مروری بر وضعیت روابط تجاری ایران و لبنان

رایزن بازرگانی ایران در لبنان با تشریح مزیت‌های فعالیت تجاری با این کشور، اظهار کرد: در این سال‌ها لبنان بیشتر از جنبه سیاسی مورد توجه بوده و به جاذبه‌های اقتصادی آن کمتر توجه شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ابراهیم محمد رضازاده، رایزن بازرگانی ایران در لبنان با اشاره به حجم بازار لبنان گفت: روابط تجاری ایران و لبنان در حالت کلی مثبت ارزیابی می‌شود و برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۲.۵ برابری صادرات به این کشور، شاهد رکوردشکنی در حجم صادرات به لبنان بودیم.

وی ادامه داد: البته با این وجود همچنان سهم ایران از بازار لبنان رقمی اندک است چرا که طی ۲۰ سال گذشته بازارهای وارداتی این کشور هر ساله ۱۷ تا ۲۰ میلیارد دلار کالا را در خود جای داده‌اند که سهم ایران طبق آمارهای رسمی تنها ۱۱۲ میلیون دلار بوده که عدد ناچیزی ارزیابی می‌شود.

رضازاده همچنین اظهار کرد: البته در این میان برخی کالاهای ایرانی نیز برای برندینگ دوباره و ارسال از لبنان به سایر کشورها وارد لبنان شده‌اند که در نهایت با احتساب آنها می‌توان گفت صادرات غیر رسمی ما به لبنان ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

رایزن بازرگانی ایران در لبنان گفت:در قیاس با سایر بازارهای صادراتی ایران لبنان جذابیت‌های خاصی دارد که طی سالیان گذشته کمتر به آنها توجه شده است چرا که میزان واردات این کشور چهار برابر ترکمنستان و افغانستان، پنج برابر سوریه و دو برابر بلاروس، ارمنستان و ونزوئلا است.

وی همچنین به وسعت و جمعیت لبنان اشاره کرد و با یادآوری اینکه وسعت این کشور در نهایت در حد استان گیلان یا قم است و جمعیت آن نیز حدود پنج میلیون نفر می‌شود، اظهار کرد: با این وجود حدود ۱۳ میلیون لبنانی در کشورهای مختلف جهان سکونت دارند که شغل بسیاری از آنها تجارت است و با توجه به خوشنام بودن لبنان در میان کشورهای عرب و آفریقایی می‌توان از این ظرفیت در راستای توسعه صادرات بهره گرفت.

رضازاده ادامه داد: در قیاس با جمعیتی که لبنان دارد این کشور در حوزه‌های مختلف صرفا مصرف‌کننده است و غیر از کشاورزی تولید خاص دیگری ندارد. با این وجود حدود ۱۵ درصد بازار آفریقا در دست لبنان است و حدود ۲۵۰ هزار تاجر این کشور در آفریقا مشغول فعالیت هستند که میتوان از این فرصت در راستای صادرات محصولات ایرانی استفاده کرد. همچنین با توجه به حضور تجار لبنانی در آمریکای لاتین، برزیل و آفریقا از طریق آنها میتوان به بازاریابی برای محصولات ایرانی که ری برند شده‌اند، پرداخت.

این رایزن بازرگانی همچنین به موقعیت جغرافیایی لبنان اشاره کرد و افزود: این کشور به دلیل دسترسی به دریای مدیترانه می‌تواند حلقه وصل ما باشد. البته اکنون نیز از طریق عراق به سوریه و لبنان و دریای مدیترانه راه داریم اما از طریق لبنان با توجه به دسترسی آن به دریای مدیترانه می‌شود به ۲۲ کشور یعنی اتحادیه اروپا و شمال آفریقا متصل شد.

رضازاده داشتن موافقت نامه تجارت آزاد با ۴۰ کشور دنیا را از دیگر ظرفیت‌های قابل بهره‌برداری لبنان دانست و افزود: بر اساس این قابلیت انجام تولید مشترک با لبنان یک مزیت بزرگ خواهد بود که باعث می‌شود محصول نهایی با تعرفه صفر توان ورود به بسیاری بازارها از جمله اتحادیه عرب یا اتحادیه اروپا و امریکا را داشته باشد. به ویژه آنکه میان دو کشور نیز برای تردد نیاز به دریافت روادید وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این سال‌ها بر روی این نکته تاکید نشده است که حضور مستقیم و مستمر در بازار لبنان چه ثمراتی به همراه دارد. به عبارت دیگر حضور مستقیم و مستمر در کنار بازاریابی و ایجاد فروشگاه در این کشور موجب خواهد شد دسترسی به محصولات ایرانی به مراتب ساده‌تر شود. البته طبیعی است که در شرایط تحریم‌های فعلی بسیاری شرکت‌های چند ملیتی برای کار کردن با ایران دچار موانعی باشند. لبنان نیز به عنوان کشوری که در ۲۰ کشور مختلف دنیا دفتر و نمایندگی دارد سعی دارد از ریسک‌ها جلوگیری کند اما بی شک با ایجاد کنسرسیوم‌های متعدد و راه اندازی انبار و فروشگاه در این کشور میتوان شرایط بهتری فراهم کرد چرا که ورود شرکت‌ها به تنهایی تاثیر چندانی در این بازار نخواهد داشت و برای پیشرفت کار نیاز به فعالیت کنسرسیوم‌های مختلف است.

این رایزن بازرگانی همچنین اظهار کرد: در این سال‌ها به واسطه دید سیاسی به لبنان کمتر روی قابلیت‌های آن تمرکز شده در حالیکه کشورهایی مانند سوریه و افغانستان یک چهارم و یک پنجم ظرفیت واردات بازار لبنان را دارند و اگر در این مدت به بازار لبنان توجه بیشتری می‌شد شاید از نظر اقتصادی بهره بیشتری حاصل می‌شد. ضمن اینکه میشد از طریق ری برندینگ محصولات را به کشورهای مختلف دنیا صادر کرد. اما متاسفانه ما بیشتر تولیدکننده های خوبی هستیم و لازم است در زمینه صادرات دقت نظر بیشتری داشته باشیم. به هر صورت صادرات به عبارتی تنفس تولید است. اگر قرار باشد ما همواره روی تولید انرژی بگذاریم جایی فضا تنگ خواهد شد و لازم است به صادرات به عنوان محلی برای تنفس تولید نظر شود.

کد خبر: 75172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =