۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۹
کد خبر: 77541
لبنیات پابه پای طلا گران شد

افزایش مجدد قیمت برخی محصولات لبنی طی روزهای گذشته حاشیه‌هایی ایجاد کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بررسی‌های میدانی نشان از افزایش قیمت برخی اقلام لبنی دارد. این در حالیست که مهر ماه سال جاری این محصولات شاهد بالارفتن قیمت بوده‌اند و حال در مدتی سه ماهه شیب صعودی قیمت آنها منطقی به نظر نمی‌رسد. در این میان از سویی متولیان صنفی به تکذیب پرداخته اند و از سوی دیگر نهادهای نظارتی از جمله متولیان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بطور تلویحی گرانی ۱۵ تا ۳۰ درصدی این کالاها را تائید کرده‌اند.

بر این اساس برخی کارشناسان اقتصادی چنین اعلام کرده‌اند که در این مدت لبنیات تنها کالایی بوده که به اندازه طلا شاهد افزایش قیمت بوده و به جز لبنیات، فقط طلا در این پنج ماه همین میزان گران شده است.

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که خامه ۱۰۰گرمی که پیش از این ۱۶هزار تا ۱۹هزار تومان بود، اکنون ۲۶هزار تا ۲۷هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت شیرموز و شیرکاکائو پاکتی کوچک نیز از ۱۵هزار به ۱۸هزار تومان رسیده است. شیرکاکائو بطری کوچک که تا اواسط دی‌ماه ۱۸هزار تومان فروخته می‌شد، اکنون با قیمت مصرف‌کننده ۱۹هزار تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. همچنین قیمت ماست ساده و همزده ‌با افزایش همراه شده است. کره یا محصولاتی مانند پنیر خامه‌ای نیز در بازار وضعیت مشابهی دارد.

محمد فربد، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با تاکید بر کذب بودن اخبار منتشر شده مبنی بر دوبار افزایش قیمت لبنیات در سه ماه، اظهار کرده است: «در مجموع متوسط افزایش قیمت لبنیات کمتر از ۲۰ درصد است.»

وی تاکید کرده است: «در اول مرداد ماه سال جاری پس از گذشت چهار ماه از آغاز سال افزایش قیمتی جز قیمت شیر خام، در بسته‌بندی، انرژی، هزینه‌های حمل و نقل و... اعمال شد. اول مهرماه نیز که قیمت شیر خام ۱۴ درصد افزایش یافت و متاثر از افزایش قیمت شیرخام، محصولات لبنی نیز این افزایش قیمت را تجربه کردند.»

فربد همچنین تصریح کرده است: «بنابراین مجموع افزایش قیمت‌های سال جاری کمتر از ۲۰ درصد بوده است. تورم ۳۳ درصد است، اما متوسط افزایش قیمت در طول سال جاری کمتر از ۲۰ بوده است به این صورت که به طور مثال افزایش قیمت شیر پاستوریزه ۱۷ درصد و در خامه ۲۹.۸ درصد بوده، بنابراین میانگین و متوسط افزایش قیمت سال جاری ۲۰ درصد بوده در حالی که برخی کالاها افزایش ۳۰ درصدی داشته؛ اما به معنای افزایش ۳۰ درصدی نیست و متوسط افزایش قیمت کمتر از ۲۰ درصد است.»

اما این گرانی بدون اعلام قبلی برخی محصولات لبنی در شرایطی رخ داده که مدیرکل بازرسی اقلام مصرفی سازمان حمایت تاکید دارد «قیمت اقلام لبنی تنظیم بازاری با تایید ستاد تنظیم بازار صبح روز -۲۸ مهر- اعلام و در سامانه ۱۲۴ بارگذاری شد.»

محمدحسین مولاخواه، مدیرکل بازرسی اقلام مصرفی سازمان حمایت درخصوص افزایش قیمت لبنیات گفته است: «تغییرات قیمتی این اقلام بین ۱۵ تا ۳۰ درصد متفاوت است و تغییرات قیمتی سایر اقلام لبنی نیز باید در همین بازه باشد.»

به گفته این مسئول سازمان حمایت، «تولیدکنندگان مکلف به تولید اقلام تنظیم بازاری به مقدار نیاز بازار هستند و شرط تغییر قیمت اقلام دیگر برای شرکت‌ها تولید این اقلام است.»

مولاخواه همچنین با اشاره به افزایش قیمتی بیش از ۳۰ درصدی کره و خامه هم تاکید کرده است: «این قیمت‌ها توسط سازمان حمایت در دست بررسی است و با کنترل صادرات و تعیین قیمت برای چربی قیمت کره و خامه نیز به تعادل خواهد رسید.»

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران نیز طی نامه‌ای درباره نحوه قیمت‌گذاری لبنیات اعلام کرد: «تمام فرآورده‌های لبنی بر اساس دستورالعمل قیمت گذاری کالاهای تولید داخل ابلاغی مورخ ۲۳ بهمن سال گذشته از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صورت می‌گیرد.»

بر این اساس در نیمه نخست سال قیمت لبنیات حدود ۱۶ درصد گران شد؛ در ادامه با ابلاغ نرخ جدید شیر خام از هر کیلو گرم ۱۵ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان، در نیمه دوم سال نیز این محصولات افزایش مجدد ۱۴ درصدی داشتند. به این ترتیب محصولات لبنی از ابتدای سال تا امروز حدود ۳۰ درصد گران‌تر شدند.

نکته قابل توجه آنکه دومینوی افزایش قیمت محصولات لبنی در شرایطی رخ داده که نرخ پائین مصرف لبنیات در ایران، مدتهاست به دغدغه‌ای برای وزارت بهداشت تبدیل شده است. دکتر احمد اسماعیل‌زاده، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه سرانه مصرف لبنیات در کشور بسیار پایین است، اظهار کرده است: «بررسی‌ها بیانگر این است که سرانه مصرف لبنیات ایرانیان حدود یک واحد و پائین‌تر از استاندارد محسوب می‌شود چراکه توصیه شده هر نفر ۲ تا ۳ واحد لبنیات مصرف کند.»

اما از دیدگاه صادراتی نیز در ۹ ماهه سال ۱۴۰۳ مجموعا ۴۶۰ هزار و ۹۹۶ تن به ارزش ۷۴۷.۲ میلیون دلار محصولات لبنی به ۳۷ کشور دنیا صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳درصد رشد در حجم و ۳۶ درصد رشد در ارزش صادرات داشته است.

کد خبر: 77541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =