خدمات دریافتی کارفرمایان از تأمین اجتماعی؛ مهمترین خدمت لیست هوشمند

سازمان تأمین اجتماعی در راستای ارتقای خدمات گسترده به همه شرکای اجتماعی، کارفرمایان، بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در سامانه خدمات غیرحضوری بخش عمده‌ای از انواع خدمت را برای همه این افراد در دسترس قرار داده تا این گروه‌ها همچون کارفرمایان بتوانند به همه نیازهای خدماتی خود دسترسی داشته باشند.

به گزارش آتیه آنلاین، کارفرمایان در قالب حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگاه به بیش از ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده اصلی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی خدمات گسترده‌ای در کارگاه‌های تولیدی، اقتصادی و خدماتی در حوزه اشتغال خدمت ارائه می‌دهند و از سوی دیگر کارفرمایان باید بتوانند برای خدمات‌رسانی به این گروه‌ها در بخش‌های مختلف خدمات گسترده‌ای از سازمان تأمین اجتماعی دریافت کنند.

در همین راستا سازمان تأمین اجتماعی در سامانه خدمات غیرحضوری در بخش‌های خدمات کارفرمایان، واگذارندگان، بازرسی‌های کارگاهی، لیست حق بیمه، مشاهده لیست حق بیمه توسط ناظران، مکاتبات و ابلاغ‌ها، مطالبات کارگاهی، بازرسی دفاتر قانونی، مدیریت بدهی و دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی، زمینه را برای دسترسی بهتر کارفرمایان به انواع خدمت در بخش سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی فراهم کرده است.

بخش خدمات کارفرمایان نیز دارای خدماتی همچون درخواست استفاده از خدمات غیرحضوری، تکمیل اطلاعات کارفرمایی اشخاص حقیقی و حقوقی، درخواست بخشودگی جرائم، کارگاه‌های کارفرما، پیمان‌های کارفرما، مشاهده فرم مبانی، برگه پرداخت‌های کارگاه، نام‌نویسی غیرحضوری بیمه شده، اعلام حادثه بیمه شده، معرفی نمایندگان اشخاص حقوقی و معرفی ناظران اشخاص حقوقی است.

ارسال لیست حق بیمه به صورت غیرحضوری

یکی از مهمترین فعالیت‌های حوزه کارفرمایی ارسال لیست حق بیمه از سوی کارفرمایان بخش‌های خصوصی و دولتی به سازمان تأمین اجتماعی است که در این راستا با غیرحضوری شدن این خدمت بخش عمده‌ای از فعالیت‌های کارفرمایان برای تهیه، تنظیم، ارسال و حتی رفع مشکلات موجود در بخش کارفرمایی به صورت کاملا غیرحضوری انجام می‌شود.

براساس اطلاعات موجود تا سال گذشته بخشی از لیست‌های حوزه کارفرمایان و جامعه کارگران به صورت غیرحضوری ارسال می‌شد اما از سال ۱۴۰۳ همه لیست‌های مربوط به حق بیمه در حوزه کارفرمایی به صورت غیرحضوری به سازمان تأمین اجتماعی ارسال می‌شود تا هم با این اقدام سرعت عمل بیشتری در ارسال لیست شاهد بوده و از طرفی دیگر بزرگترین نهاد بیمه‌ای هم در موعد مقرر بتوانند در راستای وصول حق بیمه خود اقدام کند.

ارسال بیش از یک میلیون لیست هوشمند در سال ۱۴۰۲

طبق آخرین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۸۵ هزار و ۸۱۹ لیست حق بیمه از سوی کارفرمایان به صورت غیرحضوری به این سازمان ارائه شده است که همین موضوع نشان از استقبال خوب حوزه کارفرمایی از غیرحضوری شدن خدمات در تأمین اجتماعی است.

اجرای آزمایشی پروژه لیست هوشمند حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی از سال‌های گذشته در چندین استان به صورت همزمان انجام شد اما از سال ۱۴۰ همه کارفرمایان کارگاه‌های مختلف در کشور موظف به ارائه ماهانه لیست حق بیمه کارگران مشمول خود به شکل اینترنتی هستند و باید طبق این الزام لیست حق بیمه کارکنان را در قالب لیست هوشمند ارسال کنند.

