگان این مدت به ۹ماه افزایش یافت که درحال حاضر هم همین مدت ۹ماهه مدنظر است.
وی تصریح کرد: بازنشستگان تحت پوشش بیمه تکمیلی صندوق بازنشستگی (که یک بیمه اختیاری است) می توانند در صورت بروز هرگونه مشکل با ثبت درخواست خود در سامانه پاسخگویی صندوق بازنشستگی کشوری (۰۲۱۲۵۰۰) یا سامانه شرکت آتیه سازان حافظ (۰۲۱۷۵۰۱۳)، با دریافت کد رهگیری، شکایت خود را پیگیری کنند.
مرتضایی فرد همچنین به بازنشستگان توصیه کرد: برای انجام فرآیندهای درمانی بهتر است از مراکز درمانی بیمارستانی دولتی استفاده کنند و قبل از استفاده از خدمات بیمارستانی نیز با مشاوران مربوطه وابسته صندوق بازنشستگی کشوری مشورت کنند و در صورت نیاز برای طی درمان اقدام کنند.
نظر شما