تفاهم‌نامه احداث خط لوله تابش امضا شد

تفاهم‌نامه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه، مشهد بین شرکت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت امضا شد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، این تفاهم‌نامه برای احداث خط لوله راهبردی انتقال فرآورده‌های نفتی کشور از رفسنجان تا مشهد مقدس با عنوان خط لوله تابش (تأمین انرژی بازار شرق) با حضور جواد اوجی وزیر نفت، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش و رضا دولت‌آبادی مدیرعامل بانک ملت، ‌صبح امروز (۲۵ دی‌ماه) بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت امضا شد.

با احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان تا مشهد مقدس، اهدافی چون تأمین پایدار سوخت مورد نیاز شرق و شمال شرق کشور (استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی)، کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های حمل، تسهیل صادرات فرآورده به کشورهای همجوار، استفاده از خط لوله به‌عنوان جایگزین حمل و نقل جاده‌ای و ایجاد کریدور انتقال شمال-شمال شرق و جنوب- شمال شرق محقق می‌شود.

براساس این گزارش، ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی در این خط لوله ۱۵۰ هزار بشکه در روز است و مسیر احداث خط لوله از رفسنجان تا مشهد مقدس نیز از سه استان کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول ۹۴۸ کیلومتر عبور خواهد کرد.

شایان ذکر است که در احجام کار این طرح، احداث دو تلمبه خانه و سه پایانه نیز تعریف شده و برآورد اولیه سرمایه‌گذاری در این طرح، ۳۷۲ میلیون یوروست.  

خط لوله تابش چیست؟

هدف از راه‌اندازی این خط لوله تامین انرژی بازار شرق کشور است؛   مجری این پروژه شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران خواهد بود که این پروژه را در مدت ۴ سال اجرایی خواهد کرد؛ برآورد سرمایه گذاری اولیه این پروژه ۳۷۲ میلیون یورو است و عملیات اجرایی آن سال آینده (۱۴۰۱) آغاز خواهد شد.

ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی در این خط لوله ۱۵۰ هزار بشکه در روز است و مسیر احداث خط لوله از رفسنجان تا مشهد مقدس از سه استان کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول ۹۴۸ کیلومتر عبور خواهد کرد.

تامین پایدار سوخت موردنیاز شرق و شمال شرق کشور، کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه های حمل، تسهیل صادرات فرآورده به کشورهای همسایه، استفاده از خط لوله به عنوان جایگزین حمل و نقل جاده ای و ایجاد کریدور انتقال شمال- شمال شرق و جنوب- شمال شرق از جمله مهمترین اهداف احداث این پروژه است.

کد خبر: 43603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =