سازمان تأمین اجتماعی چه تعاملاتی با کارفرمایان دارد

فعالیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه در بخش‌های تولیدی، خدماتی و اقتصادی در کشور وظیفه سازمان تأمین اجتماعی را برای ارائه خدمات گسترده در حوزه‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به این افراد سنگین‌تر کرده است، به همین واسطه خدمات گسترده‌ای را در حوزه بیمه برای کارفرمایان و شرکای اجتماعی با هدف تعاملات بیشتر با این گروه‌ها برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به اینکه به واسطه فعالیت تعداد کارگاه‌های اشاره شده در حال حاضر ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در قالب این کارگاه‌ها به عنوان بیمه‌شده اصلی سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شوند که کارفرمایان برای ارائه لیست حق بیمه این افراد موظف به پرداخت به موقع به این نهاد بیمه‌گر است تا تأمین اجتماعی نیز با وصول این حق بیمه‌ها در راستای ارائه خدمات گسترده خود به جامعه هدف بیش از ۴۷ میلیون نفری خود اقدام کند.

کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی به عنوان بزرگترین فعالان در عرصه اقتصادی و تولیدی، بخش اعظمی از منابع درآمدی سازمان تأمین اجتماعی را تأمین می‌کنند. داده‌های آماری نشان از تأمین بیش از ۸۰ درصد منابع این نهاد بیمه‌گر از حوزه کارفرمایی برای اجرای تعهدات سازمانی آن در قبال بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و شرکای اجتماعی دارد.

طلب ۹۳ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی از کارفرمایان

سازمان تأمین ‌اجتماعی که در مقطعی به عنوان ابربدهکار شناخته می‌شد، با مطالبات انباشته حدود ۹۳ هزار میلیارد تومان طلب از کارفرمایان، در حال حاضر ابرطلبکار کشور به شمار می‌رود. اکنون تأمین اجتماعی در حوزه کسب و کار تعاملات مطلوبی با حوزه کارفرمایی و کسب و کار دارد.

بنابراین با توجه به اینکه اکنون سازمان تأمین اجتماعی این مبلغ را از کارفرمایان بخش خصوصی طلب دارد، کارفرمایان باید در راستای توسعه تعاملات برای پرداخت این میزان بدهی خود اقدام کنند تا علاوه بر اینکه فعالیت‌های مرتبط با حوزه کارفرمایی و کارگاه‌ها به شیوه‌ای مطلوب پیش رود، وصول مطالبات سازمان نیز با بیمه‌پردازی حوزه کارفرمایی در زمان خود اجرایی شود.

بخشودگی جرایم برای حمایت از تولید

یکی از طرح‌های مهم سازمان تأمین اجتماعی در راستای حمایت از تولید اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان است و در سال‌های اخیر این طرح به صورت جدی برای بخشوده شدن جریمه‌های بیمه‌ای حوزه کارفرمایی اجرایی شد تا ‌علاوه بر اینکه تأمین اجتماعی به برخی مطالبات خود از این حوزه دست یابد، کارگاه‌های تولیدی و اقتصادی نیز بتوانند با این بخشودگی به توسعه فعالیت‌های حوزه کسب و کار خود ادامه دهند.

بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان در واقع فرصت مناسبی برای پرداخت جرائم بیمه‌ای از سوی حوزه کارفرمایی، پایداری منابع سازمان تأمین اجتماعی، کمک به بخش تولید و اشتغال و در نهایت رونق فعالیت‌های اقتصادی و حوزه کسب و کار به شمار می‌رود که نفعی دوسویه برای این نهاد بیمه‌گر و شرکای اجتماعی به دنبال دارد.

کمک به رشد تولید، جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌ها به دلیل بدهی، رونق بخش‌های اقتصادی و تولیدی، افزایش اعتماد جامعه کارفرمایی به سازمان تأمین ‌اجتماعی و وصول بخشی از بدهی کارفرمایان با طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای از دیگر اهداف اجرای این طرح است. منفعت چندجانبه این طرح منجر به اجرای طرح در چندین سال گذشته شده است.

استفاده بیش از ۷۵ هزار کارگاه از بخشودگی جرائم

داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد فقط در سال گذشته در راستای اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای ۷۵ هزار کارگاه توانستند از مزایای این طرح بهره‌مند شوند. این نهاد بیمه‌گر با اجرای چنین طرح‌هایی در حوزه کارفرمایی، در کنار حمایت از کارگران، توسعه خدمات بیمه‌ای و درمانی، از همراهی و همکاری با فعالان اقتصادی و کارفرمایان هم غافل نبوده‌ است.

همچنین طبق آمارهای موجود در سال ۱۴۰۱ نیز بیش از ۵۸ هزار کارگاه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی با مشکلات مالی از تسهیلات تقسیط بدهی و بخشودگی جرایم بیمه‌ای استفاده کردند. در این دو سال کارفرمایان کارگاه‌های مشکل‌دار از نظر مالی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در بخش بخشوده شدن جرایم بیمه‌ای برخوردار شدند.

تعامل تأمین اجتماعی با کارفرمایان در بخش ارائه لیست حق بیمه

سیاست‌های کلی سازمان تأمین اجتماعی در راستای وصول مطالبات از کارفرمایان به منظور حمایت از بنگاه‌های اقتصادی دارای بحران مالی در سال جهش تولید با مشارکت مردم نیز به خوبی دنبال شده است تا از این طریق بخش دیگری از فعالان در حوزه کارفرمایی بتوانند با اجرای برنامه‌های اثربخش این سازمان از منافع آن بهره ببرند.

ترغیب و بکارگیری تلاش واحدهای اجرایی در راستای همزمانی اخذ لیست‌های ماهانه کارفرمایان با وصول حق بیمه متعلقه موضوع بند (۱) ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی، پیگیری و تسریع در بروزرسانی مطالبات برآوردی سازمان و تعیین تکلیف پرونده‌های مطروحه در هیات‌های تشخیص مطالبات یکی دیگر از تعاملات سازمان تأمین اجتماعی با فعالان بخش حوزه کارفرمایی کارگاه‌های تحت پوشش این سازمان محسوب می‌شود.

تلاش در راستای انجام بازرسی دفاتر قانونی کارگاه‌های با تعداد بیمه‌شدگان بالا با رعایت مهلت زمانی تعیین شده، پیگیری تبصره الحاقی ماده (۳۸) قانون در راستای وصول مطالبات سازمان از محل پنج درصد کل کارکرد و آخرین قسط نگهداری شده نزد واگذارندگان کار، شناسایی و پیگیری وصول حق بیمه متعلقه به عوارض ساختمانی از محل ۲۰ درصد سهم کارفرمایان کارگران ساختمانی از دیگر برنامه‌های حوزه بیمه‌ای تأمین اجتماعی برای حمایت از کارفرمایان بوده است.

البته بخشودگی جرایم کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی و اصناف، تقسیط دوباره بدهی‌های کارفرمایان دارای دیون و مشوق‌های حمایت از تولید، حفظ و ایجاد اشتغال از دیگر برنامه‌های حوزه بیمه‌ای کارفرمایان در سازمان تأمین اجتماعی به حساب می‌آید.

ارائه لیست هوشمند حق‌بیمه‌ها در حوزه کارفرمایی

با توجه به اینکه بخش اعظمی از بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی در قالب کارگاه‌های تحت پوشش، به این نهاد بیمه‌گر بیمه‌پردازی دارند، از این‌رو تأمین اجتماعی برای وصول حق بیمه به عنوان مهمترین محل کسب درآمد خود، اجرای لیست هوشمند حق‌بیمه‌ها را اجرایی کرد.

دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین ‌اجتماعی درباره تحقق هوشمندسازی لیست حق‌بیمه در راستای کاهش بدهی کارفرمایان و کارگاه‌ها اینگونه توضیح داد و گفت: یکی از رویکردهای مهم تأمین ‌اجتماعی، تحقق هوشمندسازی لیست حق‌بیمه کارفرمایان در این سازمان به‌شمار می‌رود و تاکنون برنامه‌ریزی و اقدامات مثبتی در این عرصه انجام شده است. در واقع هوشمندسازی لیست حق‌بیمه، در ایجاد روند کاهشی بدهی کارفرمایان و کارگاه‌های تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: پیش‌تر در راستای پردازش برخط لیست‌های ارسالی حق‌بیمه کارفرمایان، کنترل‌های محاسباتی و فرایندی (بدون نیاز به حضور کارفرما) بر روی لیست‌های دریافتی صورت می‌پذیرفت که قبل از هوشمندسازی خدمات در بعضی موارد منجر به ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان می‌شد. در حال حاضر اما، مکانیسم‌های کنترلی برخط در زمان ارسال لیست اعمال و بازخورد به‌هنگام برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده می‌شود که این موضوع حتماً از ایجاد یا انباشت بدهی و جرائم جلوگیری می‌کند.

براساس اطلاعات موجود در حال حاضر لیست حق بیمه از سوی همه کارفرمایان به صورت هوشمند به سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌شود که این موضوع مزایای فراوانی برای حوزه کارفرمایی و این نهاد بیمه‌گر به دنبال دارد، تسهیل دسترسی به خدمات ارسال و تنظیم لیست، کاهش خطاهای انسانی در پرداخت حق بیمه و از همه مهمتر پرداخت به هنگام حق بیمه‌ها به این سازمان از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

طبق آخرین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۸۵ هزار و ۸۱۹ لیست حق بیمه از سوی کارفرمایان به صورت غیرحضوری به این سازمان ارائه شده است. با توجه به اینکه در سال جاری همه کارفرمایان موظف به ارائه لیست به صورت هوشمند هستند به طور یقین همه حق‌بیمه‌ها در همین مسیر به تأمین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

کد خبر: 75160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =