جنجال جدید برای آقای رئیس جمهور

روحانی که در روز چهارشنبه درباره صلح امام حسن صحبت کرده بود حالا با واکنش‌های بسیاری مواجه شده است. از تهدید به استیضاح تا اعدام و البته حمایت طیف‌های میانه‌رو تر

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از تجارت نیوز روز چهارشنبه و در جریان سخنرانی در جمع هیات دولت، رئیس‌جمهور بار دیگر از صدر اسلام بهره جست تا با استناد به رفتار بزرگان اسلام از «صلح به وقت صلح» و «جنگ به وقت جنگ» بگوید. او ابتدا از پیامبر اسلام به عنوان یک «الگو» یاد کرد و با اشاره به صلح امام حسن،‌ صحبت‌هایی در این باره داشت. او گفت که امامان نیز «اهل صلح» بوده‌اند و البته «تابع خواست اکثریت مردم» و از صلح امام حسن مجتبی(ع) که بنا به شرایط و خواست مردم تن به صلح داد، یاد کرد. همین اشاره اما کافی بود تا مطابق معمول فضای مجازی و رسانه‌ای به جولانگاهی برای مخالفان تند و تیز دولت مبدل شود. از تخریب لباس روحانیت که به تن دارد تا تهدید به اعدام! البته روحانی پیش از این نیز از فضای صدر اسلام برای رساندن پیامش استفاده کرده بود و... البته هر بار با هجمه‌ای ازسوی مخالفان روبه‌رو شده‌ بود.

واکنش‌های توییتری در صدر جدول

مجتبی رضاخواه، نماینده تهران در توییترش خطاب به حسن روحانی نوشت که «برای توجیه ناکارآمدی و ضعف اعتقادات دینی هزینه نکنید! یک بار تاریخ را تحریف کردید و از کربلا درس مذاکره گرفتید تا به اصطلاح تحریم‌ها را بالمره‌بردارید؛ تحریم‌ها که برداشته نشد اما نرخ ارز ۱۰ برابر شد. بدانید این‌بار تحریف امام حسن (ع) نه از خسران دنیای‌تان می‌کاهد و نه آخرت» و مهدی محمدی، مشاور رئیس مجلس در امور راهبردی نیز گفت: «دولت آقای روحانی به پارادوکس مبتلاست که موقع جنگ صلح می‌کند و موقع صلح می‌جنگد. رازش هم این است که دوست را از دشمن نمی‌شناسد.»

وحید یامین‌پور نیز تلاش کرد با بیان اینکه «جواب بیانات اخیر آقای رئیس‌جمهوری درباره صلح امام حسن(ع) را قاعدتا باید فضلای قم بدهند نه سیاسیون. آیا از قم صدایی بلند خواهد شد؟» روحانیون را به مقابله با دولت تشویق کند. سایت رجانیوز یکی دیگر از ارگان‌های رسانه‌ای اصولگرایان تندرو و پایداری‌ها نوشت که در یک نشست دانشجویی یکی از حاضران از حسن رحیم‌پور ازغدی درمورد اظهارات اخیر حسن روحانی سوال کرده و او پاسخ داده که «معیشت مردم را برجامی کردند، حالا نوبت به برجامی کردن دین مردم رسیده است.»

این سایت همچنین به نقل از رحیم‌پور ازغدی که دعوای مفصلی نیز در جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی با حسن روحانی داشت، نوشت که «نسبت سازش را نخستین‌بار معاویه به امام حسن(ع) بست.» همچنین این سایت به نقل از حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان نوشت که «اگر از صلح امام حسن(ع) بگوییم اما از خیانت یارانش نگوییم، ‌خیانت کرده‌ایم.»

جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر که همزمان با دوران انتخابات مجلس یازدهم، این عنوان را از شناسنامه توییتر خود برداشت و با جهت‌گیری سیاسی آشکار، طیف نزدیک به قالیباف را تبلیغ می‌کرد و پس از انتخابات، دوباره به جایگاه قبلی بازگشت هم از طریق حساب کاربری‌اش در توییتر با رحیم‌پور ازغدی در مقایسه روحانی و معاویه هم‌نظر بود و نوشت که «ما هم به نظر ایشان احترام می‌کنیم و معتقدیم صلح کند و کنار برود تا یک معاویه رئیس‌جمهوری شود شاید معاویه احتمالی کشور را درست اداره کند.»

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در واکنش به سخنان اخیررئیس‌جمهوری ضمن انتقاد از سخنان اخیر حسن روحانی خطاب به او نوشتند: «اعتقاد به سازش و صلح با رژیم خبیثی که وقیحانه به دنبال نابودی اسلام و انقلاب اسلامی ایران می‌باشد در تعارض محض با عقلانیت است.»

فراتر از انتقاد، تهدید به اعدام

در میان این هجمه‌ها اما مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پا را فراتر گذاشت و روحانی را تهدید به «اعدام» کرد. او که از جمله نمایندگان طرفدار استیضاح روحانی در مجلس است، در توییتر خود نوشت: «جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن علت صلح امام حسن(ع) با معاویه را خواست بیشتر مردم از امام ذکری می‌کنید؛ امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند. با منطق شما رهبر انقلاب باید دستور دهد هزار بار شما را اعدام کنند، تا دل مردم عزیز راضی شود.» این توییت آنچنان عجیب و توام با تندروی بود که نه‌تنها صدای موافقان روحانی، بلکه صدای اصولگرایان را نیز بلند کرد.