مزایای ارسال لیست به صورت غیرحضوری

محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین ‌اجتماعی نیز درباره اجرای سراسری طرح لیست هوشمند حق بیمه و فراهم شدن امکان ارسال لیست هوشمند و پرداخت حق بیمه در هر ساعت از شبانه‌روز در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌ اجتماعی، اجرای این طرح را موجب پیشگیری از ایجاد و انباشت بدهی‌های بیمه‌ای برای کارفرمایان دانست و گفت: کارفرمایان با توجه به افزایش حجم تراکنش‌های بانکی در روزهای پایانی ماه و به ‌منظور ارسال روان‌تر لیست و پرداخت حق بیمه، از موکول کردن آماده‌سازی و ارسال لیست و پرداخت حق بیمه به روزهای پایانی ماه خودداری کنند.

وی اضافه کرد: هوشمندسازی لیست حق‌بیمه، مزایای متعددی برای کارفرمایان در بر دارد که ازجمله می‌توان به تأثیر آن در کاهش اختلافات بین سازمان تأمین ‌اجتماعی و کارفرمایان در زمینه مبالغ حق بیمه و جرایم مربوط به آن اشاره کرد.

محمدی گفت: کارفرمایان با استفاده از این خدمت، می‌توانند فرآیند ارسال لیست کارکنان شاغل در کارگاه و پرداخت حق‌بیمه را به راحتی و در هر ساعت از شبانه‌روز با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین ‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir انجام دهند که به این ترتیب اختلافات بین سازمان و کارفرمایان با جلوگیری از بستانکاری کاذب و انباشت بدهی و جریمه، به شدت کاهش پیدا می‌کند.

او بیان کرد: در واقع با اجرای طرح لیست هوشمند حق بیمه، همه‌ پردازش‌های فهرست حق‌بیمه کارفرمایان به‌صورت متمرکز، هوشمند و هم‌زمان با تکمیل لیست انجام می‌گیرد و کارفرما نیز فرصت دارد نواقص احتمالی لیست را پیش از ارسال لیست و پرداخت حق بیمه رفع کند.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: پرداخت برخط و آسان حق‌بیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان ناشی از خطای کاربری احتمالی، انجام برخط پردازش‌های لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازش‌ها و کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، بخشی از دستاوردهای اجرای لیست هوشمند حق‌بیمه محسوب می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: ایجاد نشدن بستانکاری‌های کاذب، جلوگیری از انباشت بدهی‌ها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریزدستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق‌بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان از دیگر مزایای عملیاتی شدن پروژه فهرست هوشمند حق‌بیمه به‌شمار می‌رود.

مسیرهای پیگیری رفع اشکال هوشمندسازی لیست حق بیمه کارفرمایان

با توجه به اینکه ممکن است کارفرمایان در زمان تنظیم و ارسال لیست هوشمند با مشکل مواجه شوند بنابراین مسیرهایی برای پیگیری و رفع اشکال هوشمندسازی لیست حق بیمه وجود دارد که کارفرمایان باید از این طریق اقدام کنند.

در همین راستا مرکز ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تأمین ‌اجتماعی با شماره تماس ۱۴۲۰ به‌صورت شبانه‌روزی و در همه ایام هفته بدون تعطیلی، آماده پاسخگویی به مخاطبان سازمان از جمله کارفرمایان برای رفع اشکالات در تنظیم و ارسال لیست و حتی پردخت حق بیمه در حوزه کارفرمایی هستند.

هچنین در صورت بروز هرگونه اشکال در مسیر سامانه خدمات غیرحضوری سازمان، کارفرمایان می‌توانند برای پرداخت حق بیمه مسایل و مشکلات خود را در مسیر ارسال لیست هوشمند از طریق شعب سازمان تأمین ‌اجتماعی پیگیری کنند.

سازمان تأمین اجتماعی با بیش از ۴۸ میلیون نفر بیمه شده و مستمری‌بگیر حدود ۵۳ درصد جمعیت کشور را در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی خدمات‌رسانی می‌کند که در حوزه کارفرمایی به واسطه ارائه خدمات به بیمه‌شدگان اصلی با جامعه آماری ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیشترین خدمات ارائه می‌شود.

کد خبر: 74608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =