ساماندهی بیمه کسب‌وکارهای نوین؛ اولویت تحولی تأمین اجتماعی

طرح‌های بیست‌گانه تحولی سازمان تأمین اجتماعی، مسیر توسعه‌ای را پیش گرفته تا گروه‌های ذینفع و مخاطبان بتوانند از این طرح‌ها بهره‌مند شوند؛ حال برنامه‌های حوزه تحول به سمت ساماندهی بیمه کسب‌وکارهای نوین و مشاغل اینترنتی پیش رفته است.

به گزارش آتیه آنلاین، شناسایی کسب‌وکارهای نوین و سخت پوشش و دسته‌بندی آنها، اصلاح فرایند پوشش بیمه‌ای متناسب با کسب و کارهای نوین و مشاغل سخت پوشش و ساماندهی بیمه رانندگان پلتفرم‌های حمل‌ونقل و پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌های گسترش پوشش بیمه‌ای کسب و کارهای نوین از اولویت‌های طرح‌های تحولی سازمان تأمین اجتماعی است.

سازمان تأمین اجتماعی در این دوره مدیریتی، طرح‌های بیست‌گانه تحولی را در دستور کار قرار داده که ساماندهی بیمه کسب‌وکارهای نوین یکی از این برنامه‌های دارای تحول در بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور است تا این گروه‌ها بتوانند از خدمات سازمان به شیوه‌ای مطلوب استفاده کنند.

گسترش چتر بیمه‌ای با پوشش کسب‌وکارهای نوین

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ضمن اعطای احکام مدیران طرح‌های تحولی این سازمان، ۲۰ طرح تحولی دوره مدیریتی جدید را تشریح و بر لزوم اجرای دقیق این طرح‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن تأکید کرد و گفت: طرح‌های تحولی فراتر از رویه‌های معمول و با استفاده از خرد جمعی تعریف شده و با مدیریت صحیح و تحمل سختی‌ها و دشواری‌ها می‌توان همه این طرح‌ها را محقق کرد. روزی که این ۲۰ طرح با موفقیت اجرا شود، تأمین اجتماعی یک سازمان بسیار متفاوت از امروز خواهد بود.

سالاری «سازماندهی بیمه‌ای کسب‌وکارهای نوین» را طرح مهم تحولی در این سازمان برشمرد و افزود: مشاغل نوین اقتضا می‌کند که ما نیز مواجه‌های نوین در امور بیمه‌ای داشته باشیم و ضوابط و بخشنامه‌های بیمه‌ای جدیدی طراحی کنیم. برآوردها نشان می‌دهد که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از افراد مشغول در این پلتفرم‌ها بدون هرگونه بیمه اجتماعی هستند. ورود به این حوزه‌ها می‌تواند چتر بیمه‌ای را در کشور توسعه داده و خدمات جدیدی به مردم ارائه کند.

طبق آخرین داده‌های آماری ۱۱۳ هزار بیمه‌شده جدید در میان شاغلان کسب‌وکارهای مجازی و مشاغل پلتفرمی امکان بهره‌مندی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند شدند که البته همچنان در صورت داشتن شرایط این گروه‌ها می‌توانند به جمع بیمه‌شدگان این سازمان افزوده شوند.

گسترش پوشش بیمه‌ای به ویژه برای مشاغل جدید در کسب‌وکارهای مجازی و مشاغل پلتفرمی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی سازمان تأمین اجتماعی است تا تعمیم انواع بیمه‌های اجتماعی را به عنوان تکالیف و وظایف ذاتی سازمان تأمین ‌اجتماعی و طبق قوانین موجود دنبال کند.

تصویب بیمه اجتماعی فعالان سکوهای مجازی از سوی دولت

تصویبنامه هیأت وزیران درخصوص آیین‌نامه اجرایی بند «چ» ماده ۲۸ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (موضوع بیمه اجتماعی ارائه کنندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر از طریق سکوهای مجازی) نهم اسفندماه سال گذشته ابلاغ شد. بر اساس این تصویب‌نامه سازمان تأمین اجتماعی مکلف است نسبت به پوشش بیمه‌ای مشمولان مطابق این آیین‌نامه و ماده واحده اصلاحی قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری مصوب ۱۳۸۸ و سایر شرایط مندرج در قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ اقدام کند.

همچنین سازمان تأمین اجتماعی مکلف شده دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه برای مشمولان را مطابق با ماده ۳۵ قانون تأمین اجتماعی به صورت مقطوع تعیین کند. همچنین به منظور توسعه و گسترش پوشش بیمه‌های اجتماعی و تسهیل در پوشش بیمه‌ای مشمولان، سازمان مجاز است حسب توافق با صاحبان سکوهای مجازی و اعلام موافقت بیمه شده، نسبت به پرداخت درصدی از سهم در آمد صاحبان هر سکو به عنوان حق بیمه سرانه اقدام کند، در این صورت معادل دریافتی از صاحبان سکوهای مجازی از حق بیمه مربوط کسر خواهد شد.

موضوع بیمه کسب وکارهای نوین و فعالان سکوهای مجازی از جمله محورهای طرح بیست‌گانه تحول آفرین و توسعه‌ای سازمان تأمین اجتماعی است که در دستور کار سازمان قرار دارد و کارگروه ویژه‌ای به این منظور تعیین و پیگیری‌های لازم انجام شده است.

مزایای پوشش بیمه‌ای کسب و کارهای نوین

«غلامحسین عابدی‌روش» کارشناس بیمه‌های اجتماعی معتقد است که در سال‌های آینده مشاغل و کسب و کارهای اینترنتی روند افزایشی خواهد داشت و رو به توسعه خواهند بود، در همین راستا اکثر کشورهای توسعه‌یافته در دهه‌های اخیر به سمت گسترش مشاغل و کسب و کارهای اینترنتی و پلتفرمی حرکت کرده‌اند، از این رو پوشش بیمه‌ای این شاغلان باید به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد که همین موضوع به عنوان یکی از طرح‌های بیست‌گانه تحولی سازمان تأمین اجتماعی لحاظ شده است.

عابدی‌روش پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: در همین راستا بیمه‌های اجتماعی کشور به ویژه سازمان تأمین ‌اجتماعی به واسطه مزایای پوشش بیمه‌ای کسب و کارهای نوین، به سمت توسعه فعالیت‌های حوزه بیمه از اینگونه مشاغل حرکت کرده تا علاوه بر رشد تعداد بیمه‌شدگان، ارائه خدمات به این کسب‌وکارها نیز همانند دیگر گروه‌ها اجرایی شود.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی اضافه کرد: تا به حال قانونی برای این نوع پوشش بیمه‌ای پلتفرم‌ها در کشور وجود نداشته و در واقع با تفسیر قانون این نوع پوشش بیمه‌ای اجرایی شده است، اما بند چ ماده ۲۸ برنامه هفتم توسعه به این موضوع اشاره دارد. در واقع این مهم در بخش استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی مورد اشاره قرار گرفته است. به این واسطه باید به سمت پوشش بیمه‌ای این نوع مشاغل حرکت کرد و فعالان و شاغلان کسب و کارهای پلتفرمی را در اولویت قرار داد.

تضمین آینده مشاغل اینترنتی با توسعه پوشش بیمه‌ای

عابدی‌روش معتقد است: توسعه بیمه‌ای و افزایش سطح پوشش بیمه‌شدگان جدید را باید از مزایای گسترش بیمه‌شدگان مشاغل اینترنتی محسوب کرد زیرا توسعه بیمه‌ای از این مجموعه اقدامات، تضمین آینده افراد تحت پوشش این نوع بیمه‌های اجتماعی را رقم خواهد زد.

به گفته وی، اولین گام برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن فعالان کسب و کارهای اینترنتی و پلتفرمی، شکل گرفتن گفت‌وگو بین صندوق‌های بیمه‌ای و این مجموعه افراد است؛ در واقع گفت‌وگو با شرکای اجتماعی آغازکننده مسیر توسعه بیمه‌ای است. از سال اول برنامه هفتم توسعه سازمانی نظیر تأمین ‌اجتماعی باید به سمت فضاسازی برای پوشش حداکثری شاغلان اینترنتی حرکت کند.

او ادامه داد: به شرط توجیه منطقی مزایای بیمه‌های اجتماعی برای این افراد از سوی تأمین اجتماعی، این موضوع حتما با استقبال فعالان اینترنتی و پلتفرمی مواجه خواهد شد.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی افزود: در لایحه برنامه هفتم ‌توسعه به این نکته اشاره شده که ارائه‌کنندگان خدمات در حوزه مشاغل پلتفرمی نظیر تاکسی‌های اینترنتی، مسئول مرتبط با پوشش بیمه‌ای آنان تلقی می‌کند.

او اضافه کرد: در راستای برقراری ارتباط بیمه‌ای صندوق‌های بیمه اجتماعی نظیر تأمین‌ اجتماعی با صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و مشاغل پلتفرمی و همچنین شاغلان این بخش، امکان استفاده از مکانیزم‌های مالی و مالیاتی وجود دارد. به این واسطه امکان شناسایی عنصر مزد در پرداخت‌ها و احتساب این مجموعه افراد در قالب بیمه اجباری صورت می‌گیرد.

عابدی‌روش ادامه داد: در این شرایط جمعیت مذکور و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی باید نسبت به پرداخت سهم حق بیمه به سازمان‌ تأمین‌اجتماعی اقدام کنند. این مجموعه اقدامات در راستای توسعه بیمه‌های اجتماعی اشاره شده در سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی نیز مورد تاکید قرار دارد.

سازمان تأمین اجتماعی که براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی تعمیم و توسعه پوشش بیمه‌ای را در برنامه کاری خود دارد این بار به سمت ارائه خدمات گسترده به مشاغل اینترنتی و کسب‌وکارهای نوین حرکت کرده تا علاوه بر تضمین آینده این گروه‌ها از مشاغل، افزایش منابع مالی پایدار سازمان را دنبال کند.

بزرگترین نهاد بیمه‌گر در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر را تحت پوشش دارد که با توسعه پوشش بیمه‌ای در بخش مشاغل اینترنتی و کسب‌وکارهای نوین مسیر تعمیم و گسترش خدمات را بهتر پیش خواهد برد.

کد خبر: 79370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =