تلاقی کارجو و کارفرما در مسیر اشتغال

همواره یکی از دغدغه‌های مشترک شرکای اجتماعی و متولیان حوزه کار در چگونگی توسعه اشتغال و برقراری ارتباط بین نیروی کار و کارفرما تعریف شده است؛ به این واسطه ایجاد سازوکاری مناسب و موثر در راستای شکل‌دهی ارتباط تاثیرگذار بازیگران بازار کار با یکدیگر و برقراری تعادل در این بخش، موضوعی است که در «سامانه جستجوی شغل» به آن پرداخته شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، دولت و نهادهای متولی اشتغال همیشه به دنبال راهکارهای موثر در خلق گسترده فرصت‌های شغلی و تنظیم‌گری بازار کار بوده‌اند و از سوی دیگر جامعه کارفرمایی، کارجویان و حتی افراد شاغل به عنوان فعالان حوزه کسب و کار به واسطه نبود تعادل لازم بین عرضه و تقاضای بازار کار و عدم وجود تناسب لازم بین فرصت‌های شغلی موجود، اشتغال شایسته، تعداد فرصت‌های شغلی و زمینه ارتقا یا تغییرات شغلی، امکان بهبود وضعیت را نداشته‌اند.

سامانه جستجوی شغل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آغاز به‌کار در تیرماه سال گذشته با استفاده از بسترها و ابزارهای تعریف شده در راستای تدوین و تنظیم مناسبات بازار کار، ارتباط اثربخشی بین همه ارکان این بخش ایجاد و زمینه تقویت و بهبود فرایندهای این حوزه را فراهم کرده است.

سامانه جستجوی شغل در کنار نقش ارتباط‌دهنده بین کارفرما و کارگر، محلی برای تلاقی درخواست‌های کارفرمایان و کارگران در حوزه نیازهای شغلی مرتبط با بازار کار محسوب می‌شود. در واقع این سامانه با ایجاد یک شبکه گسترده بین کارجویان، کارفرمایان و کاریابی‌های معتبر سراسر کشور، بستری هوشمند با امکانات متعدد جهت بهبود فرایندهای کاریابی و جذب و استخدام نیروی کار ایجاد کرده است؛ به این واسطه ظرفیت‌های موجود و فضای یکپارچه حوزه کار و اشتغال بر مبنای کارکردهای سامانه مذکور مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

مزایای سامانه جستجوی شغل

با توجه به اهداف طراحی و تدوین سامانه جستجوی شغل وزارت کار مبتنی برنظم‌بخشی به وضعیت جذب و به‌کارگیری کارگران و بهبود وضعیت تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار در جامعه، مزایای سامانه مذکور متوجه هرکدام از ارکان فعال و نقش‌آفرین این حوزه شده است.

کاهش زمان و هزینه‌های جستجوی شغل، بهبود و انسجام در عملکرد مراکز کاریابی، افزایش نرخ شاخص اشتغال کشور و همچنین رشد رضایتمندی ذینفعان و شرکای اجتماعی حوزه کار را می‌توان بخشی از مزایای سامانه مذکور به‌شمار آورد. کاریابی‌ها، کارفرمایان و کارجویان می‌توانند با ایجاد پنل کاربری و ثبت داده‌های لازم از خدمات این سامانه در زمینه معرفی فرصت‌های شغلی، شناسایی افراد آماده به کار و تطبیق شغلی بهره‌مند شوند. فرآیند معرفی و به‌کارگماری کارجویان، از طریق کاریابی‌ها یا به صورت ارتباط مستقیم کارفرما با کارجو انجام می‌شود.

این سامانه همچنین ظرفیت مناسبی را ایجاد کرده تا از طریق آن تأمین نیروی کار مناسب و مورد نیاز کارفرمایان با صرف هزینه و زمان کمتر و با سرعت و دقت بیشتر صورت گیرد. همچنین با امکان انجام نظارت‌ بر عملکرد کاریابی‌ها از طریق این سامانه، تخلفات احتمالی کاهش یافته و با اعتمادسازی، رضایتمندی کارجویان و کارفرمایان و ارتقای عملکرد کاریابی‌ها فراهم می‌شود.