صحبت‌های ذوالنوری واکنش‌های بسیاری را در بین فعالان اصولگرا برانگیخته است

در واکنش به پیام تند ذوالنوری علیه روحانی، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری در حساب توییترش نوشت: «فحاشی انسان را نه دانشمندتر می‌کند و نه نورانی‌تر.» همچنین ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در این باره گفت: «برخی از نمایندگان مجلس یازدهم گمان می‌کنند که به کار بردن ادبیات تند و الفاظ رادیکال باعث مطرح شدن آنها در افکار عمومی، رسانه‌ها و حوزه انتخابیه خود می‌شود. به‌طور مثل در انتخابات دوره آینده مجلس، مردم بگویند چه نماینده فهیمی است! در حالی که این ادبیات تند، سطح تنش میان قوای کشور را بالا می‌برد…» او تاکید کرد که برخی از هم‌جناحی‌های نماینده‌هایی از این دست تذکرات علنی بدهند و هیات‌رئیسه باید از نمایندگان اینچنینی برائت بجوید.

حسین کنعانی‌مقدم نیز از دیگر فعال سیاسی اصولگرا بود که در این باره به ایرناپلاس گفت نباید اجازه داد تریبون مجلس به تریبونی برای عقده‌گشایی عده‌ای و تریبونی برای انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شود.

همزمان علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس دهم نیز اگرچه تاکید کرد که در شرایط فعلی مذاکره با آمریکا که از سخنان روحانی برداشت می‌شود را به صلاح کشور نمی‌داند، اما معتقد است که «اظهارنظر هر ایرانی خصوصا رئیس‌جمهوری در این مورد باید آزاد باشد و نباید موجب توهین و تهدید شود. اینکه مقام رهبری مخالف مذاکره هستند، مانع اظهارنظر دیگران نیست.»

همچنین مهدی نصیری فعال رسانه‌ای اصولگرا در توییتی نوشت: «گام اول انقلاب را با شعار آزادی همه گروهها و جناحها و احزاب آغاز کرده بودیم به اینجا رسیدیم. اکنون در طلیعه گام دوم با تهدید به اعدام به به کجا خواهیم رسید؟» نصیری همچنین در توییت دیگری با اشاره به سیره اهل بیت نوشته: «اساسا مشابه سازی های تاریخی ما با صدر اسلام اغلب فاقد منطقی روشن است. البته سیره اهل بیت در زمره منابع دین شناسی و حکمرانی است. اما اینکه امروز انجام مذاکره را مستند به صلح امام حسن کنیم همانقدر خطاست که عدم مذاکره را مستند به قیام امام حسین کنیم.»

موافقان؛ استناد به روایات

در میان بلبشوی مجازی حمله به رئیس‌جمهور تعدادی از مدیران دولت وقت یا دولت اصلاحات با استناد به روایاتی از حسن روحانی حمایت کردند. معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور در حساب کاربری‌اش در توییتر از منتقدان دولت پرسید: «صلح بهتر است. قرآن کریم صلح را از خانواده خواسته …و الصلح خیر … پیامبر اکرم(ص) همواره از صلح استقبال کردند امام‌حسن(‌ع) با حسن خلق مرام صلح را بر پا کرد امام حسین (ع) را وادار به جنگ کردند امام رضا (ع) هم خواستار صلح شد حالا همین مطالب را رئیس‌جمهور گفته! چرا اینقدر برآشفتید؟»

عبدالله‌رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات نیز در حمایت از اظهارات حسن روحانی در توییتر خود نوشت: «پیامبر اکرم هیچگاه دعوت به صلح را رد نکرد. امام حسن صلح را پذیرفت چون بیشتر پیروانش خواهان جنگ نبودند. امام رضا ولایتعهدی مامون را پذیرفت برای حفظ مذهب و پیروان. امام خمینی مدبرانه قطعنامه را پذیرفت برای اینکه جان و خاک ایران را حفظ کند. صلح یک ارزش است.»

او همچنین پیشنهاد داد که اگر حاکمیت می‌خواهد نظر مردم را در مورد مذاکره بداند، باید صلح را به رفراندوم بگذارد تا معلوم شود مذاکره خدمت است یا خیانت. مصطفی تاجزاده، کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب، بخشی از اخبار اطوال دینوری را توییت کرد و نوشت: «پاسخ امام حسن مجتبی(ع) به حجر درباره علت صلح با معاویه: دیدم بیشتر مردم طالب صلح هستند و از جنگ بیزارند و از سویی دوست نداشتم آنها را بر چیزی مجبور کنم که آن را دوست ندارند، برای حفظ جان شیعیانم از جنگ کناره گرفتم.»

همچنین محمد مهاجری روزنامه‌نگار اصولگرا گفت: «وقتی امام مجتبی(ع) صلح با معاویه را امضا کرد، عده‌ای ایشان را با لفظ «خوارکننده مسلمانان» خطاب کردند. اگر دلواپس‌های امروز، آن روز بودند، جز این با امام، رفتار می‌کردند؟! همچنین اگر دلواپس‌های امروز خراسان، زمان امام رضا(ع) بودند، با آن حضرت به‌خاطر ولایتعهدی مامون چه می‌کردند؟! »

با نزدیک شدن انتخابات آمریکا و فشار روزافزون ترامپ به ایران،‌ حالا دعواهای داخلی رنگ و بویی متفاوت پیدا کرده که البته نیم‌نگاهی هم به مسائل انتخابات خرداد دارد. احتمالا از این دست تنش‌ها در روزهای آینده هم خواهیم دید. این‌که تکلیف ایران با برنده انتخابات آمریکا چیست،‌ سوالی است که در نهایت زمان جواب آن را مشخص خواهد کرد.

کد خبر: 942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =