همچنین رییس شعبه ۸ تأمین اجتماعی (زیرمجموعه ادارهکل تأمین اجتماعی شرق تهران) موضوع «تأمین اجتماعی محلهمحور» و بهرهمندی از همه ظرفیتهای موجود را در راستای توسعه و گسترش سطح پوشش بیمهای از راهبردهای مهم و اساسی این شعبه دانست و در ادامه پاسخگوی سئوالات آتیه آنلاین درباره خروجی بخشهای مختلف عملکردی شعبه ۸ بود.
چه ویژگیهای متمایزکننده خاصی در حوزه تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی از نظر بیمهشدگان، کارگاهها، بازنشستگان، کارفرمایان و نوع فعالیت وجود دارد؟
شعبه ۸ تأمین اجتماعی تهران به عنوان یکی از شعب قدیمی و صنفی سازمان تأمین اجتماعی، مجموعه بازار تهران را تحت پوشش قرار داده است. عمده فعالیت این بخش از بازار و مجموعه کسب و کار تحت پوشش شعبه در قالب فعالیتهای مربوط به صنف لوازم یدکی خودرو است.
موضوعات حق بیمه کمک دولت و سخت و زیانآور بودن صنوف تحت پوشش، این شعبه را از دیگر شعب تأمین اجتماعی تهران متمایز کرده است. صنوفی نظیر کارگاههای تولید کفش، کشبافی و تریکوبافی در محدوه این شعبه از حمایتهای سخت و زیانآور و کمک دولت به صورت همزمان استفاده میکنند و این مسائل سختی کار دوچندان شعبه ۸ را موجب شده است.
بازرسی و نظارت در حوزه کنترل مربوط به استفاده ناحق کارگاههای اشاره شده از موضوع حق بیمه کمک دولت و همچنین فرایندهای مربوط به وصول حق بیمه مشاغل سخت و زیانآور در حوزه کاری این شعبه تأمین اجتماعی چالشهایی را ایجاد کرده است.
چه تعداد بیمهشده تحت پوشش این شعبه قرار دارند و تفکیک انواع بیمهها را اعلام کنید. چه مقایسه آماری در حوزه بیمهشدگان در دو سال اخیر قابل ارائه است؟
مجموعاً تعداد ۵۵ هزار بیمه شده اصلی تحت پوش شعبه ۸ تأمین اجتماعی قرار دارند. از مجموع بیمهشدگان اصلی ۴۱ هزار و ۹۱۰ نفر بیمه شده اجباری و ۱۳ هزار و ۱۲۹ نفر شامل بیمهشدگان خاص هستند.
در حوزه بیمهشدگان خاص با توجه به اقدامات شعبه در سالهای اخیر رشد ۱۳۰ درصدی در این بخش محقق شده است. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵ هزار و ۶۶۶ نفر بیمه شده خاص در این شعبه تحت پوشش قرار داشتند که این آمار در سالجاری به ۱۳ هزار و ۱۲۹ نفر رسیده است. همچنین در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۱ هزار و ۴۹۵ بیمه شده اصلی در این شعبه برآورد شد و امسال این تعداد به ۴۱ هزار و ۹۱۰ نفر رسیده است.
همینطور آمار ۵۴ هزار و ۳۷۲ نفری بیمهشدگان تبعی تحت پوشش این شعبه در سال ۱۴۰۱، امسال به ۵۳ هزار و ۲۷۴ نفر رسیده است؛ این کاهش به معنای خروج افراد از زیرمجموعه بیمهشدگان و اقدام به پوشش به عنوان بیمه شده اصلی مستقل داشتهاند.
رشد بیمهشدگان این شعبه عمدتاً در حوزه اصناف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان مدیریت و برنامهریزی اتفاق افتاده است. این شعبه در واقع به واسطه بافت تجاری و غیرمسکونی، فعالیت گسترده اصناف را شاهد است.
چه رویکردی در حوزه رشد بیمهشدگان در شعبه دنبال میکنید و در این بخش از چه ظرفیتهایی بهرهمند هستید؟
با توجه به همگون بودن اصناف فعال در حوزه شعبه ۸ تأمین اجتماعی، تغییر و تحولات صنفی را در این حوزه نمیبینیم؛ به این واسطه تغییرات این حوزه کاملاً محسوس است و مورد رصد بازرسان شعبه قرار میگیرد.
همچنین در راستای توسعه و جذب بیمهشدگان جدید، مکاتبه با ۷۰ اتحادیه اصناف در محدوه شعبه را در دستور کار قرار دادهایم؛ در این زمینه برای ارائه آموزشهای لازم تخصصی حوزه بیمه و قراردادهای مرتبط به این اتحادیهها اعلام آمادگی شده و شعبه برای این مهم حاضر به همکاری و حضور در جمع فعالان این اتحادیهها است.
همچنین رشد بیمهشدگان را از طریق توسعه تعامل با کارفرمایان و بیمهشدگان کارگاههای محدوده شعبه مورد توجه داریم. توجه و تمرکز بر موضوع تأمین اجتماعی محلهمحور و استفاده از همه ظرفیتهای موجود در راستای رشد بیمهشدگان نیز از دیگر موارد قابل توجه در شعبه ۸ تأمین اجتماعی محسوب میشود. محلهمحور بودن به این معنا که همکاران شعبه با مراجعه به محل کار افراد در کارگاهها، پاسخگوی سئوالات فعالان صنفی در حوزه تأمین اجتماعی هستند. این اقدامات افزایش جلب اعتماد افراد نسبت به تأمین اجتماعی را موجب میشود.
چه تعداد بازنشسته و مستمریبگیر تحت پوشش این شعبه قرار دارند؟ به تفکیک اعلام کنید. در سالهای اخیر چه تغییراتی در حوزه آماری بازنشستگان در شعبه اتفاق افتاده است؟ در مجموع چه میزان حقوق به جامعه بازنشستگان و مستمریبگیران شعبه به صورت ماهانه و سالانه پرداخت میشود؟
با توجه بافت عمدتاً غیرمسکونی منطقه تحت پوشش شعبه ۸ تأمین اجتماعی، در بسیاری از اوقات برقراری مستمری بازنشستگی در این شعبه اتفاق میافتد اما به واسطه سکونت بسیاری از شاغلان این حوزه در دیگر مناطق شهری تهران، پروندههای بازنشستگی آنان به شعب محل سکونت آنان ارجاع داده میشود.
براساس آمار موجود در حال حاضر ۲ هزار و ۵۶۵ نفر مستمریبگیر، ۷۹ نفر ازکارافتاده، ۷۸۰ نفر بازمانده و در مجموع سه هزار و ۴۲۴ نفر دریافت کننده مستمری از شعبه ۸ تأمین اجتماعی هستند. مطابق برآوردها ماهانه رقمی بیش از ۳۶ میلیارد تومان و سالانه بالغ بر ۴۲۷ میلیارد تومان حقوق مستمری به افراد اشاره شده پرداخت میشود.
چه تعداد کارگاه تحت پوشش این شعبه قرار دارند. در حوزه کارگاههای کشفی چه اقداماتی در شعبه انجام و چه برنامهای برای آینده این بخش پیشبینی میکنید؟
در حال حاضر ۲۳ هزار و ۳۷۶ کارگاه تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی قرار دارند که از این تعداد سه هزار و ۹۵۹ مورد حقوقی، ۱۹ هزار و ۴۵۱ کارگاه حقیقی و ۷ هزار و ۶۸۸ کارگاه در جمع کارگاههای فعال قرار دارند. با توجه به صنفی بودن و عدم وجود تغییرات عمده ساختمانی و فعالیتهای صنفی جدید، با وجود تلاش گسترده همکاران شعبه رشد قابل توجهی در حوزه کارگاههای کشفی صورت نگرفته است. بنابراین فعالیت عمده بازرسان شعبه به طور عمده به تعداد بیمهشدگان مرتبط میشود.
رویکرد شعبه در گسترش تعامل با شرکای اجتماعی بهویژه جامعه کارفرمایی چگونه است؟ چه اقداماتی در حوزه رضایتمندی ذینفعان در حوزه پوششی این شعبه در دستور کار دارید؟
عمده چالشهای موجود بین گروههای مختلف اجتماعی و نهادهای ارائه دهنده خدمات از عدم گفتوگو، نبود تعامل لازم و نداشتن آگاهی و دانش کافی در حوزه قوانین و مقررات جاری نشأت میگیرد. به اعتقاد من موضوع تعامل با شرکای اجتماعی را باید با حضور در جمع آنان عملیاتی کرد؛ به این معنی که در چارچوب محلهمحوری فعالیتها، تعامل با کارفرمایان و بیمهشدگان به صورت عملی اجرا شود. این روند به طور یقین ارتقاء رضایتمندی ذینفعان را به دنبال خواهد داشت.
عدم آگاهی از قوانین و مقررات تأمین اجتماعی ورود آسیب دوسویه به جامعه شرکای اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی را موجب میشود. در مسیر برطرف کردن این نقص، همکاران شعبه با حضور در میان مخاطبان و ذینفعان اقدام به کاهش تبعات این رویه میکنند. تشریح فعالیتهای سازمان تأمین اجتماعی و نحوه هزینهکرد منابع حق بیمه وصولی در راستای ارائه خدمات به جامعه تحت پوشش نیز میتواند تقویت تعامل با جامعه شرکای اجتماعی را به دنبال داشته باشد.
چه مبلغی به عنوان مصوب وصولی سالجاری اعلام شده و چه تغییری نسبت به سال قبل دارد؟ آمار مقایسهای حوزه وصول حق بیمه شعبه را در سالهای اخیر تشریح کنید.
مصوب وصولی حق بیمه سال گذشته شعبه به مبلغ ماهانه ۱۳۱ میلیارد تومان اعلام شد و در سالجاری به ۱۸۰ میلیارد تومان ماهانه رسید. با توجه به اقدامات لازم از سوی همکاران شعبه ۸ تأمین اجتماعی تهران، تا به امروز ۰.۴ درصد بیشتر از مصوب اعلامی امسال را محقق کردهایم و امید داریم تا پایان سال این میزان افزایش یابد.
چه تعداد مقرریبگیران بیمه بیکاری تحت پوشش شعبه قرار دارند و چه میزان مقرری به این افراد پرداخت میشود؟
در ارتباط با حوزه مقرری بیمه بیکاری نیز بافت غیرمسکونی محدوده شعبه ۸ تأمین اجتماعی در برقراری و ماندگاری این شاخص تاثیرگذار است؛ به این واسطه تعداد بالای برقراری بیمه بیکاری را در این شعبه میبینیم.
در حال حاضر ماهانه بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مقرری بیمه بیکاری به ۵۰ نفر دریافت کننده این مقرری پرداخت میشود.
به عقیده شما راهکار کاهش مشمولان قانون مشاغل سخت و زیانآور چیست؟ اساساً رشد یا کاهش آمار این حوزه چه تاثیری در منابع سازمان تأمین اجتماعی خواهد داشت؟
به دلیل قوانین و مقرراتی نظیر قوانین حوزه سخت و زیانآور که به سازمان تأمین اجتماعی تحمیل شده، امروز با چالشهایی مواجهایم. امروزه نهادهای بالادستی باید نسبت به بازبینی و تغییر در برخی قوانین و مقررات اقدام کنند. ابتدا قوانین مربوط به حوزه کمک دولت باید مورد بازنگری قرار گیرد؛ این مجموعه قوانین برخی چالشها را برای سازمان تأمین اجتماعی بهوجود آورده است.
بسیاری از این مقررات به واسطه شرایط خاص در سالها و دهههای گذشته لحاظ شده و در شرایط امروز موضوعیت ندارند. بخش عمده مطالبات انباشته شده تأمین اجتماعی از نهاد دولت نیز به عدم توان دولت در دورههای مختلف در ایفای تعهدات حوزه مربوطه برمیگردد. بنابراین اصلاح و بازنگری در برخی قوانین و مقررات نظیر حق بیمه کمک دولت، زمینه کاهش تعهدات دولت را فراهم میکند.
همچنین موضوع دستمزدهای نامتعارف را باید یکی از مشکلات حوزه تأمین اجتماعی برشمرد؛ به این واسطه دستمزدهای غیرواقعی زمینه دریافت مزایای ناحق را از منابع سازمان تأمین اجتماعی فراهم میکند. در این شرایط اصلاح قوانین مربوط به کمک دولت، دستمزدهای نامتعارف و مشمولان مشاغل ساخت و زیانآور باید مورد توجه و در اولویت قرار گیرد تا شاهد حل چالشهای ناشی از این موارد باشیم.
اهمیت هوشمندسازی تأمین اجتماعی در چه شاخصهایی است و توسعه این روند چه تاثیری در راهبری تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه اجتماعی کشور دارد؟
مسیر مکانیزه کردن فرایندها و ارائه خدمات سازمان تأمین اجتماعی از سال ۱۳۷۶ آغاز شد و برای بازنشسته شدن اولین نفراتی که اطلاعات آنان به صورت مکانیزه در پروندههای سیستم ثبت شده باید تا سال ۱۴۰۶ منتظر باشیم. امروز وقت آن رسیده تا از طریق سیستمهای الکترونیک و بدون مراجعه به شعب تأمین اجتماعی، گروههای ذینفع این سازمان از مزایای خدماتی این رویه به شکل کامل استفاده کنند. البته در سالهای اخیر در ارتباط با توسعه خدمات هوشمند و گسترده کردن خدمات الکترونیک غیرحضوری اقدامات مناسبی انجام شده که نمونه آن هوشمندسازی لیست حق بیمه است.
همچنین حذف دفترچههای درمانی در سالهای اخیر نیز از دیگر اقدامات قابل توجه این سازمان در راستای تسهیلگری ارائه خدمات درمانی به مخاطبان و ذینفعات تأمین اجتماعی محسوب میشود. امروزه بیمهشدگان به راحتی از بسیاری خدمات و سرویسهای گوناگون تأمین اجتماعی بهرهمند میشوند. با توجه به حجم بالای خدمات الکترونیک باید آموزش و اطلاعرسانی لازم در ارتباط با نحوه بهرهمندی از مزایای این سرویسها را در اولویت قرار داد.
اساساً چه سازوکارهایی برای توسعه بیمهای در سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد میکنید؟ چه راهکارهایی برای جذب جمعیت چند میلیون نفری بدون بیمه شامل اقشار مختلف، بهویژه شاغلان بدون پوشش بیمهای وجود دارد؟
سازمان تأمین اجتماعی باید ابتدا خدمات خود را به نحوی ارائه کند که تمایل مردم را به سمت این نهاد بیمهای به دنبال داشته باشد؛ این مهم از طریق ارائه خدمات بهینه و بهنگام به ذینفعان امکانپذیر است. موضوعاتی نظیر خدمات درمانی که برای مخاطبان دارای نتیجه آنی است باید بیشتر مورد توجه و تمرکز قرار گیرد.
از سوی دیگر بیان برنامههای تأمین اجتماعی، تشریح خدمات این سازمان و نحوه و چگونگی هزینهکرد منابع تأمین اجتماعی میتوانند ارتقاء اعتماد عمومی، جلب نظر افراد بدون بیمه به سمت این سازمان و در نهایت، رشد بیمهشدگان این حوزه را به همراه خواهد داشت. این مهم در ارتباط با گروههای مختلف اجتماعی شاغل و غیرشاغل قابل استناد است.
همچنین برپایی میزهای خدمت در محلات، ادارات و در حوزه فعالیت گروهها و اصناف مختلف نیز امکان تشویق مردم به استفاده از پوشش بیمهای تأمین اجتماعی و توسعه بیمهای را بهویژه در حوزه بیمهشدگان فراهم میکند. همینطور رشد بیمهشدگان اجباری را باید از طریق بازنگری و اصلاح برخی قوانین و مقررات محقق کرد.
نظر شما