به گزارش آتیهآنلاین به نقل از مهر، گروه استانها، محمد حسین عابدی: محرومیت انگار قرار نیست دست از سر دانش آموزان استان سمنان بردارد آن هم استانی که مسئولان ارتباطات و فناوری اطلاعاتش ادعا میکنند در زمره سه استان برتر در پوشش اینترنت نسل جدید است.
آمارها نشان میدهد ۱۵ هزار دانشآموز مناطق محروم استان سمنان و همچنین دانش آموزانی که نیازمندی مالی شدیدشان اجازه استفاده از ابزارهای هوشمند را به آنها و خانوادههایشان نمیدهد، از سامانه شاد استفاده کنند، اینترنت ندارند در حالی که در لسان مسئولان این استان همه چیز عالی است!
معلمان و دانش آموزان محروم
موضوع اما فقط دانش آموزان نیستند بلکه هشت درصد از معلمان استان یعنی جمعیتی نزدیک به ۸۰۰ نفر نیز از اینترنت و برنامه شاد محروم هستند. این یعنی در بخشهایی از استان سمنان کمیت آموزش و پرورشمان در این روزها کرونایی لنگ میزند.
وقتی شرایط کرونایی استان سمنان کار را به جایی برد که مدارس تعطیل شدند، نگرانی بسیاری از محروم ماندن تحصیل دانش آموزان نقاط محروم بود. موضوعی که زیرساختهایش هنوز هم فراهم نشده است اما نکته حائز اهمیت این است که استان سمنان همیشه در پوشش اینترنت جادهای، شهری و روستایی رتبههای ممتاز کشوری را دارد در نتیجه باید به این اندیشید که مشکل از زیرساختها نیست بلکه اعتبارات، اجازه رسیدگی به مناطق محروم را نمیدهد.
دانش آموزان مناطق محروم استان سمنان فقیر نیستند بلکه مستضعف هستند. تفاوت بین این دو نشان از همه مسائل اتفاق افتاده در استان سمنان میدهد. فقیر یعنی کسی که هیچ چیز ندارد در نتیجه محروم است. مستضعف یعنی کسی که امکانات به او نرسیده وگرنه همه چیز دارد. برای مثال معدن دارد اما اجازه بهره برداری از آن را نداشته است. دانش آموزان با استعداد نقاط محروم استان نیز این گونه هستند. مستضعف نه فقیر…
برخورداری ۸۸ درصدی
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه بیش از ۱۱۸ هزار دانشآموز سال تحصیلی جدید را آغاز کردهاند، گفت: ۸۸ درصد از این دانش آموزان تا نیمه آبان ماه ۹۹ به سیستم شاد دسترسی دارند که رقمی نزدیک به ۱۰۵ هزار نفر میشود.
محمد دستورانی با بیان اینکه ۹۲ درصد از معلمان استان سمنان به سیستم شاد دسترسی دارند، بیان کرد: نداشتن گوشی تلفن همراه هوشمند در کنار موضوع عدم دسترسی به اینترنت و اینترنت پرسرعت در برخی مناطق به خصوص روستاها و یا موارد اندکی هم احراز نشدن هویت نشدن دانشآموز در سامانه سناد و شاد سه عاملی هستند که بعضاً دانش آموزان را از برنامه شاد محروم کرده است.
وی با بیان اینکه درس نامههایی برای دانش آموزان که عمدتاً هم در میامی هستند، تهیه شده است، افزود: برای رفع مشکلات دانش آموزان نقاط محروم و عدم احراز هویت در شاد نیز نامه نگاریهایی به وزارت خانه شده که مشکل با همکاری والدین دانش آموزان و آموزش و پرورش حل خواهد شد.
میامی بیشترین محروم را دارد
در دوران مواسات و کمک همدلانه اقدامات خوبی برای کمک به دانش آموزان انجام شده است و اگر توزیع تبلت و گوشیهای هوشمند بین دانش آموزان نقاط محروم شهرستانهای هشتگانه استان سمنان امروز آمار دانش آموزان محروم از شاد در سطح این استان بیشتر نیز میشد.
تحقیقات خبرنگار مهر نشان میدهد بیشترین مشکلات دانش آموزان محروم از سامانه شاد در میامی است این شهرستان بافت عجیبی دارد به شکلی که ۸۵ درصد از جمعیت آن روستایی و ۱۵ درصد شهری هستند در نتیجه روستاها در این شهرستان نقش مهمی ایفا میکنند روستاهایی که غالباً نیز با محرومیت و استضعاف روبرو هستند حال آنکه بزرگترین و غنیترین معادن فلزی استان سمنان و شاید شمال شرق ایران اسلامی در این شهرستان باشد.
شرایط در این شهرستان کم جمعیت اما بسیار غنی از ذخایر ارزشمند اقتصادی بسیار نامساعد است و تعداد دانش آموزان محروم از اینترنت به نسبت دیگر شهرستانهای استان سمنان بسیار بیشتر است. میامی را از این بابت میتوان سیستان و بلوچستان استان سمنان نامید.
ارسال درس نامه برای محرومان
رئیس آموزش و پرورش میامی با بیان اینکه تا مهرماه سال جاری ۶۸ مدرسه شهرستان دارای پوشش اینترنت بودند، گفت: ۱۷ روستای میزبان مدارس ما که عمدتاً هم در مناطق محروم است پوشش اینترنت ندارند که برای دسترسی دانش آموزان آموزش و پرورش مدارس این روستاها را تجهیز به مودم سیم کارتی کرده اما خانهها متأسفانه هنوز پوشش اینترنت ندارند.
نقی محمدی با بیان اینکه فرومد، گزه، جهان آباد و… در زمره روستاهایی هستند که هنوز اینترنت ندارند و آموزش به دانش آموزان در این روستاها با دشواری صورت میگیرد، ابراز کرد: در این روستاها یا خانوادهها توان نداشتند تا سیمکارت و اینترنت همراه بخرند و یا اگر داشتند سواد استفاده از آن را ندارند لذا با رایزنیهای صورت گرفته با استانداری، سهمیه ۷۰ وام پنج میلیون تومانی را برای میامی جذب کردهایم تا به خانوادهها ارائه شود.
وی با بیان اینکه مشکل دیگری که وجود دارد این است که برخی روستاهای محروم میامی حتی تلویزیون نیز ندارند چه برسد به تبلت و اینترنت که در این راستا نیز آموزش و پرورش اقدامات ویژه ای را در دستور کار قرار داده است، بیان کرد: آموزش و پرورش گروهها و محتواهای آموزشی را تولید کرده و به شکل درس نامهها به خانوادهها ارائه میکنند تا والدینی که نه توانمندی و امکان خرید تبلت و اینترنت را دارند و نه میتوانند فرزندانشان را به مدرسه بیاورند در دوران کرونا حداقل درس نامههای مورد نیاز دانش آموزان را تهیه کنند.
تلاش برای رساندن اینترنت
مسئولان برای رفع مشکلات اینترنت اما قولهایی نیز دادهاند. سید یاسر حسن پور مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان با بیان اینکه تا پایان شش ماهه نخست سال جاری ۸۹ درصد روستاهای استان سمنان تاکنون تحت پوشش اینترنت پهن باند قرار گرفته است، میگوید: تمرکز بر روی نقاط محروم و تلاش برای برقراری پوشش کامل تلفن همراه و اینترنت پهن باند سیار ال تی ای، در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و برقراری پوشش مطلوب در جادههای بین شهری استان است.
وی افزود: تا پایان شش ماهه نخست سال جاری از ۵۴۹ روستای استان سمنان ۵۳۸ روستا دارای پوشش ارتباطی است که در ۴۳۸ روستا بستر ارتباطی اپراتور ایرانسل و در ۵۳۵ روستا بستر اپراتور همراه اول وجود دارد که در برخی روستاها هر دو بستر ارتباطی وجود دارد.
وی با بیان اینکه هفت روستای بالای ۲۰ خانوار استان دارای عدم یا ضعف پوشش ارتباطی است که این موضوع در قالب طرح یو اس او به اپراتورهای ارتباطی به صورت پیمانکاری واگذار شده است، گفت: ارتقای فناوری ۶۲ روستای استان سمنان از نوع اینترنت دو جی به ۴ جی از محل اعتبارات پروژه یو اس او در برنامه قرار گرفته است.
خطر محرومیت از تحصیل دائم یا مقطعی
خطر محرومیت از تحصیلی این روزها بیش از هر زمانی دانش آموزان محروم از تحصیلی را در مناطق محروم استان سمنان اذیت میکند. آنطور که علیرضا معصومی جامعه شناس معتقد است: در صورتی که این محرومیتها و استضعاف طولانیتر شود عدهای کثیر از دانش آموزان استان سمنان ترک تحصیل خواهند کرد.
معصومی با بیان اینکه امروز کیفیت و کمیت آموزش در مناطق محروم زیر سوال رفته است، تاکید کرد: مسئولان موظف هستند به نقاط محروم آموزش و پرورش را برسانند زیرا این موضوع در قانون اساسی ما ذکر شده است از سوی دیگر مگر در همین شهرستان میامی که بیشترین محروم از تحصیل را دارد وضعیت زرد اعلام نمیشود؟ مگر نمیگویند که روستاها نهایتاً ۱۰ دانشآموز دارد چرا برای این دانش آموزان کلاس درس تشکیل نمیشود؟
وی با بیان اینکه دانش آموزان امروز از لحاظ کیفیت آموزشی نیز لطمههای سنگینی خوردهاند، بیان کرد: درس نامه برای زمانی خوب است که یک باسواد در خانه به دانشآموز برای فراگیری آن کمک کند وگرنه درس نامهها فایدهای ندارند از سوی دیگر تلویزیون برای بسیاری از این دانش آموزان کالایی لوکس است و خانوادههایی که غالباً زارع و دامدار هستند به چشم تفریح به آن مینگرند در نتیجه درس خواندن از طریق تلویزیون موضوعی است که قطعاً دانشآموز را دچار تعارض با خانواده قرار میدهد و این کودک به جای تحصیل سر از مزرعه در میآورد.
سونامی و خطر ترک تحصیل
این جامعه شناسی با بیان اینکه سه ماه از سال تحصیلی گذشته و کیفیت مناسب آموزشی به دانش آموزان مناطق محروم نرسیده است، تاکید کرد: به فرض رفع این مشکلات از همین امروز، بازهم شاهد هستیم که دانش آموزانی در استان وجود دارند که ۹۰ روز از تحصیلی درست و با کیفیت دور ماندهاند و برای رسیدن آنها به حد مطلوب باید تلاش مضاعف کرد وگرنه درس را رها میکنند.
معصومی بیان کرد: دانش آموزان مناطق محروم برای دلایل کمتر از عدم دسترسی به شاد، اینترنت و تلویزیون و … نیز تحصیل را رها میکنند این موضوع که جای خود دارد و لذا باید کارگروهی از سوی امور اجتماعی استانداری، آموزش و پرورش و سپاه، بسیج و… ایجاد و به این مناطق رسیدگی عاجل شود وگرنه فاجعهای رخ خواهد داد که میتوان نامش را سونامی کم سوادی نامید موضوعی که ۴۰ سال است در نظام اسلامی با آن مبارزه میکنیم.
موضوع تنها همت مدیران و مسئولان ذیربط نیست بلکه اعتبارات نیز این روزها حرف نخست را میزند. ارائه اینترنت به همه دانش آموزان مناطق محروم میامی میلیاردها تومان اعتبار میخواهد و این در حالی است که اصلاً چنین ردیفهای اعتباری در سطح استان وجود ندارد.
حال باید دید که شرایط برای دانش آموزان مناطق محروم استان چه طور پیش میرود و آیا اعتباراتی برای کمک به آنان مصوب خواهد شد تا مخابرات به جای استفاده از بخش خصوصی، خودش راساً ورود کرده و مشکل اینترنت روستاهای محروم را حل کند. گفتنی است تلاش خبرنگار مهر، برای تماس با شرکت خصوصی که مجری اینترنت در مناطق محروم استان محسوب میشود، برای راستی آزمایی ادعای مسئولان، بی فایده ماند حتی هویت این شرکت نیز فاش نشده است.
نظر شما