رفتار والدین؛ الگوی عملی استفاده درست از تلفن همراه

تحقیقات نشان داده تلفن همراه می‌تواند مانع یادگیری دانش‌آموزان و در نتیجه باعث کاهش عملکرد تحصیلی آن‌ها شود. در سال 2018، فرانسه برای جلوگیری از حواس‌پرتی دانش‌آموزان در طول درس، استفاده از تلفن‌های همراه را در مدارس خود ممنوع کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، اخیراً نتایج یک پژوهش نشان داد در مدارس انگلیس که استفاده از تلفن همراه در آن‌ها ممنوع شده بود، شاهد افزایش 6.4 درصدی در نمرات دانش‌آموزان خود بوده‌اند. در یک مطالعه‌ جذاب دیگر، به دانش‌آموزانی که به دو گروه تقسیم شده بودند، یک درس مشابه آموزش داده شد، اما تنها یک گروه‌ به وسایل الکترونیکی (تلفن و لپ‌تاپ) دسترسی داشت. در نهایت دانش‌آموزانی که اجازه‌ استفاده از وسایل الکترونیکی را داشتند، در امتحان نهایی 5 درصد بدتر از گروه دیگری که به این فناوری دسترسی نداشتند، عمل کردند.

جالب اینجاست بر اساس نتایج یک پژوهش، فقط وجود تلفن همراه هوشمند نیست که می‌تواند این اثرات را ایجاد کند. 60 درصد از دانش‌آموزان در این پژوهش گزارش دادند وقتی نمی‌توانند به تلفن همراه خود دسترسی یابند، احساس اضطراب زیادی می‌کنند.

در دنیای امروز بسیاری از افراد هرگز تلفن هوشمند خود را کنار نمی‌گذارند و بر اساس پژوهش‌ها، افراد زیادی در عرض 15 دقیقه پس از بیدار شدن از خواب، گوشی خود را چک می‌کنند. این در حالی است که استفاده از گوشی‌های هوشمند باید در راستای ساختن یک زندگی بهتر و سازنده‌تر صورت گیرد. اما وقتی تسلیم اعتیاد به گوشی‌های هوشمند می‌شویم، گویی برده‌ تلفن خود شده‌ایم. این موضوع بر روابط، کار و زندگی افراد نیز تأثیر می‌گذارد.

فرزندان امروز پیشروتر از والدین

اعظم زنگی، مادر آرمان؛ دانش‌آموز پایه سوم دبستان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: پسرم اصلاً از تلفن همراه برای انجام تکالیف خود استفاده نمی‌کند. اما دخترم در زمان تحصیل برای یادگیری بیشتر زبان انگلیسی و ریاضی، دروس این کتاب‌ها را دانلود می‌کرد. او حتی در کلاس‌های کنکور و آزمون‌های گزینه دو که به صورت آنلاین برگزار می‌شد با تلفن همراه در کلاس‌ها و آزمون‌ها شرکت می‌کرد.

زنگی گفت: ما نسلی بودیم که حتی جرأت نزدیک شدن به تکنولوژی‌های محدود در دسترس آن دوران را هم نداشتیم، در حالی که بچه‌های امروز بسیار باهوش و دارای هوش مجازی هستند و به همین دلیل بسیار پیشروتر از والدین خود، با استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، مسائل مختلف را سریع و خوب درک می‌کنند و می‌فهمند.

وی افزود: گاه اتفاق می‌افتد برنامه‌های‌ گوشی همراه خودم به هم می‌ریزد می‌شود و پسرم با صرف زمان کمی مشکل آن را برطرف می‌سازد. به نظرم به همان اندازه که وسایل ارتباط جمعی به سرعت در حال مدرن شدن است، فرایند یادگیری نسل امروز نیز نسبت به نسل قبل سریع‌تر شده است.

زنگی با اشاره به آغاز تشکیل مدارس آنلاین در ایام کرونا افزود: دانش‌آموزان با شیوع این ویروس ناگزیر به حضور در کلاس‌های مجازی شدند و تلفن همراه در آن دوران در دسترس‌ترین ابزار ارتباط برای حضور آنها در کلاس‌های درس بود.

او با اشاره به ارزشمندی تداوم آموزش‌ها با برگزاری کلاس‌های آنلاین در دوران اپیدمی گفت: اگرچه استمرار آموزش‌ها در دوران قرنطینه یکی از دستاوردهای بزرگ آموزشی کشور بود، اما استفاده مدام از تلفن همراه و جست‌وجو در فضاهای مجازی، پیامدهای جسمی نیز برای دانش‌آموزان به دنبال داشت.

