یک میلیون و ۳۳۰ هزار بیمه شده صاحبان حرف و مشاغل آزاد

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور ۴۷ میلیون نفر را در قالب بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش دارد که براساس جدیدترین داده‌های آماری این سازمان یک میلیون و ۳۳۰ هزار و ۳۳۸ نفر تا پایان سال گذشته، بخش بیمه‌شدگان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد را تشکیل می‌دهند.

به گزارش آتیه آنلاین، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد در سال ۱۴۰۲ براساس آخرین آمارها ۱۲.۲۵ درصد از بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی را شامل می‌شوند و ۶۶.۵۸ درصد از بیمه‌شدگان این حوزه به صورت غیرحضوری برای استفاده از خدمات بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی این سازمان اقدام کرده‌اند.

طبق این آمارها ۹۰۹ هزار و ۳۲ نفر از بیمه‌شدگان بخش بیمه حرف و مشاغل آزاد را مردان و ۴۲۱ هزار و ۳۰۶ نفر دیگر را زنان تشکیل می‌دهند که ۶۸.۳۳ درصد مرد و ۳۱.۶۷ درصد نیز زنان هستند.

براساس آمارهای سازمان تأمین اجتماعی از مجموع یک میلیون و ۳۳۰ هزار و ۳۳۸ نفر افراد بیمه شده در بخش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ۳۴۶ هزار و ۴۴۴ نفر را زنان خانه‌دار، ۶۹ هزار و ۶۰۵ نفر ار دانشجویان و ۹۱۴ هزار و ۲۸۹ نفر را سایر حرف به خود اختصاص داده‌اند.

تعیین سه نرخ حق بیمه برای بیمه‌پردازان

سازمان تأمین اجتماعی برای همه گروه‌های تحت پوشش نرخ‌های حق بیمه متفاوتی را در نظر گرفته که برای این گروه از بیمه‌شدگان در بخش صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز نرخ حق بیمه به تفکیک ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد تعیین کرده است و بیمه‌شدگان می‌توانند به صورت اختیاری بیمه با درمان یا بدون درمان را برای خود انتخاب کنند.

با توجه به حق انتخاب افراد بیمه شده در این بخش، ۴۶۱ هزار و ۸۵۴ نفر نرخ ۱۲ درصد، ۳۱۵ هزار و ۵۸۶ نفر نرخ ۱۴ درصد، و ۵۵۲ هزار و ۸۹۸ نفر نیز نرخ ۱۸ درصد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد را انتخاب کرده‌اند. براساس این آمارها به ترتیب ۳۴.۷۲ درصد نرخ ۱۲ درصد، ۲۳.۷۲ درصد نرخ ۱۴ درصد و ۴۱.۵۶ درصد نرخ ۱۸ درصد را برای بیمه‌پردازی خود انتخاب کرده تا بتوانند از خدمات همه‌جانبه این سازمان بهره‌مند شوند.

مهمترین بیمه‌شدگان در این بخش را نویسندگان، پدیدآورندگان کتاب، هنرمندان، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، مجریان طرح‌های خوداشتغالی و کارآفرینی بنیادشهید، زنان خانه‌دار، دانشجویان، زنان سرپرست خانوار، کسب و کارهای خانگی، مربیان مهدهای کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی، ایرانیان خارج از کشور و نخبگان تشکیل می‌دهند.

بیشترین تعداد بیمه‌شدگان در اصفهان و کمترین در سیستان و بلوچستان

آمارهای موجود حاکی از آن است که استان اصفهان با ۱۰۹ هزار و ۳۰۴ نفر بیشترین و اداره کل تأمین اجتماعی سیستان و بلوچستان با چهار هزار و ۷۴۰ نفر کمترین بیمه‌شدگان در بخش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین در همه ادارات کل تأمین اجتماعی تعداد بیمه‌شدگان دانشجویی نسبت به زنان خانه‌دار و سایر حرف و مشاغل آزاد، کمترین تعداد افراد بیمه شده در این بخش به شمار می‌روند.

این داده‌های آماری نشان می‌دهد که از نظر جنسیت نیز استان اصفهان با ۷۵ هزار و ۲۷۴ نفر بیشترین تعداد مرد و اداره کل تأمین اجتماعی غرب با ۴۰ هزار و ۲۰۷ نفر بیشترین زن را تحت پوشش دارند. همچنین اداره کل تأمین اجتماعی سیستان و بلوچستان با سه هزار و ۵۵ نفر کمترین تعداد مردان و با یک هزار و ۶۸۵ نفر کمترین تعداد زنان را به خود اختصاص داده است.

گروه‌های سنی بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد

آخرین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی در بخش بیمه‌شدگان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد نشانگر این موضوع است که بیشترین تعداد بیمه شده مربوط به گروه سنی ۳۵ تا ۳۹ سال با ۲۷۳ هزار و ۲۸۶ نفر و گروه سنی ۱۷ تا ۱۹ سال نیز با ۲۶ هزار و ۱۸۱ نفر کمترین تعداد بیمه‌شده را دارد.

این داده‌ها نشان می‌دهد که بیشترین میانگین سنی در این بخش از بیمه‌شدگان مربوط به اداره کل تأمین اجتماعی استان خراسان رضوی با ۳۷.۸ درصد و کمترین آن در یزد با ۳۳.۷ درصد است.

همچنین در بازه سنی ۳۵ تا ۳۹ سال گروه زنان خانه‌دار با ۸۱ هزار و ۷۳۵ نفر و سایر حرف با تعداد ۱۸۹ هزار و ۸۸۶ نفر و در گروه دانشجویان بازه سنی ۲۰ تا ۲۴ با ۴۰ هزار و ۶۴۴ نفر دارای بیشترین تعداد بیشترین تعداد بیمه شده را دارند. در همین راستا در بازه سنی ۱۷ تا ۱۹ سال گروه زنان خانه‌دار با ۲ هزار و ۶۳۰ نفر و سایر حرف با ۹ هزار و ۱۲ نفر و همچنین در گروه دانشجویان بازه سنی بالاتر از ۵۰ سال با ۱۷۷ نفر کمترین تعداد را دارد.

کد خبر: 74331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =