به گزارش آتیه آنلاین، گستردگی خدمات سازمان تأمین اجتماعی به حدی است که اگر بخواهد به همه گروههای مشمولان این سازمان به صورت حضوری خدمات ارائه دهد شاید بتوان گفت به سختی و با نارضایتی بسیاری از دینفعان و مخاطبان همراه خواهد شد همین موضوع باعث شده که در سالهای اخیر بسیاری از خدمات تأمین اجتماعی در بستر فضای الکترونی برنامهریزی شده تا علاوه بر کاهش هزینههای افراد در بخش رضایتمندی نیز کارنامه بهتری کسب کند.
در همین راستا در سالهای اخیر با راهاندازی سامانه خدمات غیرحضوری و برنامه کاربردی «تأمین من» بخش عمدهای از خدمات غیرحضوری به این برنامهها در بستر فضای مجازی هدایت شده است و بسیاری از ذینفعان سازمان نیز با رضایتمندی بیشتر، کاهش هزینهها و به نوعی سهلتر این خدمات را دریافت میکنند.
البته ناگفته نماند که ارائه خدمات غیرحضوری با اجرای طرح ۳۰۷۰ در سال ۱۳۹۹ با حذف دفترچههای کاغذی و گسترده شدن این خدمات در بستر فضای مجازی عملیاتی شده که امروز بسیاری از خدمات موردنیاز مستمریبگیران، بازنشستگان، بیمهشدگان و کارفرمایان در این بستر به آنها ارائه میشود.
پنج خدمت جدید به خدمات غیرحضوری اضافه شد
دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی از ارائه ۶۷ خدمت به صورت غیرحضوری به همه ذینفعان و مخاطبان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی معادل ۵۳ درصد جمعیت کشور خبر داد و گفت: برنامه این مرکز گسترش خدمات برای همه بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان است.
خدابنده در گفتوگو با آتیه آنلاین افزود: ارایه خدمات غیرحضوری مخاطبان، از مهمترین دستاوردهای سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان خدماترسان به ۴۹ میلیون جامعه تحت پوشش است، به همین واسطه در حال حاضر ۶۷ خدمت از خدمات سازمان در سامانه خدمات غیرحضوری به آدرس es.tamin.ir به صورت غیرحضوری ارایه میشود.
وی ادامه داد: پیش از این ۶۲ خدمت در بستر فضای الکترونیک به همه گروههای مشمول و ذینفعان سازمان ارائه میشد که براساس برنامهریزیهای انجام شده در دولت چهاردهم نیز پنج خدمت جدید به جمع این خدمات افزوده شد. این خدمات شامل خدمات غیرحضوری جدید ثبت تغییرات هویتی، اصلاح نشانی، تأیید/ انصراف حق عضویت کانون بازنشستگان، پرداخت حق بیمه قرارداد توسط پیمانکار و پرداخت حق بیمه قرارداد توسط واگذارنده است.
خدابنده با اشاره به روند توسعه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی و نقش تحول دیجیتال در راستای گسترش سرویسهای الکترونیک گفت: تعداد پنج خدمت جدید غیرحضوری از نیمه دوم سال جاری به مجموع سرویسهای در حال ارائه تأمین اجتماعی اضافه شده است.
توسعه خدمات غیرحضوری برنامه عملیاتی تأمین اجتماعی
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی گفت: مسیر حوزه تحول دیجیتال تأمین اجتماعی و طرح تحول دیجیتال سازمان به سمت توسعه خدمات غیرحضوری به عنوان یکی از برنامههای عملیاتی برای همه مشمولان این نهاد بزرگ بیمهای پیش رفته است تا همه بتوانند در بستر فضای الکترونیک خدمات گسترده خود را دریافت کنند.
او اضافه کرد: مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با بکارگیری روشهای نوین مدیریت توسعه و بهینهسازی فرایندها و بهرهگیری از ایدههای جدید در راستای تطابق با نیازهای کسبوکار، همواره تلاش میکند از فناوریهای نوین بهره برده و با خلاقیت و نوآوری و لحاظ ایدههای جدید، در مسیر تحول دیجیتال گام بردارد.
به گفته وی، این مرکز در راستای نیل به اهداف حوزه تحول دیجیتال سازمان و با رویکرد بهبود و تسهیل در ارائه خدمات مطلوب به مخاطبان و ایجاد سازمانی مشتریمحور تلاش دارد. این مرکز در راستای تحقق وضعیت اشاره شده، میکوشد با ایجاد و توسعه سیستمها و سامانههای الکترونیکی و غیرحضوری و یکپارچهسازی و هوشمندسازی سامانهها، ارائه خدمات در سازمان را بهگونهای تمهید کند تا مخاطبان بدون نیاز به مراجعه به شعب تأمین اجتماعی، خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند.
پیادهسازی ۶ خدمت غیرحضوری دیگر
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با خدمات الکترونیک و غیرحضوری در دسترس مخاطبان این سازمان و سرویسهایی که در آینده نزدیک در اختیار ذینفعان این نهاد قرار میگیرد، توضیح داد: تاکنون ۶۷ مورد از خدمات تأمین اجتماعی بهصورت غیرحضوری راهاندازی شده است. در حال حاضر این مجموعه سرویسها از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir و برنامه کاربردی «تأمین من» در دسترس جامعه تحت پوشش و مخاطبان قرار دارد.
او همچنین با اشاره به خدمات الکترونیکی که در آینده در اختیار مخاطبان و جمعیت بیمهشدگان تأمین اجتماعی قرار میگیرد، اضافه کرد: پیادهسازی ۶ خدمت غیرحضوری دیگر این سازمان بیمهگر اجتماعی در دست اقدام است.
سرویسهای الکترونیک تأمین اجتماعی
خدابنده در ادامه خدمات غیرحضوری مانند ارائه خدمات سابقه، پرداخت هدیه ازدواج، نامنویسی افراد تبعی توسط بیمهشده، درخواست تکمیل سوابق، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه اختیاری، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری، سرویس احتساب سوابق دوران خدمت سربازی، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه حِرف و مشاغل آزاد، درخواست کمیسیون پزشکی و پرداخت کمکهزینه مراسم ترحیم را بخشی از سرویسهای الکترونیک تأمین اجتماعی بیان کرد.
او همچنین بیمه بیکاری غیرحضوری، اخذ درخواست کفالت و بازرسی، واکشی عکس از سامانه نامنویسی، پرداخت غیرحضوری حق بیمه کسری از ماه (مجموع مبلغ بدهی)، اخذ کمکهزینه اروتز و پروتز، نامنویسی بیمهشده اصلی، اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال/ اعتراض به سوابق ناموجود، مشاهده و ثبت افراد تبعی توسط بیمهشده اصلی، اعلام کد مجوز استعلام اشتغال به تحصیل و انعقاد قرارداد زنان خانهدار و دختران و پرداخت حق بیمه را از دیگر خدمات غیرحضوری تأمیناجتماعی برشمرد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی در در همین زمینه به انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی و پرداخت حقبیمه، درخواست کمکهزینه بارداری، پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی (تعداد درخواست)، پرداخت سهم کارفرمایی (۲۰درصد)، مشاهده تأییدیههای دریافتی از مراجع پزشکی، ابلاغ الکترونیک - جایگزینی سامانه خدمات غیرحضوری، ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار، اخذ تعهدنامه و حذف ابلاغ غیرالکترونیک، امکان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهیها و دریافت اعتراض کارفرما و تعیین و اعلام زمان رسیدگی اشاره کرد.
او افزود: اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب، ارتقای سامانه دریافت لیست و ارائه میز کار و امکانات کنترلی به کارفرما برای اصلاح لیست قبل از ارسال (یکماهه فروردین)، حذف کاغذ از درآمد (سامانه مکاتبات الکترونیک)، امکان تقسیط غیرحضوری و نظاممند بدهیها (ثبت درخواست تقسیط بدهی کارگاه)، حق بیمه پروانه ساختمانی - ارتباط با شهرداریها (تهران - سایر شهرها در دست اقدام)، لیست هوشمند حق بیمه، سرویس اعتراض به بازرسی توسط کارفرما/ بیمهشده، سرویس ابلاغ الکترونیک، درخواست بخشودگی جرائم و مشاهده مکاتبات و ابلاغهای انجام شده توسط سازمان از دیگر سرویسهای حوزه الکترونیک بهشمار میروند.
خدابنده همچنین، بازرسی دفاتر قانونی، تعهدنامه بازرسی دفاتر قانونی/ پورتال کارفرمایان، نامنویسی بیمهشده توسط کارفرما، درخواست رسیدگی به بدهی قطعی موضوع ماده ۱۶ آییننامه هیأتها، ایجاد امکان تکمیل اطلاعات کارفرمایی اشخاص حقوقی، مشاهده لیست حق بیمه توسط ناظران، معرفی ناظران اشخاص حقوقی، درخواست غیرحضوری حوادث ناشی از کار، برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان و اخذ تعهدنامه و تکمیل اطلاعات فرزندان اناث بازماندگان را بخش دیگری از خدمات غیرحضوری تأمیناجتماعی دانست.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات از ثبت هوشمند خاتمه کفالت فرزندان اناث مستمریبگیران (به علت ازدواج)، برقراری مستمری ازکارافتادگی، ارتقا و بهبود برقراری غیرحضوری مستمری بازنشستگی، استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمهشده، مشاهده فیش و حکم مستمریبگیران، درخواست گواهی حقوق، ثبت درخواست گواهی کسر اقساط معوق، ارسال نامه ترک کار، ثبت درخواست تسهیلات به مستمریبگیران، اعلام شماره حساب بانکی توسط بیمهشده/مستمریبگیران، امکان پرداخت برخط و احتساب آنی واریزی در حساب بیمهشده/ کارفرما و ثبت خاتمه کفالت به عنوان خدمات تکمیل کننده فهرست ۶۲ خدمت غیرحضوری تأمین اجتماعی یاد کرد.
نظر شما