این مادر دانش‌آموز دبستانی ادامه داد: دخترم در ایام کرونا به دلیل اینکه از 8 صبح تا 2 بعدازظهر باید در کلاس‌های آنلاین مدرسه حضور پیدا می‌کرد به همین دلیل مجبور به استفاده طولانی‌مدت از تلفن همراه بود که این موضوع به بروز ضعف انکساری بینایی او منجر شد.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از تلفن همراه برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ضروری نیست، افزود: به نظر من نه‌تنها در مقطع ابتدایی بلکه در مقطع متوسطه اول نیز دانش‌آموزان از تلفن همراه برای انجام تکالیف خود نیازی ندارند. تنها دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم برای حضور در کلاس‌های کنکور و آزمون‌های آنلاین تست‌زنی به تلفن همراه نیازمندند. در این برهه زمانی خاص نیز باید والدین نسبت به استفاده آنها از این وسیله نظارت کافی و لازم را داشته باشند.

او در خصوص راهکار مؤثر در مدیریت استفاده نوجوانان از تلفن همراه گفت: به نظرم اگر والدین نیز به اندازه و فقط هنگام نیاز از تلفن همراه استفاده کنند قطعاً فرزندان نیز مدیریت استفاده از این وسیله را به صورت عملی از آنها می‌آموزند.

زنگی افزود: همواره تلاش خودم بر این بوده با حذف خریدهای اینترنتی و استفاده محدود یا خاموش ‌کردن تلفن همراه هنگامی که به استفاده از آن نیازی نیست، این عادت رفتاری را به صورت عملی به فرزندانم بیاموزم. در گفت‌وگو با پسرم نیز به او یادآوری می‌کنم که استفاده بیش از حد از تلفن همراه و تلویزیون می‌تواند به سلامت او آسیب ‌زند و مانع پیشرفت تحصیلی‌اش شود.

تلفن همراه؛ شمشیر دولبه

سمیه سیار، آموزگار نیز در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص آثار مثبت تلفن همراه در روند یادگیری دانش‌آموزان گفت: امروزه با نفوذ و پیشرفت تکنولوژی و استفاده از وسایل هوشمند ارتباط جمعی؛ تلفن همراه نیز جزیی از زندگی مردم و کودکان شده است.

سیار افزود: چه‌‎بسا فیلم‌های کمک‌آموزشی بسیار آموزنده و نسخه «پی‌دی‌اف» کتاب‌های درسی در نبود دسترسی به کتاب‌ها یا هنگام سفر می‌توانند بهترین ابزار در استمرار آموزش و یادگیری دانش‌آموزان باشند.

وی افزود: حتی اگر به هر دلیل یک مبحث درسی به درستی برای دانش‌آموز تفهیم نشود یا دانش‌آموز به علت بیماری نتواند در کلاس درس حضور یابد می‌تواند با دسترسی آسان به تلفن همراه و بهره‌گیری از فیلم‌های آموزشی، کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی، عقب‌افتادگی درسی خود را جبران کند.

این آموزگار ادامه داد: دانش‌آموزان بیماری خاص نیز که نمی‌توانند در مدرسه حاضر شوند از طریق تلفن همراه، تشکیل گروه‌های درسی و کلاسی و فیلم‌های کمک آموزشی می‌توانند مباحث درسی خود را بیاموزند.

سیار تأکید کرد: با وجود مزیت‌های فراوان تلفن همراه، نمی‌توان تهدیدهای جدی آن را در صورت استفاده مداوم نیز نادیده گرفت. مشکل بینایی، شنوایی و بروز سردردهای شدید و بعضاً چاقی مفرط ناشی از یکجانشینی طولانی‌مدت هنگام استفاده از تلفن همراه موضوعات غیرقابل انکاری است.

این آموزگار بر لزوم نظارت والدین در استفاده فرزند خود از تلفن همراه تأکید کرد و گفت: اگر مادران و پدران نسبت به این موضوع دقت‌نظر بیشتری کنند و به دور از سختگیری‌های بیش از حد، فرزند خود را در استفاده درست و بجا از تلفن همراه راهنمایی کنند، این وسیله می‌تواند به ابزار توسعه‌ رشد فردی و اجتماعی او تبدیل شود.

گزارش: مهین داوری

کد خبر: 75154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =