به گزارش آتیهآنلاین، نگاه به ارتباط مهارتآموزی و اشتغال و ضرورت ارتقاء دانش فنی توسط جویندگان کار و بایدهای سیاستگذاری دولت، نشان از توجه جامعه جهانی به تربیت نیروی کار ماهر و شکلگیری انقلاب مهارتی است و به ارتباط گسترده آموزش فنی نیروی کار، تربیت کارگر ماهر، تلفیق دانشآموختگی دانشگاهی و مهارت و نقش اثرگذار نیروی کار متخصص در جریان تولید، خدمات، افزایش بهرهوری و توسعه اقتصادی اشاره دارد.
نیاز روز بازار به نیروی کار دارای مهارت و ضرورت تطبیق مهارت فنی نیروی کار با دانش فنی روز در حیطه کار مورد نظر و همچنین امکان دستیابی سریعتر افراد ماهر به اشتغال، نیروی کاری که بتواند مجموعه شرایط لازم برای ارتقاء دانش فنی کارآمد را داشته باشد، به طور طبیعی میتواند در موضوعات کاریابی، کسب درآمد بیشتر و ایجاد رضایت کارفرما، بهتر و موفقتر عمل کند.
انقلاب مهارتی و توسعه بازار کار
انقلاب مهارتی موضوعی است که در سالهای اخیر مورد توجه سیاستگذاران حوزه آموزش فنیوحرفهای در جهان قرار گرفته و دولتها در کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه با تمرکز بر این مهم، علاوه بر پیشبرد سیاستهای کلان حوزه اقتصاد در مسیر هموارتر، با تربیت نیروی کار ماهر در مسیر افزایش بهرهوری نیروی کار گام برداشته و موجبات توسعه بازار کار را فراهم آوردهاند. نکته بسیار مهمی که در مهارتآموزی باید مورد توجه نیروی کار باشد این است که در دنیای امروز، افرادی از طرف کارفرمایان انتخاب برای اشتغال انتخاب میشوند که علاوه بر دارا بودن مهارت تخصصی حوزه فعالیت خود، با بهروزرسانی اطلاعات مرتبط با مهارتآموزی، نسبت به هماهنگی دانش حرفهای خود با شرایط تخصصی شغل موردنظر اقدام کردهاند. باید توجه داشت طبیعتاً کارفرمایان برای استخدام افراد، خواهان جذب نیروی کار ماهر و با تجربه هستند و به هر اندازه نیروی کار علاوه بر تجربه مرتبط و تحصیلات دانشگاهی، دارای مهارت کافی و به روز در ارتباط با شغل خود باشد، مطمئناً خروجی کار و بهرهوری بالاتری را خواهد داشت و کارفرمایان در بخشهای دولتی و خصوصی به دنبال جذب این افراد هستند.
شکلگیری فرهنگ مهارت با سیاستگذاری دولت
باید گفت نگاه دولتها به توسعه امر مهارت برای کارگران و نیروی کار و همچنین بسترسازی برای ورود بخش خصوصی به امر مهارتآموزی با ایجاد آموزشگاههای فنیوحرفهای است که با گسترش آموزشهای فنیوحرفهای، علاوه بر افزایش سطح مهارت نیروی کار و بالا بردن خروجی، منجر به شکلگیری کسب مهارت به عنوان یک فرهنگ جاری در بازار کار میشود. یکی از روشهای زمینهسازی برای ورود بخش خصوصی به حوزه مهارتآموزی، تسهیل صدور مجوز تأسیس آموزشگاههای فنیوحرفهای است که در این ارتباط، هفته گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور مجوز آموزشگاههای آزاد فنیوحرفهای در مدت سه روز کاری خبرداد و گفت: «با اتخاذ تدابیر لازم در راستای تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار، از این به بعد صدور مجوز آموزشگاههای فنیوحرفهای آزاد برای افراد واجد شرایط حداکثر در سه روز کاری انجام خواهد شد. » به گفته عبدالملکی، اگر در جریان صدور این مجوزها، اطالهای صورت گیرد، به صورت سیستمی صدور مجوز در مدت زمان اشاره شده انجام خواهد شد. نگاهی به شرایط امروز نقش مهارت در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی و تولیدی در جهان، نشاندهنده اهمیت و اثرگذاری این مهم در توسعه اقتصادی و رونق تولید است. در واقع به هر میزان نیروی کار از درجه تخصص و مهارت بالایی در حیطه کاری خود برخوردار باشد، به همان اندازه با تکیه بر دیگر شاخصهای کلان اثرگذار در تولید، شاهد افزایش بهرهوری نیروی کار و خروجی مثبت تولید خواهیم بود.
مهارتآموزی؛ چاره مشکل بیکاری
زمانی که جامعه در حوزه چالش بیکاری با جمعیت زیادی از بیکاران دانشآموخته دانشگاهی روبهرو است و این بخش از جامعه در مسیر برونرفت از این شرایط، با سد دشوار استخدام روبهرو میشوند، میتوان چاره حل این مسأله را در تغییر عنوان کرد. در واقع با توجه به ماهیت اشتغالی و شرایط روز حوزه کسبوکار و اشتغال، «مهارت» چاره این تغییر است. همچنین با توجه به اینکه شرایط روز جهان دیگر مانند گذشته نیست که یک فرد با دارا بودن یک مهارت، دههها بتواند معیشت خود و خانوده را تأمین کند، امروزه ما با کاهش عمر فناوری در سطح جهان، شاهد کاهش عمر مهارت نیز هستیم. باید بازآموزی و بازسازی در این حوزه را به عنوان یک ضرورت جهانی مطرح و کلید ورود به بازار کار و تلاش در راستای سیاستهای اشتغالزایی دولتها بدانیم.
سهم فارغالتحصیلان از مهارتآموختگان
«علیرضا حاتمزاده» معاون آموزش سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور از ارائه آموزشهای مهارتی به ۱۹۱ هزار و ۴۹۱ دانشجو و فارغالتحصیل دانشگاهی توسط مراکز دولتی و غیردولتی این سازمان در ۹ ماهه سال گذشته خبرداد و گفت: «از این تعداد ۱۰۹ هزار و ۷۴۴ نفر در بخش دولتی و ۸۱ هزار و ۷۴۷ نفر در بخش غیردولتی، آموزشهای مهارتی را فراگرفتند. » به گفته حاتمزاده، ۳۳ درصد از مهارتآموختگان را دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی تشکیل دادهاند و از این تعداد کارآموزان، ۴۶ هزار و ۹۱۷ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر (هشت درصد)، ۱۰۹ هزار و ۴۷۸ نفر کارشناسی (۱۹ درصد) و ۳۵ هزار و ۹۶ نفر (شش درصد) در مقطع فوق دیپلم بودند. وی همچنین از فعالیت ۱۵۲ مرکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی خبر داد.
ارتباط آموزش و سیاستهای اشتغالزا
سیاستهای کلان اقتصادی دولتها زمانی میتواند در مسیر توسعه اثرگذار و بسترساز افزایش بهرهوری اقتصادی باشد که سیاستهای اشتغالزا در مسیر استفاده از نیروی کار ماهر فارغالتحصیل تدوین شده و زمینه شکوفایی استعدادهای مختلف فراهم شود. البته بهرهمندی از ظرفیتهای فارغالتحصیلان دانشگاهی در فعالیتهای مختلف اقتصادی و تربیت نیروی کار ماهر در صورت ادغام تحصیلات دانشگاهی با مهارت میتواند زمینهساز رشد و توسعه و ایجادکننده فرصتهای شغلی باشد. در واقع میتوان گفت اشتغال فارغالتحصیلان و خلق فرصتهای شغلی ارتباط دوسویه و متقابل دارند و به هر میزان که از استعداد و مهارت دانشآموختگان دانشگاهی در زمینههای مختلف استفاده شود، به همان نسبت نیز ما با افزایش بهرهوری، شاهد توسعه و خلق اشتغال خواهیم بود.
جذب راحتتر به بازار کار
«ناصر چمنی» کارشناس و فعال حوزه بازار کار در گفتوگو با آتیه آنلاین در خصوص ابزار لازم فارغالتحصیلان درخصوص جذب راحت در بازار کار میگوید: «افراد فارغالتحصیل دارای مهارت به مراتب شرایط بهتری در راستای جذب در بازار کار نسبت به فارغالتحصیلانی دارند که مهارتآموزی را به داشتههای تحصیلات دانشگاهی خود اضافه نکردهاند. » این کارشناس بازار کار تصریح کرد: «باید به این موضوع اشاره کرد که قطعاً با نگاه پشت میزنشینی و تحصیلات آکادمیک دانشگاهی بدون دخالت عملگرایی و تجربیات آموزش عملی در کارگاهها نمیتوان به شرایط ایدهآل در حوزه اشتغال و مهارت دست یافت و با ادامه این روند و عدم تغییر نگاه سیاستگذاران و تصمیمسازان این حوزه، کماکان روند افزایش نرخ بیکاری به طور خاص در بین فارغالتحصیلان دانشگاهی را شاهد خواهیم بود. »
کاهش آسیبهای شغلی با افزایش مهارت
با نگاهی به آمار حوادث ناشی از کار و میزان آسیبها و صدمات مالی و جانی که به دنبال این حوادث در کارگاهها اتفاق میافتد و نبود ایمنی در سطح کارگاهها و عدم دانش فنی و ایمنی کافی و همچنین مورد توجه قرار نگرفتن سیاستهای آموزشی، این نتیجه حاصل میشود که تربیت نیروی کار متخصص و ماهر و افزایش سطح دانش و آگاهی فنی کارگران علاوه بر کاهش خسارات ناشی از نبود مهارت در استفاده از دستگاهها و سیستمهای صنعتی مرتبط با کار، کاهش آسیبهی جسمی و فوت ناشی از حوادث شغلی در محل ناایمن کار را موجب خواهد شد.
ارتقاء دانش فنی مقرریبگیران بیمه بیکاری
بر اساس قانون، مقرریبگیران بیمه بیکاری باید برای ارتقاء دانش فنی و تخصصی و افزایش احتمال یافتن شغل مناسب در آینده به سازمان آموزش فنیوحرفهای مراجعه کرده و کسب دانش روز مورد نیاز بازار کار را در دستور کار داشته باشند. بر اساس آمار و دادههای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال ۱۳۹۸ تعداد ۳۰ هزار و ۳۱۸ نفر مقرریبگیر بیمه بیکاری برای اجرای دورههای آموزش فنی و ارتقاء سطح آگاهی و دانش و مهارت مرتبط با حوزه فعالیت به سازمان آموزش فنیوحرفهای معرفی شدهاند تا با گذراندن این دورهها با دانش فنی بالاتر موفق به اشتغال دوباره شوند. گفتنی است که از بین افراد معرفی شده به سازمان آموزش فنیوحرفهای، ۲۶ هزار و ۱۱۱ نفر مرد و تعداد ۴ هزار و ۲۰۷ نفر را زنان تشکیل دادهاند.
مراکز آموزش جوارکارگاهی
یکی از روشهایی که میتواند در راستای ارتقاء دانش فنی و گسترش چتر مهارتآموزی در بین نیروی کار اثرگذاری فراوانی داشته باشد و ارتباط مستمر نیروی کار و آموزش به روز را برقرار کند، مراکز جوارکارگاهی سازمان آموزش فنیوحرفهای است و این سازمان با ایجاد مراکز آموزش جوارکارگاهی در راستای افزایش گستره مهارت و تربیت نیروی کار متخصص و همچنین تداوم آموزش روز جهانی در حوزههای فنی مختلف گام برداشته است. بر اساس اعلام سازمان آموزش فنیوحرفهای تا پایان امسال مطابق با سیاستگذاری در این حوزه با افزایش مراکز جوارکارگاهی، تعداد آنها به هزار و ۴۰۰ مرکز خواهد رسید و این برنامهریزی توسعهمحور، نشان از اهمیت وجود و فعالیت مراکز در امر مهم مهارتآموزی و تربیت نیروی کار ماهر در مسیر تولید دارد.
نظر شما