کودکان رایگان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌شوند

مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اعلام برنامه‌های متنوع هفته ملی‌کودک گفت: همزمان با هفته ملی کودک عضویت در تمامی مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور در روزهای ۱۷ و ۱۸ مهر ۱۴۰۳ رایگان است.

سعیده عزیزیان امروز (۱۶ مهرماه) به مناسبت روز جهانی کودک در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اعلام این خبر گفت: علاقه‌مندان برای ثبت‌نام رایگان در مراکز کانون باید روزهای ۱۷ و ۱۸ مهر به بخش ثبت‌نام پایگاه اینترنتی کانون مراجعه و یکی از مراکز نزدیک به محل سکونت خود را انتخاب و روند عضویت را طی کنند.

عزیزیان در بیان اهداف کلی هفته ملی کودک گفت: برنامه‌های این هفته به منظور توجه به حقوق کودکان و برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط زندگی آنان برگزار می‌شود. کودکان، سرمایه ارزشمند هر جامعه هستند و آینده جامعه در گرو توجه به جایگاه و پرورش صحیح آنهاست. بنابراین، حفاظت از حقوق آنان در تمامی زمینه‌های زندگی امری ضروری است.

وی افزود: با این نگاه هفته ملی کودک فرصت مناسبی برای مرور حقوق، وظایف، تکالیف و بایدهای مورد نیاز کودکان است. روز جهانی و هفته ملی‌کودک توجه بزرگترها را به اهمیت دوران کودکی، نیازها و خواسته‌های آنها جلب می‌کند، همچنین به آنها وظایف‌شان را یادآور می‌شود که در راستای سلامتی، رشد، شادی و پیشرفت کودکان به نیازهای آن‌ها توجه ویژه داشته باشند و برای تحقق آن برنامه‌ریزی‌ کنند.

عزیزیان با بیان اینکه حقوق کودکان از جمله مسائل مهم اجتماعی و موردتوجه بسیاری است، افزود: با توجه به اهمیت اصل آگاهی‌بخشی و رسالت هنر و ادبیات، بر ضرورت ارتقای سطح دانش عمومی نسبت به حقوق کودکان تأکید می‌شود و همواره از جامعه مؤلفان و فعالان حوزه کودک و نوجوان دعوت می‌شود تا مسئولانه، بازتاب‌دهنده تمام حقوق کودکان از جمله برخورداری از فرصت آموزش و خودشکوفایی، فرصت کتابخوانی، بازی و تفریح، حق ابراز احساسات و هیجانات بدون احساس شرم، حق شنیده‌شدن و دیده‌شدن، حق محبت و برخورداری از امنیت، بهداشت و ... باشند.

وی با اشاره به شعار «برای کودکان، برای آینده»، در بیان هدف اصلی انتخاب شعار امسال هفته ملی گفت: جلب‌ توجه افکار عمومی نسبت به اهمیت دوران کودکی، ویژگی‌ها، نیازها و خواسته‌های کودکان امروز هدف اصلی این نامگذاری است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان مهم‌ترین نهاد متولی حوزه کودکان، هر سال هفته ملی کودک را با هدف توجه جامعه به حقوق کودکان، تقویت هماهنگی و همسویی بین سازمان‌ها و بخش‌های فعال در حوزه کودکان برگزار می کند و امسال نیز برای هفته موردنظر، این شعار را در نظر گرفته است.

مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همگرایی و هم افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای متولی کودک را از اهداف فرعی برگزاری هفته ملی کودک خواند و افزود: ارتقای سطح دانش و آگاهی فعالان حوزه‌ کودک به ویژه «کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، جلب توجه مسئولان و جامعه به مسائل و نیازهای قشر کودک به ویژه کودکان با نیازهای ویژه و معرفی کانون و ظرفیت‌های آن به جامعه به ویژه «خانواده‌ها و اولیای تربیتی» از جمله اهداف هفته ملی است.

عزیزیان بر تأثیر هفته ملی در آگاهی‌رسانی تکالیف و حقوق کودکان اشاره کرد و گفت: هفته ملی می‌تواند در فرهنگسازی در زمینه ایجاد امکان مشارکت کودکان، ایجاد زمینه امکان دسترسی برابر کودکان به خدمات و امکانات رفاهی، تفریحی و آموزشی و معرفی نهادهای مرتبط با حوزه کودکان و آشنایی با ظرفیت های آنها نقش چشمگیری ایفاء کند.

وی با اشاره به برگزاری نشست تخصصی آشنایی با مفاد کنوانسیون حقوق کودک در هفته ملی گفت: نشست موردنظر ویژه همکاران کانون و اولیاء تربیتی ‌است که۱۸مهرماه برگزار می‌شود. تمام همکاران کانون و اولیاء تربیتی می‌توانند از طریق سامانه‌های مجازی کانون به آدرس live.kpf.ir/ch/kargah در این نشست شرکت کنند. در مجموع در هفته ملی تلاش بر این است که با برقراری ارتباط افزون‌تر با کودکان علاوه بر ایجاد لحظاتی شاد و دلنشین برای آنها، خانواده‌ها، سازمان‌ها و دستگاه های مرتبط با حوزه کودک را نسبت به توجه و رعایت حقوق کودکان حساس‌تر و البته عامل‌تر کنیم.

عزیزیان در مرور روزشمار امسال هفته ملی کودک گفت: روزشمار امسال به صورت کلی بر حوزه خانواده، محیط زیست، رشد و شکوفایی، عدالت، حقوق کودکان، هویت و رفاه متمرکز است. برای هر روز شعاری متناسب با موضوع در نظر گرفته‌شده است.

مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: برای خانواده کودکان، برای آینده‌ای امن‌تر و آرام‌تر، برای محیط زیست کودکان، برای آینده‌ای پاک‌تر و سالم‌تر، برای رشد و شکوفایی کودکان، برای آینده‌ای پیشرفته‌تر، برای شنیده شدن کودکان، برای آینده‌ای مسئولانه تر، برای برابری کودکان، برای آینده ای عادلانه‌تر، برای هویت کودکان، برای آینده‌ای روشن‌تر و برای رفاه کودکان، برای آینده‌ای با کیفیت و آسایش بالاتر به ترتیب روزشمار و شعار هفته ملی کودک ( ۱۴ تا ۲۰ مهر) است.

وی با اشاره به اینکه در طراحی برنامه‌های هفته ملی کودک امسال دو محور موضوعی در نظر گرفته شده‌است، افزود: توجه به آموزه‌های دین مبین اسلام در حوزه کودک و تمرکز بر آداب، رسوم و سنن بومی و محلی استان محورهای اصلی هستند، همچنین به منظور ایجاد سهولت در ارائه توانمندی‌ سازمان‌ها، برنامه‌ها برای سه گروه مخاطبان از جمله ‌کودکان، گروه مربیان، معلمان، والدین و اولیای تربیتی و فعالان حوزه کودک تدارک و برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص نشست‌های تخصصی پیش‌بینی شده هفته ملی کودک گفت: نشست‌ «تغییرات اقلیمی گرد و خاک» به مناسبت همزمانی هفته ملی و هفته فضا، نشست خانواده، جامعه و مسیر بالندگی روانی‌- اجتماعی کودک، نشست تشریح اقدامات کانون پرورش فکری در حوزه میراث فرهنگی و تاریخ و کودک و نوجوان از گذشته تا امروز، نشست هوش‌های چندگانه و اهمیت آنها در آموزش زبان، نشست خانواده امن، ‌ کودک موفق و نشست تأثیر عزت نفس یا فقدان آن در زندگی فردی و اجتماعی کودکان از جمله نشست های تخصصی پیش‌بینی شده هفته ملی کودک هستند.

وی از برگزاری جشن روز جهانی کودک به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هفته ملی کودک یاد کرد و افزود: بازدید از بیمارستان شهید رجایی و مراکز خیریه، افتتاح مرکز سندروم داون، گرامیداشت خانواده شهدا، جنگ دارا و سارا، افتتاح نمایشگاه نقاشی ایران و چین و روز کودک، روز قصه ویژه قصه‌گویی سراسری و کشوری عمده ترین ویژه نامه‌های کانون در هفته ملی خواهند بود.

عزیزیان در مرور اجمالی عناوین برنامه‌های فرهنگی در مراکز سراسر کشور گفت: طراحی و اجرای برنامه‌های تلویزیونی خلاق، رونمایی از کتاب، تقدیر از فعالان عرصه‌ فرهنگ، برگزاری دور استانی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، برگزاری ویژه برنامه‌ روز جهانی کودک، دیدار و گفت‌وگوهای صمیمی با عنوان «کودکان دیروز/ کودکان امروز»، کاشت نهال توسط کودکان قرار است در مراکز تمام استان‌های کشور به آنها پرداخته شود. اجرای انواع جشنواره‌ها و مهرواره‌های بازی‌های بومی و محلی و جشنواره‌های غذا و نمایشگاه‌های فرهنگی بومی و محلی مناطق نیز از دیگر برنامه های فرهنگی است که هر ساله با استقبال روبه رو می شوند.

وی نمایش فیلم و اجرای تئاتر در مراکز و سالن‌های سینمای کانون را دیگر برنامه فرهنگی پرمخاطب خواند و گفت: در سالن‌های مختلف مراکز نمایش‌ها و تئاترهای کودکانه در سانس‌های مشخص به اجرا درمی‌آید. تهیه‌ و انتشار کلیپ‌های اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی، تبلیغی، دعوت از مدارس به مراکز فرهنگی کانون و اجرای برنامه‌های هنری و ادبی و برگزاری نمایشگاه آثار فرهنگی، هنری و ادبی اعضا و دعوت از خانواده‌ها نیز از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده هفته ملی کودک هستند که برای اجرای آنها برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به حضور پیک امید استانی در مناطق کم‌برخوردار استان‌ها اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی شاد و اهدای بسته‌های فرهنگی، طراحی و اجرای برنامه‌های تلویزیونی خلاق و حضور در بیمارستان کودکان و عیادت از کودکان بیمار و اهدای بسته های فرهنگی از دیگر برنامه های فرهنگی کانون در هفته موردنظر هستند.

گفت‌وگو: مهین داوری

کد خبر: 74697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =