ایرانیان خارج از کشور چگونه از بیمه تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند؟

تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای از تکالیف و وظایف ذاتی سازمان تأمین اجتماعی براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی است که در همین راستا ایرانیان خارج از کشور نیز با داشتن شرایط لازم امکان استفاده از بیمه همه‌جانبه این نهاد بیمه‌گر را دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، برای اجرای بیمه ایرانیان خارج از کشور در قالب بخشنامه‌ای در روز ۱۴ مهرماه ۱۳۹۳ زمینه برخورداری این گروه‌ها از بیمه تأمین اجتماعی فراهم شد که براساس اقدامات انجام شده حتی افرادی که امکان حضور برای انعقاد قرارداد بیمه خود را ندارند می‌توانند از طریق وکیل خود اقدام کنند.

طبق برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی همه اتباع ایرانی شاغل در فعالیت‌های مختلف یا غیرشاغل خارج از کشور بدون نظام بیمه‌ای نزد سایر صندوق‌های و سازمان تأمین اجتماعی می‌توانند به عنوان مشمولان این بیمه قرار گیرند.

شرایط بهره‌مندی از بیمه ایرانیان خارج از کشور

ایرانیان خارج از کشور برای بهره‌مندی از بیمه تأمین اجتماعی شرایطی دارند که مهمترین آن داشتن حداکثر ۵۰ سال سن برای مردان و زنان در زمان ثبت تقاضا برای این بیمه است. در صورتی که متقاضیان بیش از سن اشاره شده داشته باشند باید سابقه بیمه‌پردازی معادل سن مازاد خود داشته باشند.

همچنین متقاضیان بیمه تأمین اجتماعی با حداقل ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی در زمان تقاضای برخورداری از این بیمه، از شرایط سنی مقرر معاف خواهند شد و تقاضای ایرانیان خارج از کشور در راستای پوشش بیمه‌ای در این نهاد بیمه‌گر بدون این شرط پذیرفته می‌شود.

براساس اطلاعات موجود حداقل سن متقاضی برای ثبت تقاضای بیمه ایرانیان خارج از کشور ۱۸ سال تمام است البته چنانچه گواهی رشد از مراجع ذیصلاح داشته باشد می‌توانند برای برقراری بیمه تأمین اجتماعی اقدام کند.

مراحل انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه

ایرانیان خارج از کشور برای برقراری بیمه تأمین اجتماعی و پرداخت حق بیمه تعیین شده باید مراحلی را سپری کنند یکی از این مراحل ارائه درخواست توسط متقاضی یا وکیل قانونی این افراد و ثبت آن در بیرخانه شعبه تأمین اجتماعی است تا به عنوان نخستین گام برای استفاده از بیمه این سازمان اقدام کرده باشد.

همچنین در صورتی که فرد متقاضی امکان حضور در کشور را ندارد وکیل متقاضی با ارائه وکالت‌نامه قانونی تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی و با وکالت‌نامه تأیید شده از سوی نمایندگی سیاسی، کنسولگری و یا وابسته کار جمهوری اسلامی ایران در محل اقامت فرد متقاضی می‌تواند نسبت به ارائه تقاضا، انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه برنامه‌ریزی و اقدام کند.

در همین راستا واحدهای اجرایی باید حداکثر ظرف ۲ ماه از تاریخ ثبت تقاضا در دبیرخانه شعب تأمین اجتماعی، استحقاق یا عدم استحقاق متقاضی را بررسی کرده و نتیجه را به وکیل قانونی وی اعلام کنند. البته وکیل نیز موظف است در مدت یک ماه نسبت به امضای قرارداد و پرداخت حق بیمه تعیین شده برنامه‌ریزی داشته باشد.

نرخ‌های حق بیمه ایرانیان خارج از کشور

سازمان تأمین اجتماعی برای همه بیمه‌شدگان با توجه به انواع بیمه‌های اختیاری، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و دیگر بیمه‌ها حق انتخاب برای بیمه‌پردازی در نظر گرفته است و برای ایرانیان خارج از کشور نیز چندین نوع نرخ حق بیمه تعیین کرده تا براساس انتخاب افراد بتوانند از این بیمه استفاده کنند.

برای بیمه ایرانیان خارج از کشور نرخ حق بیمه ۱۶ درصد به همراه بازنشستگی و فوت و نرخ حق بیمه ۲۰ درصد با بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت تعیین شده است. همچنین ۲ درصد حق بیمه مربوط به حمایت‌های از این گروه‌ها و یک درصد حق بیمه سهم درمان در مجموع سه درصد حق بیمه‌های این افراد متقاضی براساس ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی به عهده دولت گذاشته شده است.

بنابراین سازمان تأمین اجتماعی برخورداری بیمه‌شدگان از مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و درمان را براساس شرایط مقرر در قوانین این سازمان و تغییرات بعدی آن منوط کرده است.

همچنین پرداخت وسایل کمک پزشکی شامل پروتز و اروتز و هزینه کفن و دفن به این بیمه‌شدگان در صورت دارا بودن حمایت درمانی در زمان ارائه درخواست بهره‌مندی از تعهدات اشاره شده با رعایت همه شرایط قانونی امکانپذیر است و ارائه سایر تعهدات کوتاه‌مدت با توجه به تعاریف مندرج در قانون تأمین اجتماعی موضوعیت نخواهد داشت.

براساس قوانین سازمان تأمین اجتماعی متقاضیان بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت با نرخ حق بیمه ۲۰ درصد باید با هزینه شخصی معاینه پزشکی را انجام دهند و چنانچه ازکارافتاده کلی شناخته شوند می‌توانند در قبال حمایت‌های بیمه بازنشستگی و فوت با نرخ ۱۶ درصد مشمول مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد شوند.

با توجه به توافق‌های انجام شده بیمه سازمان تأمین اجتماعی و وزارت امور خارجه معاینه پزشکی متقاضیان برابر استانداردهای داخل کشور انجام می‌شود. بنابراین نمایندگی سیاسی، کنسولگری و یا وابسته کار باید پس از احراز هویت متقاضی از طریق وریت شناسنامه و کارت ملی با الصاق یک قطعه عکس به فرم معاینه پزشکی وی را برای انجام معاینه به پزشک معتمد مورد تأیید مراجع یادشده در خارج از کشور معرفی کنند.

همچنین واحدهای اجرایی ذیربط موظف هستند در سریع‌ترین زمان نتایج معاینه و مدارک مربوطه را برای کمیسیون‌های پزشکی بیمه‌های خاص ارسال کنند تا این کمیسیون‌ها با بررسی مستندان درباره ازکارافتادگی و یا عدم آن اظهارنظر و مراتب را به واحدهای اجرایی اعلام کنند.

دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیان از میان ایرانیان خارج از کشور در تاریخ ارائه تقاضا که کمتر از پنج سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، به انتخاب این افراد بین ۱.۵ برابر حداقل دستمزد مصوبه شورای عالی کار تا حداکثر دستمزد شاغلان خواهد بود.

مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیان با بیش از پنج سال سابقه بیمه‌پردازی عبارت است از میانگین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه آخرین ۳۶۰ روز قبل از ثبت تقاضا مشروط به اینکه مبلغ یادشده از ۱.۵ برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در زمان تقاضا کمتر نباشد.

طبق قوانین موجود از ابتدای هر سال به میزان درصدی که طبق مصوبات شورای عالی کار به سطوح دستمزدی شاغلان اضافه می‌شود مبنای پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان نیز رشد خواهد داشت. در هر حال مبنای پرداخت حق بیمه از ۱.۵ برابر حداقل دستمزد کمتر و از حداکثر دستمزد مصوب بیشتر نخواهد بود.

بیمه‌پردازی همه ایرانیان خارج از کشور امکانپذیر است
مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره مسیرهای برقراری بیمه ایرانیان خارج از کشور برای همه افراد شاغل و غیرشاغل گفت: در صورت تمایل افراد متقاضی بیمه در تأمین‌اجتماعی، امکان پرداخت ۹ درصد سهم درمان برای برخورداری از خدمات درمانی در داخل کشور نیز فراهم شده است. با توجه به فراهم شدن امکان بیمه‌پردازی برای همه ایرانیان خارج از کشور، همه ایرانیان شاغل، غیرشاغل و در حال تحصیل امکان، امکان استفاده از خدمات و مزایای تأمین‌اجتماعی را دارند.

شکوری با اشاره به اینکه دریافت حق‌بیمه از متقاضیان بیمه ایرانیان خارج از کشور و پرداخت مستمری براساس پول رایج کشور انجام می‌شود، گفت: پس از احراز شرایط برای بازنشستگی و مستمری‌بگیری، مستمری پرداختی افراد بیمه‌شده به حساب افتتاح شده آنها در داخل کشور واریز خواهد شد. با توجه به پرداخت حق‌الزحمه خدمات این کارگزاران توسط تأمین‌اجتماعی، ایرانیان خارج از کشور هیچ مبلغی بابت درخواست و دریافت خدمات بیمه‌ای در این کارگزاری‌ها پرداخت نخواهند کرد.

او ادامه داد: ایجاد کارگزاری‌های رسمی تأمین‌اجتماعی در کشورهای دیگر متناسب با جغرافیای جمعیتی ایرانیان ساکن یا شاغل در کشورهای مختلف اولویت‌بندی می‌شود و سازمان تأمین‌اجتماعی آمادگی دارد در همه کشورها برحسب نیاز آنها این کارگزاری‌ها را توسعه دهد.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر از میان ۱۸ صندوق بیمه‌ای و بازنشستگی شرایط را برای همه گروه‌های بدون بیمه فراهم کرده تا همه این افراد که حدود ۶ تا ۸ میلیون نفر می‌شوند بتوانند از خدمات هجده‌گانه این نهاد بیمه‌ای استفاده کنند.

براساس آمارهای موجود در سه سال اخیر نیز با برنامه‌ریزی در راستای تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از افراد بدون بیمه به جمع بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی اضافه شدند تا امروز جمع خانواده بزرگ تأمین اجتماعی به حدود ۴۹ میلیون نفر برسد.

کد خبر: 74439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =