به گزارش آتیهآنلاین، در این چند ماه بسیاری از مشاغل (که مردم از وجود کالاهای آنها خبر نداشتند) حال و پس از همهگیری جایگاهی برای خود دستوپا و محصولاتشان نیز قیمتی پیدا کرد. البته کم هم نبودند آنانی که نان به نرخ کرونا خوردند و با سودجویی از این روزگار تلخ مردم برای خود کیسهها دوختند. یکی از این کسبوکارهای پررونق، فروشندگان محصولات آرایشی، بهداشتی و مواد شوینده و پاککننده بودند. شاید پیش از این کسی فکرش را هم نمیکرد که به ازای هر نفر روزانه حداقل یک ماسک باید بفروشد یا اینکه مواد ضدعفونیکنندهای که قبل از کرونا شاید در هفته و ماه نیز خریداری نداشت، بازار سیاه به خود ببیند.
شویندههای محبوب در روزهای کرونایی
علیرضا رضایی قهرودی - رئیس اتحادیه عطاران، سقطفروشان و عمدهفروشان مواد شوینده و پاککننده - در اینباره به آتیهآنلاین گفت: «در حال حاضر بازار مواد شوینده و انواع محصولات ضدعفونیکننده مسلماً پررونقتر از گذشته شده و وضعیت فروشندگان نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا بسیار بهتر شده است.»
وی افزود: «هرچند نباید از نظر دور داشت صاحبان این مشاغل -که فروشنده کالاهای مذکور هستند- با مشکلاتی نیز دستوپنجه نرم میکنند. تولیدکنندگان در برخی بازههای زمانی به دلیل کمبود مواد اولیه با مشکل مواجه شده که این موضوع بازار آنها را نیز تحت تأثیر قرار داد.»
رئیس اتحادیه عطاران، سقطفروشان و عمدهفروشان مواد شوینده و پاککننده ادامه داد: «نوسانات نرخ ارز نهایتاً موجب نوسان قیمت در محصولات این دسته از مشاغل شد و فروشندگان مواد شوینده و پاککننده با مشکلات بسیاری مواجه شدهاند. البته در این میان عدهای بدون داشتن جواز کسب اقدام به فعالیت کرده و با سودجویی رفتار نادرستی از خود نشان داده و کماکان میدهند.»
رضایی قهرودی با تأکید بر اینکه مردم به محض مشاهده تخلفات با اتحادیه و دیگر دستگاههای متولی تماس بگیرند، گفت: «از مردم انتظار میرود برای خرید اینگونه محصولات دقتنظر بیشتری داشته باشند و همواره نسبت به تأمین این مواد برای خود و خانوادهشان بیش از پیش دقت کنند. البته در ماههای گذشته با توجه به توصیههای بهداشتی مسئولان و پروتکلهای اعلام شده، مردم حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع از خود نشان دادهاند.»
وی ابراز امیدواری کرد که با تغییر سبک زندگی مردم در پی شیوع ویروس کرونا، کسبه در این صنف نیز انصاف بیشتری به خرج دهند و شرایط امروز جهان و مردم کشورمان را بیش از پیش درک کنند و به حداقل سود منطقیشان قانع باشند تا بتوان با کمک یکدیگر دست در دست هم نهاد و از این این دوران سخت عبور کرد.
رئیس اتحادیه عطاران، سقطفروشان و عمدهفروشان مواد شوینده و پاککننده با اشاره به افزایش حدود ۷۰ درصدی این محصولات در ماههای اخیر و در چندین مرحله، اظهار کرد: «برخی از اقشار ضعیف جامعه توان خرید ماسک و مواد ضدعفونیکننده برای خود و خانوادهشان را ندارند و از این جهت از مسئولان انتظار میرود که این محصولات اساسی و مورد نیاز ایام کرونایی مردم را برای آن دسته از اقشار کمدرآمد تهیه کرده و به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهند. به عنوان مثال میتوان برای کسانی که توان مالی پایینی دارند با شماره ملی روزانه یک عدد ماسک و مقداری مواد ضدعفونیکننده در نظر گرفت تا همه مردم بتوانند از این ملزومات برای مقابله با ویروس کرونا بهره ببرند.»
رضایی قهرودی تصریح کرد: «از دستگاههای نظارتی نیز انتظار میرود بیش از پیش بر اصناف و صنایع بازرسی و نظارت کنند تا کالاهای مورد نظر در این زمینه - بر اساس آنالیز دقیق قیمت تمامشده- نرخگذاری شده و به دست مردم برسد.»
بازار داغ عطاریها در ماههای گذشته
عطاریها هم بازار داغ و پررونقی را در این ایام تجربه کردند؛ چراکه پیش از این کسی به دنبال داروی گیاهی برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا یا تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با آن نبود و همین مسأله سبب شد تا محصولات آنان بیش از پیش فروخته شود و بازارشان حال و هوای تازهتری به خود بگیرد. رئیس اتحادیه عطاران، سقطفروشان و عمدهفروشان مواد شوینده و پاککننده همچنین درباره وضعیت بازار عطاریها و فروشندگان گیاهان دارویی، اینگونه توضیح داد: «گرچه در زمینه عطاریها و اصنافی که ما برای فروش گیاهان دارویی به آنها مجوز میدهیم نیز وضعیت بهتر از گذشته شده، اما تعطیلات مستمر که حتی صاحبان این مشاغل نیز نمیدانند در ایام خاص که دیگر صنوف باید تعطیل باشند و این محدودیتها شامل آنها هم میشود بر فروش آنان تأثیر گذاشت.»
وی افزود: «یکی دیگر از مسائل و مشکلاتی که باعث شده چندان بازار عطاریها پررونق نباشد، افزایش قیمتها و نرخ تورم است؛ چراکه در این شرایط هر روز قدرت خرید مردم نسبت به گذشته پایینتر میآید و اگر آنان نتوانند مایحتاج ضروری خود (مانند مواد غذایی مختلف) را تأمین کنند، قطعاً از خرید این محصولات نیز صرفنظر میکنند. بنابراین با وجود اینکه رونقی در ایام کرونا در بازار محصولات عطاریها ایجاد شده، اما وضعیت و شرایط بد اقتصادی روی این صنف نیز اثر منفی بر جای گذاشته که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد.»
رضایی قهرودی با بیان اینکه به عطاریها تنها پروانه فروش گیاهان دارویی را میدهیم نه تجویز، تأکید کرد: «برخی از صاحبان این مشاغل جوانان بیکاری هستند که با حداقل دانش و تجربه و بدون داشتن پروانه و مجوز کسب، مغازه عطاری برای خود بازمیکنند برخلاف قانون داروهای گیاهی به مردم تجویز میکنند.» رئیس اتحادیه عطاران، سقطفروشان و عمدهفروشان مواد شوینده و پاککننده همچنین اضافه کرد: «بهترین حالت برای بازار این دسته از محصولات آن است که متخصصان طب سنتی در سطح شهر، گیاه دارویی و یا روش درمانی را به مردم تجویز کنند و آنها با نسخههای خود (مانند داروخانه) به عطاریها مراجعه کنند؛ اما در حال حاضر این مسأله وجود ندارد و البته با متخلفان برخورد لازم صورت خواهد گرفت.»
میوههای پرطرفدار برای مقابله با کرونا
اما صنف میوهفروشان که البته همیشه یکی از پرطرفدارترین و پررونقترین صنوف بوده و محصولاتاش کم و بیش در سبد همه اقشار جامعه پیدا میشود نیز یکی از اصنافی است که بازارشان البته در برخی محصولات سکهتر از گذشته شد.
اسدالله کارگر - رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی- در اینباره به آتیهآنلاین گفت: «در پی شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان برخی پزشکان اعلام و پیشنهاد دادند مردم برای پیشگیری از ابتلاء به این ویروس از میوههایی مانند لیمو و محصولاتی مانند زنجبیل و عسل استفاده کنند.» وی افزود: «در همین راستا بازار میوهفروشان بهتر از گذشته شد اما برخی نیز با سودجویی، قیمتها را تا چندین برابر افزایش دادند. البته ما پس از سودجوییهای اولیه عدهای، موفق به عرضه این محصولات بهویژه زنجبیل و لیموسنگی به قیمت مصوب و در نتیجه کنترل بازار شدیم و در چندین مرحله زنجبیل را به نرخ مصوب عرضه کردیم و موفق شدیم قیمت این محصول که تا کیلویی ۱۱۰ هزار تومان هم افزایش یافته بود را به کمتر از ۵۰ هزار تومان برسانیم.» رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به اینکه هر کیلوگرم لیمو سنگی را هم ۱۵ هزار تومان به فروشندگان عرضه کردیم تا کیلویی ۱۸ هزار تومان به دست مردم برسد، گفت: «در حال حاضر بازار این محصولات کنترل شده و به عنوان مثال با ورود لیمو از استانهای جنوبی قیمت آن شکسته شده است؛ اما اخیراً دوباره با کمبود زنجبیل مواجه شدهایم که قیمت آن را در بازار افزایش داده است. در این راستا از مسئولان و متولیان امر میخواهیم تا آن را مانند گذشته در اختیارمان قرار دهند تا با عرضه آن با نرخ مصوب بازار زنجبیل را کنترل کنیم.»
کارگر اعلام کرد: «در شرایط کنونی بازار اینگونه میوهها که از سوی پزشکان توصیه میشود داغتر از گذشته شده و وضعیت از این حیث برای فروشندگان بهتر از گذشته شده است. امیدواریم هرچه سریعتر و با تلاشهای بیدریغ کادر درمانی این ویروس از کشور رخت بربندد.»
نظر شما