علاوه بر موارد اشاره شده، بانک اطلاعاتی حاصل از این سامانه در سطح کلان با ارائه اطلاعات صحیح و به‌هنگام با رویکرد اتصال به وب‌سرویس‌های متعدد جهت افزایش ضریب اطمینان داده‌های ثبتی، کمک قابل توجهی به سیاست‌گذاران حوزه اشتغال در اتخاذ تصمیمات مناسب این حوزه کرده است.

در چارچوب سامانه جست‌وجوی شغل بخش‌ها و امکاناتی نظیر رزومه‌ساز آنلاین و قابلیت پیگیری لحظه‌ای را دارا است؛ به این واسطه امکان رصد درخواست ارائه شده در همه مراحل انجام کار وجود دارد. همچنین کاهش هزینه‌های جستجوی شغلی، ایجاد پویایی در بازارکار (اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان)، رضایتمندی مخاطبان حوزه کار و بهبود عملکرد دفاتر کاریابی از نتایج و پیامدهای استقرار و بهره برداری کامل از این سامانه محسوب می‌شوند.

ثبت‌نام و بارگذاری رزومه شغلی توسط کارجویان، مشاهده فرصت‌های شغلی مورد نیاز کارفرمایان، انتخاب سریع فرصت شغلی، کاهش هزینه و زمان جستجوی شغل و بهبود رضایت شغلی و افزایش بهره‌وری نیروی کار از مزایای این سامانه برای بیکاران است. همینطور ثبت‌نام مستقیم کارفرمایان متقاضی جذب نیروی کار، ثبت فرصت‌های شغلی مورد نیاز کارفرمایان در سامانه، جستجو در بانک اطلاعاتی رزومه‌های ثبت‌شده بیکاران، انتخاب سریع نیروی کار مورد نیاز توسط کارفرمایان و به حداقل رساندن اشتباهات در فرآیند استخدام نیروی کار جدید نیز از مزایای این سامانه برای کارفرمایان است.

تلاقی کارجو و کارفرما در مسیر اشتغال

رفع آسیب‌های بازار کار در بستر جستجوی شغل

دسترسی سخت به داده‌های آماری و مفهومی بازار کار، نبود مکانیسم لازم برای شناسایی و رصد بازیگران اصلی بازار کار و تعیین نقش آنان در مناسبات این بخش، نبود راهکار مناسب جهت رصد تغییر و تحولات آینده حوزه کسب و کار و همچنین نبود سامانه‌های قابل اتکا در متمرکزسازی مناسبات حوزه کار از آسیب های وضعیت فعلی بازار کار محسوب می‌شوند.

سامانه جستجوی شغل اما ظرفیت مناسبی ایجاد کرده تا از این طریق تأمین نیروی کار مناسب و مورد نیاز کارفرمایان با صرف هزینه و زمان کمتر و با سرعت و دقت بیشتر اجرایی شود.

نبود بانک اطلاعاتی یکی از مهم‌ترین مواردی است که اختلال آن با راه‌اندازی سامانه مذکور به میزان بالایی برطرف شد؛ در واقع با ثبت داده‌های کاربران در قالب کارجویان، نیروی کار و کارفرمایان در این سامانه، تجمیع داده‌ها صورت گرفت.

رشد نرخ اشتغال

افزایش نرخ شاخص اشتغال و بهبود داده‌های آماری این حوزه یکی از اهداف فعالیت سامانه جستجوی شغل وزارت کار است؛ «محمود کریمی بیرانوند» معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از این در ارتباط با تحقق این مهم گفت: سامانه جست‌وجوی شغل با هدف کاهش زمان و هزینه‌های جست‌وجوی شغل، بهبود و انسجام در عملکرد کاریابی‌ها، رشد نرخ اشتغال کشور و افزایش رضایتمندی شروع به‌کار کرد.

در واقع تسریع در برقراری ارتباط بین کارگر و کارفرما و تسهیل جذب نیروی کار با استفاده از بسترهای سامانه جستجوی شغل، علاوه بر مزایای اشاره شده، موجب رشد داده‌های اشتغال نیز شده و به عبارتی افزایش نرخ اشتغال را موجب شده است.

آخرین داده‌های اشتغال

در حال حاضر سامانه جستجوی شغل به درگاهی برای ثبت اطلاعات و اعلام نیاز نیروی کار و فرصت‌های شغلی بدل شده تا به صورت همزمان کارجویان و کارفرمایان با مراجعه به آن، چالش‌های حوزه اشتغال را برطرف کنند.

براساس آخرین آمار مرتبط با سامانه جستجوی شغل وزارت کار تا ابتدای بهار سال‌جاری بالغ بر ۳۰۵هزار کارجو با ورود به این سامانه ثبت‌نام کرده‌ند. همچنین آمارها حاکی است تقریباً ۲۹۴هزار ظرفیت شغلی در این سامانه ایجاد و ۱۰۰هزار معرفی‌نامه برای کارجویان از طریق دفاتر کاریابی برای کارفرمایان صادر شده و حدود ۳۲هزار نفر نیز از این طریق وارد بازار کار شده‌اند.

اهداف و کارکردهای سامانه متمرکز شغل‌یابی

نظارت بر فعالیت مراکز کاریابی و در عین حال تمرکز در ساماندهی فعالیت‌های مرتبط با بازار کار و اشتغال از اهداف عالی راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل وزارت کار عنوان شده است.

همچنین گسترش چتر خدمات کاریابی‌ها برای بهره‌مندی کارجویان و کارفرمایان، رصد و پایش مستمر تغییر و تحولات بازار کار و رفع ناترازی‌های موجود این حوزه نظیر عدم تعادل عرضه و تقاضای اشتغال بازار کار، کاهش هزینه‌های جستجوی شغلی برای کارجو و کارفرما، تسریع در برقراری ارتباط این دو رکن بازار کار و دسترسی به اطلاعات صحت‌سنجی شده بازیگران اصلی حوزه کار و تولید و اطلاعات ثبتی مبنا در چارچوب دیگر اهداف فعالیت سامانه جستجوی شغل دسته‌بندی شده است.

با توجه به کارکردهای اشاره شده در حوزه عملکردی سامانه جستجوی شغل، ایجاد فرصت‌های شغلی گسترده و خلق شغل شایسته را می‌توان از ویژگی‌های ذاتی دولت‌ها برشمرد؛ «حسین حبیبی» عضو هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در این ارتباط به آتیه آنلاین گفت: قانون اساسی ایجاد بسترهای فعالیت یا فرصت‌های شغلی برای اشتغال شایسته را برعهده دولت‌ها گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه علاوه تسهیلگری حوزه کار به عنوان بخشی از ماهیت فعالیت کاریابی‌ها، فرایند اقدامات این بخش باید به صورت رایگان در اختیار کارجویان قرار گیرد که سامانه جستجوی شغل در این مسیر حرکت کرده است.

حبیبی همچنین با ابزار امیدواری در تاثیرپذیری بیشتر بازار کار مناسبات ایجاد شده توسط سامانه جستجوی شغل وزارت کار، ارائه بسیاری از خدمات و سرویس‌های موردنیاز حوزه کار برای کارجویان و کارفرمایان و تسهیلگری در برقراری ارتباط بین ارکان بازار کار را کارکرد موثر این سامانه دانست.

اگر یافتن شغل مناسب با توجه به سطح دانش، نوع رشته تحصیلی، میزان تجربیات نیروی کار و درصد تمایل و اشتیاق برای کارجویان و همچنین مشکلات مرتبط با یافتن نیروی کار موردنیاز برای به‌کارگیری و اشتغال در فرصت‌شغلی موردنظر کارفرمایان را بخشی از چالش‌های اساسی بازار کار بدانیم، سامانه جستجوی شغل تا حدودی موفق به برطرف کردن آنها شده است.

کد خبر: 74500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =